Gå til innhold
Arkivverket

[#18846] Jacob Dishington fra Bergen


Gjest Børge Strandskog
 Del

Recommended Posts

Gjest Børge Strandskog

Søker opplysninger om en Jacob Dishington, antagelig fra Bergen. Han skal være født ca. 1778 og nevnes første gang i Hamarøy i Nordland ved folketelling 1801 da han er oppført på gården Oppeid som gårdbeboer med handel og fiskeri. Han var gift med Jonette Reymers, de hadde ingen felles barn. Familien flyttet i 1803 til gården Findset i Hamarøy, der Jakob var handelsmann og jekteskipper frem til sin død i 1820. Skiftet etter ham (1821) nevner en bror Jakob Dishington, som var gullsmed i Bergen, og en søsterdatter Sophia Magdalena Petersdatter, også hun i Bergen. Noen som kjenner til familien? Såvidt jeg vet var Dishington ei kjent skipper- og sjømannsslekt i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Eide

Har du sett gjennom denne boken? Slekten DISHINGTON og da særlig den nordlandske gren Tittel/Title:: Slekten Dishington og da særlig den nordlandske gren Forfatter/Author: Johan Alfred Voll Utgivelsesår/Year:: Trondheim, 1942 (Johan Christiansens boktrykkeri). Språk/Language: Norsk Eier(e)/Owner(s): Svein Edvardsen Vennlig hilsen Inger E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jacob var født i Bergen, og sønn av Peter Dischingthun og hustru Bodil Wagner LenkeJacob døde for øvrig under et besøk i Bergen natten mellom 15. og 16. juli 1820. Broren Christopher satte inn dødsannonse 'for frav. enke og fam.'Gullsmeden Christopher Dischingthun døde i Bergen 21. juni 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har den boken som Inger Eide snakker om, men jeg kan ikke finne han der i farten. Skal se litt mer og si i fra om jeg finner han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg hadde forresten kontakt med en for en tid tilbake. Mener det var samme skrivemåte på navnet som den Yngve skriver. Fikk en del papirer av han, kan gå i gjennom dem og se om han står der. Det var nemlig helt andre navn enn de som står i slektsboken, men også en helt annen stavemåte. Forøvrig så dekker boken best nordlandsdelen av Dishington. Bergensdelen har det vært svært vanskelig for Voll å få ut info fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Slekten Dischingtoun kom fra Skottland, sandsynligtvis Orkney. Jacob (James i skotske orig) Andersen D bevidnede i 1640 rådmand Thomas Thomasen Cromarties salg af land i Kirk, South Ronaldsay, Orkney (se indläg om Crometie-sök 'meti' så kommer de relevante tema op). I Orkney fandtes en präst, Andrew D som måske var far til denne Jacob. Tre af hans sönner, Jon, Anders og Job var blandt de brandlidte husejere på Stranden i Bergen i 1686. Thomas Danielsen Crometies söster Emmiche (Janniche) blev 1668 eller 1669 gift med Sander Nielsen Weinvich, men döde i barselseng året efter. Datteren Emmiche var gift med Jan (Andersen?) D. Sollieds registre og samlinger i SAB har sikkert en del om slekten, og der kan man nok finde slektsforbindelsen med den förste Jacob D i bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.