Gå til innhold
Arkivverket

[#18857] Hvem var Peter Waaland, (Våland, Vaaland ). Stavanger eller nærl. kommuner ?


Gjest Fred Olav Guldager
 Del

Recommended Posts

Gjest Fred Olav Guldager

Noen som har informasjon om Peter Waaland i Rogaland. Han var gift med Anna Nilsine (Olsen?) f. 15 juni 1861, fødselsted ukjent. De hadde en datter som het Helene Våland f. 28 nov. 1887. Anna Nilsine døde av et vådeskudd da hun reiste med Buøyfergen 9 okt. 1915. Noen som kjenner til mer om Peter Waaland og hans slekt eller hvor Anna Nilsine kom fra ?I dødsannonsen til Anna Nilsine skriver han Peter Waaland, men hans datter skrev seg Våland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg sjekket Familysearch siden jeg ikke kunne finne dem i 1900.Under VRI (fra kirkebøker på FS) fant jeg: Anna Nilsine Olsen f.15/6 1861, far Ole Tobias Brynildsen, ble gift 27/1 1887 St. Petri Stavanger med Peter Larsen f. 22/9 1862, far Lars Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har store problemer med å finne dem i 1865. Jeg har funnet 2 Peder Larsen. 1. var 3 år og på Holmen grd. i Strand RO, og 2. var 4 år og på Bispeladegaard i Hetland RO. Den sistes mor het Helene. Anna Nilsine finner jeg ikke, heller ikke faren. Spørsmålet er om hun kan være uekte født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fred Olav Guldager

Takk skal du ha Berit Olsen. Dette kan vise at Peter Larsen har begynt å bruke, eller rent formellt har tatt etternavnet Waaland ved senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tørres Sande

Peder Larsen Waaland,f 22.sept 1852 i Hetland (sted Våland i nåværende Stavanger, de som bodde på de to gardane brukte skrivemåte som Vaaland. Våland, Waaland og mist Wåland, kansje flere måter Det er 2 kjente garder der. Til den ene kom folk fra jæren (Klepp) og til den andre fra Forsand)Det finnes 3 bildebøker om Våland å få kjøpt) foreldre til Peder var Lars Larsson f 7.1.1834 i Klepp- sjå g og æ side 330 nr 22hPeder og Anna Nilsine hadde 7 barn, Deres Helene var elst og født 22. nov 1887 og gift med Martin Mikalsen Dahle, født 27.1.1887. Etter mine notater hadde Helene og Martin 4 barn. Anene til Peder Larsen har jeg, men ikke Anne Nilsine Olsen Du må gjerne ta direkte på mail tsasande@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fred Olav Guldager

Dette var veldig hyggelig. Nå har jeg godt håp om å finne ut mer om min kones slekt. Helene var min kones bestemor. Er bildebøkene om Våland til salgs kun lokalt,?, og har du eksakt tittel og forfatter så jeg kan etterspørre disse. Med hilsen Fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå må jeg bare spørre om årstallet for Peder Larsen Waalands fødsel virkelig var 1852?Om så var så er det jo et merkelig sammentreff med ham som jeg fant fca. 1862., også i Hetland. Jeg kan heller ikke finne noen Lars eller Peder på en Vaaland grd. i 1865 heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tørres Sande

Til Berit Knudsen. Beklager, men du har rett. Peder er født 22. september 1862. Hans far Lars Larsson fra Klepp, Øvre Øksnevad var født 7. jan 1834 og døde 11. aug 1923 og gift med Helene Pedersdtr 8. april 1858. Hun født i Hetland 16. juni 1838 og døde 23. mars 1931. Hennes foreldre var Peder Ommundsen, Ueland i Hå. g og æ bok 2 side 121 nr 33f (født 9. mars 1803) og gift med Marta Larsdtr 2. feb 1809, Kvia i Hå, g og æ gok 1 s 246 nr 24.14 Til Fred Olav: Så over til bøkene: Våland i Bilder 1, ISBN 82-7590-044-1 Våland i Bilder 2, ISBN 82-7590-049-1 Våland i Bilder 3, ISBN 82-7590-055-7 Alle på Hafrsfjord Forlag.Undertegnede er 3 menning med din kones far Mikal Dahle. Så er det opgså opplystTørres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest arne kvitrud

I matrikkelen for Stavanger for 1912 er det en Peder T. Vaaland, med adresse Våland 23. Verditaksten på huset var 2.100 kroner, som tilsier at han hadde et relativt lite hus.Våland er i dag en bydel i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.