Gå til innhold
Arkivverket

[#18834] Hjelp til videre søking, Vestfold


Gjest Anita Odberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Odberg

Kan noen gi meg informasjon/hint om hvor videre søking skal foregå? Føler at jeg har vært overalt.... Leter etter Anders Pedersen, husmann, bosatt på plassen Saugbakken (Sagbakken) u/gården Løvaas i Hedrum, g.m. Maren Melchiorsdtr. (oppgitt Maria i ekstraskatten for 1762). De får følgende barn: 1) Peder f. 1762, g. og bosatt Rimstad 2) Maren f. 1765 3) Dorthe f. 1768 4) Michel f. 1771 , muligens flyttet til Stokke sogn u/gården Klaasta.Dette er alle opplysninger jeg finner. Opplysninger jeg leter etter er selvfølgelig foreldre til både Anders og Maren, hvor de er fra og født o.l. Finnes det flere søkbare ressurser, eller er det rett og slett bare microfilm som er alternativ her? Takknemlig for svar.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Ja-a? Vi har Sagbakken i Eidanger også. Kansje du burde prøve deg på Grenland Ættehistorielags side www.grenlandslekt.no ? Gå til 'slektsforum'Hilsen Vigdis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Odberg

Sagbakken i dette tilfelle er helt sikkert i Hedrum. Etter at de ble funnet i mormonerbasen, regner jeg kanskje med at letingen min må videre foregå i Telemark fylke. Problemet er at det finnes så dårlig med opplysninger om dem - når de er født, og hvor de egentlig kommer fra etc. etc. Vet dere om det finnes en god bygdebok fra Eidanger og dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Siden Sagbakken under gården Løvås i Kvelde sogn i Hedrum ligger/lå helt nede ved Farris, nord for Løvåsøya, så er det vel ikke spesielt merkelig om vielsen fant sted i Eidanger, som er/var nabosogn til Kvelde, mot vest. Paret, eventuelt bare bruden, kan jo tenkes å være fra Eidanger, hvorfra de/hun har flyttet tvers over Farris og slått seg til på Sagbakken? Det var mye trafikk tvers over Farris før i tiden. Bl.a. hørte endel av gårdene på vestsiden av vannet til Kvelde sogn.Brudeparets dåper finner du uansett ikke i Hedrums kirkebok. Den går bare tilbake til 1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Melchior er jo ikke et veldig vanlig navn i Norge på denne tiden. Imidlertid skal det ha bodd en Melchior Christensen Cortsen (fra Læsø i Danmark) i Solum. Jeg vet at han fikk minst 2 barn, men har ikke mer informasjon akkurat nå - skal sjekke med min kilde. Jeg vet at en sønn dro hjem til Danmark, men om det var andre som ble igjen vet jeg ikke. Ei heller om dette stemmer med 'din' Melchiorsdatter. Solum er jo nær Eidanger, så det er verdt en ekstra sjekk.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Odberg

Melchior er ikke et vanlig navn nei - regnet derfor med at det skulle være noe lettere enn de andre i slekta som stort sett heter Maren eller Anders :-) Jeg har funnet Melchior-navnet nordpå - så leting har foregått litt der uten resultat. Opplysningene du gir er mer intressante - regner det for mere sannsynlig at jeg vil finne flere opplysninger ved å holde meg i første omgang i Telemark/Vestfold distriktet. Det du nevner med Danmark er jo veldig intressant! Tenk om noe av slekten min IKKE skal være en husmann fra Hvarnes og Hedrum.......Det ville jo være ganske utrolig :-)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Odberg

Den som leter finner litt til. Jeg fant vielsen under Slemdal (Siljan): 'Trolovet 24/9-1758 og viet 29/10 s.å. Soldat Anders Persen og Pige Maria Melchiorsdtr. Caut: (forlovere?) står som Per Qvislen og Hans Biønnæs. (sistenevnte er iallefall et kjent Hedrum navn. Ang. Slemdal - kan noen som er kjent forklare litt geografisk? Og hvorfor står Siljan i parantes?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Siljan kommune ligger øst for Skien kommune (gamle Gjerpen sogn) og grenser mot Vestfold, alt i Telemark. Norgesglasset har et ok kart du kan se i: Lenke Velg Stedsnavn og søk på Siljan.Slemdal er det gamle navnet på Siljan. Siljan er nå og har alltid vært, eget sogn/kommune, men i en periode hadde de felles prest med Eidanger, som kommunen grenset mot i sør (nåværende Porsgrunn kommune). Derfor finner du enkelte kirkelige hendelser i Eidanger bygdebok.Når det gjelder forlovere er jo Bjønnes også et kjent gårdsnavn i Eidanger også.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Vedr. forloverne: Qvislen må være Kvisla som ligger lengst nord i Farris. Søk på Kvisla, Siljan i kartet du fikk lenke til i innlegg nr. 9. Sagbakken ligger jo bare 'en liten rotur' lenger ned i Farris.Ved søk på Kvisla i matrikkelutkastet av 1950 http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50 finner du at en Nils Jakob Bjønnes var eier av Kvisla øvre.Mvh Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Bygdebok for Siljan / Slemdal kan muligens gi et spor. Der kan du lese om jernverket på Moholt. Det lå under Fritzøe Verk, grevskapet i Laurvig/ Larvik. Det kan ha kommet folk 'utenfra' som har vært knyttet til denne virksomheten. Det ligger i nærheten av de omtalte stedsnavnene. Tore Vigerust har lagt inn på nettet registrerte innvandrere på 1700 tallet +/-. mvh. m-k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Odberg

