Gå til innhold
Arkivverket

[#18836] Hjelp, kjære 'Amerika-proffer'!!


Gjest Tore Hovda
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Hovda

Jeg søker etter min tipp-tippoldefar Ole Olsson Ferdeneie, døpt i V. Slidre 24.juli 1844. Han er far til mi tippoldemor Sigrid Olsdtr. Ferdeneie, som ble født 27.jan.1866. Han reiste fra Bergen 6.april 1866 med båten Fr. Petersen, og ankom Quebec 2. juni 1866. I mormonernes database kalles han Ole Ferden OR Lakewell, med fødselsdato 24.juli 1944, men datoen og årstallet er feil. Kan noen av dere hjelpe meg med hvor jeg skal lete etter hans videre skjebne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ser ut som om han kan ha vært innom Olmsted County i Minnesota: Kilde: Peterzen, Conrad, ed. Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957 [database online].Name: Ole Olesen Ferden County: Olmsted Reel: 1 Code: 2 Volume: A Page: 145 Document Type: Declaration of Intention Years: 1858 -1884 Numbers: 1-590Fant også en Ole J. Ferden i Fillmore county. Kanskje en pekepinn for videre leting, om ikke annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ole O. Ferden: Census Microfilm Records: Nebraska, North Dakota, South Dakota, 1900 Lived in: Independence Township, Day County, South Dakota Series: T623 Microfilm: 1549 Book: 1 Page: 167Denne er singel, f. 1865 i Norge og laborer. Ikke din. ----------I Death-index [url="http://people.mnhs.org/dci>http://people.mnhs.org/dci søkte jeg på bla. Ole FArden, der kom Ole J. Farden opp, død i 1913 (Stearns OG Todd Counties)Her finner du og to stk. Ole Farden som dør i Hennepin. Verdt å bestille death-cert. kanskje?--------Den Ole J. Ferden som er i Fillmore er heller ikke riktig,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hovda

Jeg vil bestille death-cert. på de 2 du nevner, Laila. Det er faktisk 2 brødre som heter Ole/Ola, som reiste til Amerika med 3 års melllomrom. I Valdresvisa av Anders Underdal heter det: Ola på Ola og enno ein Ola, Ola me heiter på Valdresvis! Jeg har rimelig bra oversikt over 'min' Ole her i landet, men når han kommer til Amerika, er det foreløpig bråstopp. Jeg har faktisk greid å spore opp etterkommere av broren Ole som er født 1830, men de greier dessverre ikke å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Kanskje den Ole du søker slo seg ned i Canada? Ser at den canadiske basen 'Western Land Grants 1870-1930' har registrert en Ole O. Ferden som landoppkjøper.Knud, Jens og 13 andre av familien er greit opplistet på samme bosted ved 1880-tellingen på familysearch, - men det har du vel sett.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hovda

Flott, Arne, dette kan også være et interessant spor, siden Ole kom i land i Quebec. Broren slo seg ned i Iowa, så tanken på at min Ole slo seg ned på et helt annet sted, har streifet meg. Men det kan jo hende brødrene har hatt kontakt for 150 år siden, uten at jeg har funnet det ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.