Gå til innhold
Arkivverket

[#18856] Iwer Knudsen født Eikre Hemsedal? bosatt i Hole 1801


Gjest Else Marie Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Marie Eriksen

Trenger hjelp til opplysninger vedr. Iwer Knutsen født i tidsrommet 1767 - 1771 i Hemsedal? usikker rundt dette. I mine opplysninger om mannen står det at han ved ekteskap med Olea Hansdatter Kjernet i 1791.Han er antagelig sønn av Knut Olsen Eikre og Kari Tollefsdatter. Eikre skal vissnok være i Hemsedal. Det står videre at det var mange innflyttinger til Hole fra Hallingdal. De fikk sønnen Hans Iversen Kjernet født ca.1791. Er interessert i mest mulig rundt dette. Hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Du finner Iwer Knutsen med ektefelle og tre barn på garden Helgeland, Hoele sogn i Buskerud i FT 1801.Men det var kanskje fortida til Iwer du var interessert i?Lenke:Lenke Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Eriksen

Ja, det er fortiden hans jeg ønsker opplysninger om. De opplysningene jeg har er ikke sikre. Jeg har arvet endel papirer etter min onkel og der står det: Født Nes i Hallingdal i 1769. Antagelige foreldre Knut Olsen Eikre og Kari Tollefsdatter. Gården Eikre skal ligge i Hemsedal, men jeg finner den ikke. FT Buskerud 1801 er han 30 år. Det gir født år1771. Alle opplysninger er av interesse. Hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest R.T. Bjerke

I FT 1801 finnes det en gård som heter Ejkre Søndre i Hemsedals annex, Nes prestegjeld i Buskerud. Link: LenkeSer på familysearch at stedet skrives Eikro, men Ejkre/Eikre kan være samme sted. Hilsen R.T.B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Eriksen

Takk for hjelpen så langt. Da fant jeg endelig gården iallefall, selv om jeg ikke fant noen interessante navn der. De kan jo være døde eller flyttet innen 1801. Håper noen kan hjelpe meg med kilder videre. Det ligger veldig lite ute på nett fra Hallingdal. Har prøvd meg på familysearch, men finner sjelden noe der. Legger kanskje inn søkernavnene feil. Hvordan finner du gårdsnavn der? Hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Else Marie.Har Iwer i slekta,men ikke noen opplysninger om han annet enn han døde 7 mai 1823 i Hole,det er alt jeg har,Har du noe mer er jeg intressert.Mvh. Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Eriksen

Hei Bjørn. Vet ikke helt hva du har. Jeg har endel opplysninger om etterslekta. Han giftet seg med Olea Hansdatter Kjernet i 1791 og fikk 8 barn. Disse har jeg noen opplysninger om. Sønnen Hans Iwersen født 1791 er min tipp tipp oldefar. Har ikke mer om foreldrene enn det jeg har skrevet. Vet ingenting om søsken. Du kan kontakte meg på e-post: e-erik@online.no vedr. bosteder og andre opplysninger. Kanskje jeg kan hjelpe. Ved vielsen oppgis Iver Knudsen å være Halling. Forerelder Knud Olsen Eikre og Kari Tollefsdtr. Ejkre ligger i Hemsedal. Der er dessuten en stor innflytning til Hole fra Hallingdal, og da særlig fra Hemsedal. Således finnes der senere f.eks. en pike fra Ejkre som blir gift med fra Bye. Hilsen Else Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hallo Else Marie!Jeg har sjekket i Hemsedals slektshistorie og der fant jeg på side 51: 'Dalo' Gnr 51, bnr 16, lnr 556 b. Ofte skrivi Dalene.'Bruket utskilt frå nørdre Eikre. Nils Jodøkk sa at husa i Dalo før sto lenger nord enn dei seinare kom til å stå. Skulemeister Ivar Knutson Dalehaugen i Lykkjun var frå Dalo. Det må vera foreldra hans som står uppførde soleis i kyrkjeboken: Knut Olson og Kari Torleivsdtr. Eikreeigo g 1764. Born: Ragnhild 1764, Ivar 1767-1848-81, Torleiv 1771....'Når jeg slår opp på Dalahaugen i Lykkjun (side 97) finner jeg '... Seinare kom som bygselmann Ivar Knutson. Han var ifrå Dalo i Eikre.Født 1767 av forldrene Knut Olson og Kari Torleivsddtr d 1848, 81 år gamal. Knut (dette må være trykkfeil for Iver) vart g 1793 m Margit Olsdtr ca 1764-1831 som var ifrå Intelhus, Grøv eller Torset. Knut (feil igjen) var skulemeister i lang tid....'Kan ikke se noe sted at han har flyttet til Hole. Håper dette er til hjelp.Hilsen TuridDet har blitt nyttårsaften - GODT NYTT ÅR!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Eriksen

Hei Turid. Takk for innlegget. Ut fra dette ser det ut til at jeg må ut å lete andre steder. Hvis din Iver ikke flyttet ut må det være en til. I mine notater etter onkel står det 'Iver Knudesen (Eikre?) døpt 4.10.1767. Foreldre: Knud Olsen Eikre og Kari Tollefsdtr. (Andre kan ikke findes). Eikre ligger i Hemsedal. Ved vielsen i 1791 oppgis Iver Knudsen å være Halling.' Han levde av håndarbeide. Håper noen kan hjelpe meg til å kaste lys over 'mysteriet'.Godt Nytt År. Hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.