Gå til innhold
Arkivverket

[#18859] Etterlysning familien Eggen, Selbu, Sør-Trøndelag-utvandret til US 1874 og 1883


Gjest Anders Lauglo Gjervan
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Etterlyser eventuelle etterkommere etter denne familien beskrevet i Selbygbogen - Meddelelser om Selbyggernes Slægt i Amerika og deres Virke utgitt i 1921 i Minneapolis,MN på Selbulagets Forlag(s.370): Brown Eggen, 419 W. Broadway, Minneapolis, er Bjørn Olsen Eggen f. 30.12.1842(7) i Selbu af foreldre Ole Bjørnsen Eggen og Kari Gundersd. (f.Renaa). Blev i 1873 i Selbu g.m. Agnete Olsd. Høiaas(død i 1883). De utv.i 1874 og kom til Mpls., hvor de siden har boet. 5 barn: '1. Ole, f.1873 i Selbu, død. 2.Olina, f.1875 i Mpls. 3. Karen, f.09.12.1877, var gift, er død. 4. Ingeborg, f.1879, er gift og har 2 barn. 5. Helen, f.1881, er død. Mr Eggen var i 5 a 6 Aar Politikonstabel i Mpls. Almindelig Arbeider.' Jeg mener å ha funnet en Brown Eggen som døde 09.07.1926 i Hennepin Co,MN som kan passe med min Brown Eggen.Familien utv. fra Bergen. I 1883 utv.resten av familien fra Trondheim : Gunder Ols. Eggen(Browns bror) f.1856 g. 1877 m. Guri Sjursd.Alset(Eggen)f.1849. Barn født i N. : 1. Ole f.1877, Sivert f.1880 og Bjørn, f. 1882. Sammen med denne familien utv. mor til Brown og Gunder som nå var enke Kari Gundersd. Eggen f.1820. Reisemål var Minneapolis,MN og billetter var forhåndsbet. i US. Jeg mener å ha funnet en Kari G. Eggen, død 10.04.1910 i Hennepin Co. som kan stemme med enken over. Videre hadde Brown og Gunder en søster Ingeborg f.1860 som utv. 1880 og en bror Ole f.1864 som utv. 1883. Jeg er interessert i alle opplyninger om denne familiens skjebne i US og om det eventuellt kan finnes etterkommere idag. På forhånd takk. Mvh. Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Til mine hjelpere - Det burde selvsagt ha stått Minneapolisområdet istedenfor bare US i headingen, beklager. Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det var ikke snaut, Anders... litt uoversiktlig.. tror jeg lager litt luft inni. Brown Eggen, 419 W. Broadway, Minneapolis, er Bjørn Olsen Eggen f. 30.12.1842(7) i Selbu af foreldre Ole Bjørnsen Eggen og Kari Gundersd. (f.Renaa).Blev i 1873 i Selbu g.m. Agnete Olsd. Høiaas(død i 1883).De utv.i 1874 og kom til Mpls., hvor de siden har boet.5 barn: ' 1. Ole, f.1873 i Selbu, død. 2.Olina, f.1875 i Mpls. 3. Karen, f.09.12.1877, var gift, er død. 4. Ingeborg, f.1879, er gift og har 2 barn. 5. Helen, f.1881, er død.Mr Eggen var i 5 a 6 Aar Politikonstabel i Mpls. Almindelig Arbeider.'Jeg mener å ha funnet en Brown Eggen som døde 09.07.1926 i Hennepin Co,MN som kan passe med min Brown Eggen.Familien utv. fra Bergen. I 1883 utv.resten av familien fra Trondheim :Gunder Ols. Eggen(Browns bror) f.1856 g. 1877 m. Guri Sjursd.Alset(Eggen)f.1849.Barn født i N. : 1. Ole f.1877, Sivert f.1880 og Bjørn, f. 1882.Sammen med denne familien utv. mor til Brown og Gunder som nå var enke Kari Gundersd. Eggen f.1820. Reisemål var Minneapolis,MN og billetter var forhåndsbet. i US.Jeg mener å ha funnet en Kari G. Eggen, død 10.04.1910 i Hennepin Co. som kan stemme med enken over.Videre hadde Brown og Gunder en søster Ingeborg f.1860 som utv. 1880 og en bror Ole f.1864 som utv. 1883. Jeg er interessert i alle opplyninger om denne familiens skjebne i US og om det eventuellt kan finnes etterkommere idag. På forhånd takk. Mvh. Anders --------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

