Gå til innhold
Arkivverket

[#18835] Søstrene Elisabeth og Pernille Werdahl


Gjest Børge Strandskog
 Del

Recommended Posts

Gjest Børge Strandskog

Søstrene Elisabeth og Peternille Werdahl bodde på prestegården i Hamarøy hos presten Nils Schjelderup og hans kone Karen Iversdatter Wulff (Wolf) i 1730-åra, sannsynligvis var de oppfostret der. Både Elisabeth og Peternille (Pernille) kan være født omkring 1710. Men hvem var de? Er det noen som kjenner til slektsnavnet Werdahl og en eventuell sammenheng med Hamarøy og folket på prestegården? Kan de ha vært barn av prestekona Karen Iversdatter Wulff fra et eventuelt tidligere ekteskap, eller i slekt med henne eller med presten på annet vis? (En Jakob Severin Bang Werdal døde på Løp i Bodø 1777, den eneste jeg kjenner med dette slektsnavnet. Han kan ha vært en bror, men døde i fattigdom. Han var gift med Dorthe Elisabeth Røpke). Søstrene ble gift med hver sin sønn av jekteskipperen Anders Schjelderup på Fikke i Hamarøy, Peternille med Peder Schjelderup (gårdbruker i Egerdal, Hamarøy) og Elisabeth med Nils Schjelderup (lensmann i Hamarøy). Disse var da prestens nevøer - Anders Schjelderup var bror til Niels Schjelderup, begge sønner av presten Jens Schjelderup i Hamarøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Vanskelig å si hvor disse Wærdahl/Wærdal/Verdal navnene stammer fra. Foruten prestegjeldet/herredet/kommunen Verdal i Nord-Trøndelag finner vi Verdal som gårdsnavn på Inderøy i Nord-Trøndelag, Sande i Vestfold og Hegebostad i Vest-Agder.Mh. Arild E. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Mitt arbeide dreier seg i denne forbindelse mest om presten Erik Olsen Werdahl, Övre Rendalen, hvor det er tydelige trönderske linjer. Han hadde bl.a. en sönn, sognepresten Ole Eriksen Werdahl, Eid i Nordfjord. Denne hadde faktisk en datter Elisabeth Werdahl, gift Reutz, f. ca. 1741, men Pernille Werdahl er ukjent i denne forbindelse. Jeg tror dessverre at dette er et blindspor. Hilsen Helge Næss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Unnskyld om dette er litt på siden, men stemmer det at en gårdshistorie for Hamarøy er under utgivelse? Takk for det gamle året! Hilsen Dag B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Takk for tips! Til Frode: Jo, det arbeides med gårds- og slektshistorie for Hamarøy, men det vil ta ennå noe tid før den er ferdig. Mye av selve slektshistorien er imidlertid noenlunde komplett ... Børge S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Forrige innlegg: Opplysningene om gårds- og slektshistorie i Hamarøy var selvfælgelig til Dag i Oslo. Her greier jeg visst ikke å ha to tanker i hodet samtidig ... Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.