Takker for all hjelp. Har kommet noe videre, men fremdeles langt igjen :-) Men slik er det vel bare... Skulle noen i ettertid komme opp med et hint, så er det bare å maile.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Har fra en direkte etterkommer av ovennevnte Melchior Christensen Cortsen i Danmark fått vite (klipp fra mail):'Melchior Christensen Cortsen og Anne Hansdatter fik i alt 4 børn i Solum. i 1743 (døbt d. 1. december) fik de Christine og i 1745 (døbt d. 13. juni) fik de min tip-3 oldefar Christen Melchiorsen Cortsen. I 1748 (døbt d. 2. feb) fik de Hans, som blev begravet d. 12. april samme år, og i 1749 (døbt d. 23. juli) fik de Niels Christian. Herudover fik Anne Hansdatter 1 barn i 1755 (døbt d. 2.sep) Barnets navn var Adriana Andreasdatter.'Ingen Maren så langt. Melchior skiller seg fra sin norske hustru og flytter så tilbake til Læsø sammen med (noen av) barna?Selv er jeg også i slekt med Mlechior, men ikke via Solum-sida. Hans bror ble en av mine aner, og min del av slekta ble på Læsø enda ca 150 år før min ane kom fra Læsø til Kragerø/Skåtøy.Men til deg Anita som kanskje håpa at det skulle bli slutt på 'husmenn' så er det nok mange av dem i Danmark også.Ha en fortsatt fin jul og et herlig godt nytt år! mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Odberg

Det eneste håpet mitt om dette skulle være riktig Melcior - er visst han eksempelvis var gift og fikk Maria (Maren)før han kom til Norge, eller kanskje et tidligere ekteskap. Maria giftet seg i 1758 og kan ikke være fra dette ekteskapet i tilfelle. Hvis du har aner til denne familen, kan du sjekke, eller vet noe om dette?Godt Nyttår til deg også....Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Sender din forespørsel til min kontakt i Danmark, en ætling av denne Melchior. Hvis det var barn fra tidligere bør han vite om det - men kanskje også nevnt det i korrespondansen så langt.Men absolutt verd et forsøk. mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Om Anders Pedersen har jeg notert at Jens Pedersen, som var dreng på Lysebo i Kvelde sogn 1762, muligens var en bror, ettersom Jens var fadder for Peder Andersen i 1762.Når det gjelder Maria Melkiorsdatter har hun nok tilknytning til Moholt jernverk i Siljan/Slemdal. Jeg har notert meg at det fantes ei Margrete Melkiorsdatter der rundt 1760, men jeg har visst glemt å notere kilden. Margrete var nok ei søster.Deres far er trolig den Melkior Jonsen som 1745 sto på lønningslista til Fritzø Jernverk (som Moholt sorterte under) i 1745. Her har jeg visst heller ikke notert kilden, men jeg er ganske sikker på at opplysningen stammer fra en hovedoppgave fra Universitetet i Oslo, skrevet en gang på 70-tallet, som handler om Fritzø Jernverk. Tittel og forfatter husker jeg ikke i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hovedoppgaven er trolig denne:Bjørnstad, B.: Grevskapet Laurvigen. Arbeiderne ved Fritsø jernverk 1700-1745. Oslo 1977.Biblioteket i Larvik har et eksemplar på lokalsamlingsrommet, men det er nok ikke til utlån. Universitetsbiblioteket har selvfølgelig eksemplarer; hvordan det forholder seg med utlån, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Odberg

Takk!!! Snakker om å få servert opplysninger på et sølvfat :-) Jeg har lett og lett - og lett og lett...Mvh til dere alle. Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.