For det første, Anders, de du har funnet som kan være 'dine' i døds-indesxen for Minnesota, bør du bestille dødsattestene til. Det er ingen annen måte å finne ut om det er 'dine' på. Dette koster bare 8 daler pr. attest, og det er det vel verdt.-----------Jeg vet ikke om dette er rett person.. I 1910, Minnesota, Hennepin Precinct 9 bor det en Born Eggen 62(7?) år, f. i Norge, imm. 1874. Han var enke mann, og bodde aleine som Head i et hushold. ------Men, i 1920 finner jeg ham og da bor døtrene hos ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Minneapolis, ED#44Gir Brown Eggen, 72 år, enkemann, f. i Norge imm. 1874 Lyden? Olinea 45 år, divorced, f. i MN.. av norske foreldre (datter ... Belle 40 år, f. i MN av norske foreldre (datterSolem Bernhard, grandson f. i MN, 14 år Solem Jennie, granddau. f. i MN, 9 år.----------jeg vil vel tro at Belle kanskje er Ingeborg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Fikk ikke lenken til å funke-men fant en Kari G Eggen død 04.10.1910.Hennepin. Resten fikser sikkert dama i gatorland-.Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I 1930 finner jeg i Minneapolis district 3324. avenue southSolem, Bell 49 år, enke, f. i MN, av norske foreldre Solem, Bernard, sønn, 25 år, f. i MN av foreldre f. i Norge ja, står begge).lenke: Lenke for de som har Ancestry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Belle Solem dør i Minneapolis 5.juli 1959. Hun er f. 30 april 1879. Dette passer fint med det du har fra før ang. Ingeborg, og at hun hadde 2 barn (Jennie og Bernard)Denne dødsattesten bør du og få tak i, og kanskje en obituary for å se om datteren Jennie giftet seg, og fikk barn, barna kan være i live i dag!Og. jeg fant beviset på at Bell og Bernard er Eggen-folk:SOLEM, BERNARD P. CertID# 1981-MN-022465 Date of Birth:09/06/1905 Place of Birth:MINNESOTA Mother Maiden Name: EGGEN Date of Death: 09/18/1981 County of Death: HENNEPIN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Mange takk for hjelpen så langt. Jeg har ikveld bestilt dødsattestene for følgende personer : Brown Eggen f.1847, Kari G. Eggen f.1820,Bernard P. Eggen f. 1905 og Belle Solem f. ca 1881. Håper at noen attestopplysninger kan føre meg videre. Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Lauglo Gjervan

I innlegg(9) blir jeg anbefalt å få tak i et 'obituary'(nekrolog?) etter Belle Solem. Hvor kan jeg sjekke om et 'obituary' finnes og så bestilles? Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du bør og få tak i en nekrolog etter Bernard.Dette får du tak i ved å kontakte avisene. Send epost/vanlig brev, med datoer osv. Du må sikkert betale, men det må du alltid regne med.Du bør kanskje først bestille dødsattestene, slik at du vet hvor i Minneapolis de bodde. I Dødsattesten til Bernard vil du og vå vite om han er/var gift, og informanten om dødsfallet. !!Aviser finner du ved å søke på google. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Jeg mener bestemt å ha sett en database i US hvor man kan søke for å finne 'obituarier' for enkeltpersoner.Er jeg på villspor? Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja :)Det finnes noe, men du har megen flaks dersom du finner noe.Du kan ta en tur på mine hjemmesider: http://www.lailas.netder har jeg samlet en del forskjellig om emigrasjonen.Du må nok regne med at du ikke finner alt på internett, men at du må skrive litt brev osv. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Det som gjør at jeg er interessert i den greina av Eggenfamilien ,og som i sin helhet emigrete, er at min bestemor Anne Olsdtr. f.1879 på Eggen i Selbu er søskenbarn til Brown Eggen og hans søsken. En familie som jeg særlig er opptatt av er Gunder's da han ble gift med Guri Sjursdtr. Alset(Eggen) som er min bestemors tante. Jeg har desverre ikke flere opplysninger enn de som fremkommer i innlegg(1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det finnes en Ole Eggen i Hennepin som kan være Brown og Gunders bror. Alder og imm.år avviker noe fra det du oppgir, men trenger ikke bety noe.Ved 1930-tellingen (ED 195) - gatenavn Aldrich (tror jeg) husnr. 3411:Ole Eggen, eier sin bolig til verdi av $6500, har radio, 63 år gl. gift 31 år gl., f. i Norge av norske foreldre. Imm 1881. Am. statsborger. Bilreparatør.Marie, Wife, 53 år gl. gift 21 år gl. f. i Norge av norske for. Imm. 1890. Uten arbeid.Kenneth B., ug. sønn, 24 år gl., Tanntekniker.Grace I., ug. datter, 29, Stenograf.Glenn W., ug. sønn, 21, Tanntekniker.Hazel B., ug. datter, 19.Lucile ug. datter 18.Donald R. ug. sønn, 16, og Vernon på 12 år. Ved 1920-tellingen på samme adresse er Oles alder oppgitt til 55 år, og imm. året 1882. Yrket klarer jeg ikke lese, men ett eller annet tilknyttet jernbanen. Her finnes også to sønner som ikke er nevnt ved 1930-tellingen; den ene er 23 år gl.ugift og uten arbeid. Navnet har jeg problemer med, kanskje Steven?Den andre heter Marvin, er 21, ug. og muligens 'Fireman' (Vanskelig å lese). Grace er 19 og allerede stenograf.Mange av disse barna oppnår en høy alder, og er lett å finne dødsreg. for.Men tannteknikeren Glenn W. Eggen er en av dem jeg ikke kan finne død, og det forundrer meg ikke om det er han som bor i California og er 95 år gl. Han skal jo da helst ikke omtales i dette forum om han er i live, men går du inn på den am. telef. katalogen, så vil du nok finne ham. (F. eks. ved Google-søk på Telephone Directory) (Jeg må ta det forbehold at noe av det jeg gjengir her kan inneholde feil, - det er lett å surre med disse folketellingene)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Persson

