Gå til innhold
Arkivverket

[#18847] Martin Jensinius Jakobsen fra Øverbygd, Målselv


Gjest Trond Ole Slettvoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Ole Slettvoll

Jeg søker gravstedet til Martin Jensinius Jakobsen født 25.1.1894 og vokste opp i Kirkesdalen, Målselv. Han kan også ha brukt 'Holmestrand' som etternavn istedet for Jakobsen. I 1930 eller muligens noe før kom han til Vensmoen Tuberkulosesanatorium i Saltdal, Nordland fylke som pasient. Etter utskrivning var han visstnok vaktmester en tid ved samme institusjon. Under oppholdet her skulle han ha etablert et forhold til en dame ansatt som helsepersonell.Henne vet jeg ikke navnet på. Jeg regner med at de forlot Saltdal sammen og at han er begravet et eller annet sted i Norge. Mener han døde 1934 muligens året før. Kan noen hjelpe med ledetråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei Trond OleHvordan kan du regne med at de forlot Saltdalen sammen? Hva slags indikasjoner har du på det?Hva er grunnen til at du mener at han døde i 1934 eller året før?mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Ole Slettvoll

Svar til innlegg fra Paul Thode, Holmesstrand: Nålevende person, datter til Martin Jensinius bror, sier hun engang ble fortalt at det hadde kommet et brev til familien i Målselv fra Martin Jensinius samboer/forlovede/kone?. I dette brevet forteller hun at at hun hadde satt opp gravstøtte på hans gravsted. Nålevende person kan ikke huske at stedet ble nevnt. Jeg korrigerer dødsår til 1933. Martin Jensinius bror ble konfirmert dette året. Derfor kan dette justeres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei Trond Ole!Stillte spørsmål i arkivforumet om det fantes noe felles register for døde 1933. Det gjør det ikke. Kun fra midt på 60-tallet og utover. Hvis han er omtalt i en nekrolog så har Norsk Slektshistorisk Forening (NSF)en god del ikke offentliggjort materiale frem til etterkrigstiden iflg Tore H. Vigerust. Skal en tur til Oslo om noen dager, så da skal jeg se om jeg kan få sjekket for deg.Ha det bra, Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.