Gå til innhold
Arkivverket

[#18844] Hollenderhuset på Hille, Halse Sogn


Gjest Ulla Marie Wig
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Marie Wig

Hej, en forfader - Bent Jonaesen - havde Hollenderhuset på Hille ved Mandal. Er det nogen her som kan fortelle meg om dette huset ? Evt. hvorfor det hed Hollenderhuset ?På forhånd tak - og fortsat gledelig jul.Ulla Marie Wig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Hei Ulla - på det igjen ser jegTror kanskje du må vente på Halse-boka et par år for å få opplysninger om Hollender-huset på Hille, det er vel helst Hillesund du tenker på.Tilbake en liten tur til Mellomgata, nr. 8, hvor Moren til en inngiftet tante av meg var født/vokste opp. Bortsett fra at hun var fem-mening til sin mann (min kjødelige onkel) hadde hus slekt på Hille, om jeg ikke husker feil fettere. Om de var av samme slekt som hennes mann hvor Bent hvar et navn som gikk igjen i sekten vet jeg ikke helt sikkert, men en tidfesting av denne Bent Jonaesen din kunne være av interesse.Det er jo jo en mulighet ft. 1810 Lenke Post 2012 kan være din mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Nå har jeg ikke full oversikt over Hilles historie, men at det var 'uthavn' og loshavn er greit nok som det ligger melom Svinør ogf Risørbank (Vester Risø). At det er et Hollendewrhus der er vel også gret nok siden Hollenderfarten var gammel og stor, det var vel også de som tegnet kart som var av de første over kagerak/Sør-Norge som detr var noe fornuftig med. Det finnes artikler i Årsskrift for Agder Historielag om dette.Forøvrig er vel første gang Hille nevnes i Diplomatarium Norvegicum i 1539 - det velkjendt 'Blodbrylluppet på Hille' (Om Hille er nevnt i Snorre er vel gjenstand for diskusjon.Det som imidlertid er overraskende er at det finnes en losoldermann som er 2. gangs enkemann, tiltross for en ringe alder på 56 år har han overlevd to hustruer som los, det må vel være noe av en rekord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Marie Wig

Hej, det er ganske rigtigt 'min mand' - men mit spørgsmål er mere angående stedet end manden ... Jeg ved at flere sørlendinge drog til Holland og jobbede og sådan og flere kom hjem igen - men hvorfor vælger man at kalde huset 'Hollenderhuset' ? Er det evt. bygget for penge tjent i Holland eller ... ?I FT1801 er ganske rigtigt angivet at Bent Jonasen var lotsoldermand og 2. gang enke.I følge bla. familysearch blev han gift med Valborg Aanonsdatter Høksås (1749-1788) 26. juli 1770. Hvem kone to er ved jeg ikke - men en 'Bent Johnsen' bliver i 1799 gift med Walbor Thorsdatter - igen familysearch - men da dette par får børn også efter FT1801 hvor Bent er angivet som 2.gangs enkemand er det nok ikke 'vores' par.Jeg er efterkommer af Bent og Valborg Aanonsdatter Høksås.Valborg-navnet 'lever' for øvrigt ennå i min slekt da min mormor hed Valborg - og også min mors søster har Valborg i sit navn.Jeg forstår ikke helt det du skriver om Mellomgata.Ellers mange tak for svar - vi er nok flere som venter på bygdeboken for Halse.Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det er noe viktig her at gården heter Høgsaas (Høgsås) i Mandals Prestegjeld.At huset har navn relatert Holland kan f.eks. skyldes at det første hus bygd der var bebodd eller bygd av en hollender.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Som en liten tilføyelse kan det nevnes at noen ganger ble det importert de spesielle vinduer fra Holland - og disse kunne gi opphav til et tilhørende navn.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Skal du finne ut noe mer om Hollenderhuset har jeg to tips:Det er hva som finnes av lokal kjennskap til huset på Hille og om det kan identifiseres.Så er det Igjen Arkivet i Kristiansand med sine skifter og panteprotokoller hvor det kan finnes opplysninger om mennesker med navn som kan tydes å komme fra Holland.Jeg må innrømme at jeg ikke vet om Hilllesund hadde noen handelsmessig betydning i forna dager, i motsetning til Skjernøysund og Ny Hellesund. Ny Hellesund var jo betydningsfull i forbindelse med Hummereksport, Skjernøysund var av en viss betydning paralelt med framveksten av Kleven som både eksporthavn og skipsverft på midten av 1600-tallet.Tolldokumenter kan vel gi opplysninger eller avkrefte hva de drev med i Hilllesund.Nå er det som Knut sier kjendt at mange, særlig skippere som hadde parter i skipene de førte, importerte både materialer, byggeskikk og møbler fra det store utland, og da særlig Holland, som var storimportør av norsk tømmer.Drar man langs sørlandskysten og har et blikk for arkitektur ser man i uthavnene en rekke gamle skipperhus som tydelig er inspirert av kontinentl byggeskikk, selv om byggematerialet er tre og ikke tegl og stein.I Mandal har man også noen fundamentale gamle patrisiereiendommer: Skrivergården bygd i skotsk sandstein, og opprinnelig med et engelsk hageanlegg som man fremdeles ser konturene av. Andorsengården som i dag er bibliotek, museum, og galleri, og den gamle Bondeheimen som vel opprinnelig ble bygd av Nedenesslekten.Så om det er utseendet eller eieren det refereres til kan jo gi opphav til en egen gransking av Hollenderhuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Fischer