Hej Arne, om jag har fattat rätt söker du dina släktingar i USA. Du kanske vet men du hittar otroligt mycket information om Egger på: LenkeVet inte om det är för att jag är betalande medlem som jag ser all information, är det det så säg till så tar jag fram uppgifterna som finns åt dig.Lycka till Med vänliga hälsningar Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Persson

Hej igen Arne, när det gäller Eggers som lever kan du använda dig av White Pages. På en sökning på Egger i Minnesota fick jag 23 träffar.LenkeMed vänliga hälsningar Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jo, mange takk Anna - men som du sikkert ser så er det ikke jeg som søker info om slekt i statene, men Anders. Og han er sikkert glad for den hjelp han måtte få, - (men slekten heter Eggen, ikke Egger)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Takk både til Anne og Arne. Den lenken som lå ved innlegg(17) Anne gjelder Ancestry.com og Eggen-navnet. Haken ved denne lenken er at du må betale for det meste av opplysningene. Hvor heldig er vi ikke i så måte i Norge? Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Persson

Hej Anders, ge mig de namn med tillhörande datum som du vill att jag kollar upp för dig. Skriv gärna på 'lätt norska' för jag är tydligen inte så bra på norska som jag trodde... Jag kanske kommer åt mer information än vad du gör.Skicka gärna till min privata adress: a.persson@shortcut.nuAnna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Til deg Arne vedr innlegg(16) så anser jeg sjansen liten for at den Ole Eggen som forekommer i folketellingene 1920 og 1930 for Hennepin,MN er den Ole Eggen f.1864 og utv. 1883 som jeg søker etter. Jeg tror uoverstemmelsene i opplysningene blir for store.Til deg Anna i innlegg(21) så viser jeg til mitt innlegg(15) hvor jeg særlig etterlyser denne familiegren : Gunder Olsen Eggen (Brown's bror) f.1856 i Selbu, Sør-Trøndelag gift 1877 i Selbu med Guri Sjurdsdtr. Alset(Eggen) f.1849 i Selbu, Sør-Trøndelag. Barn født i Selbu : Ole 1877, Sivert f.1880 og Bjørn f.1882. De utvandret fra Trondheim i 1883 sammen med Gunder's mor, Kari G. Eggen f.1820, død Hennepin,MN 10.04.1910(sjekkes gjennom dødsattest). Billettene var 'prepaid' i US og bestemmelsessted var Minneapolis,MN. Gunder's familie har jeg ikke fått noen opplysninger om. Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Anders.Nei, det er ikke alltid så greit å finne ut av, men jeg mener det avvik i alder og immigrasjonsår som vi her ser, er for lite å regne. Husk at 1920-tellingen var påbegynt 1. Januar, så der skulle jo Oles fødselsår stemme. Og da blir det jo bare dette ene imm.året som ikke stemmer, om vi holder oss til 1920-tellingen. Og variasjonen i opplysningene på disse punktene i de to tellingene gir jo bare en bekreftelse på hvor upålitelig de kan være. Dette kjenner vi jo også godt til fra de norske folketellingene.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Anders.Hvis du er heldig, finnes det en obituary for 'Brown' Eggen. I denne vil det kanskje stå hvem av søsknene som 'overlevet' ham og også om du er heldig, hvor disse døde.Det blir mye gjettverk med så vanlig navn, og det kan godt være at det var naboen som oppga alder, når de immigrerte, osv... så de som Arne har funnet, kan like gjerne være riktig som feil... I 1910 er den Ole Eggen som Arne har funnet i MN, 46 år, og han immigrerte i 1881.Hva er fødselsdatoen til denne Ole du leter etter? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen Anders, og riktig Godt Nyttår, - både til deg og Laila.Er du helt sikker på at 'din' Ole O. Eggen reiste i 1883? Har sett litt på emigrantlistene (Emigrants from Trondheim 1867-1930), og ser at en Ole O. Eggen, 17 år gammel arbeidsmann med bopel Selbo reiser i april 1881 til Minneapolis, Minn. Kan dette være han?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.