Hollænder/Hollender var jo = en person som havde med mejeriprodukter fremstilling at gøre.Sådan var det jo i Danamrk i 1700-1800 tallet.Velsagtens fordi disse personer hovedsageligt kom fra Holland.mvh Carsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Finn Olav Sveinall

Hollenderhuset er ihvertfall et veldig flott hus. Har du sett noen bilder av det? Det er bygd i 2 omganger noe som er veldig tydelig. Jeg kjenner godt forfatteren av Halseboka. Jeg skal kontakte ham i dag for å finne ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Marie Wig

Hej, jeg takker for al respons jeg har fået.---Jeg filosoferer lidt (ikke nogen efterlysning)Jeg er som sagt dansk med ikke mindre end 3 af mine 4 besteforældre er norske - født i Mandal - så jeg er 3/4 norsk.Jeg har altid vært glad for å være i Norge når vi har vært på ferie - og jeg elsker forskjellige norske specialiteter som vores familie har medbragt i store mengder når de har vært på besøk ifra Norge. Jeg heia´er på Norge når det er langrend, hopp, skiskytte osv. (Der er danskerne jo ikke så gode)Siden jeg er begynt med slektsgranskning er min kjærlighet til Norge vokset - faktisk så meget at jeg nogle gange er 'home sick'. Mine røtter er i Norge.Det er derfor lidt af en paradoks at jeg vet så lite om de steder hvor min slekt har levd.Min mormor er fx. født på Hille og har gået i skole der - men hun døde da jeg var 5 år, så det fik vi jo aldrig talt om.Vi har haft Hytte på Bringebærholmen hvor jeg har vært hver sommer i min hele barndom og jeg har ALDRIG vært på Hille som ligger en lille båttur væk.Jeg mærker i dag at det føles lidt rart ='mærkeligt' at skulle spørge fx. her på Digitalarkivet om Hollenderhuset for jeg burde jo vide noget mere selv.Ikke er der nogen i familien, der kan fortelle noget heller.Det er vanskelig at drive med 'rigtig' slektsgranskning i Norge fra Danmark - Og jeg har endnu ikke vært på arkiv i Norge, men det kommer til sommer.Så jeg er veldig taknemmelig for al hjelp jeg får og har fået.---Nå, men tak hvis du kom så langt.Og tak for al hjelp.Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Olav Sveinall

Helt enig at det er for galt å ikke ha vært på Hille. Min familie har hytte på Letterkilholmen rett utenfor Hille så jeg har vært mye rundt på den øya. Jeg hadde en rask prat med Dag Hundstad som for tiden skriver boken om Halse og Harkmark. Det var dessverre ikke noe klar forklaring på navnet Hollenderhuset. Det kan jo vært at det var en Hollender som bygde eller bodde i huset i sin tid. En teori han hadde var at det er et Hollansk motiv trykt inn i veggen (noen slags fliser) i stuen. Jeg har en perm med navnforklaringer for gårdsnavnet Hille men den er dessverre lånt ut. Jeg kan se nærmere om det står noe i den når jeg får den tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.