Gå til innhold
Arkivverket

[#18859] Etterlysning familien Eggen, Selbu, Sør-Trøndelag-utvandret til US 1874 og 1883


Gjest Anders Lauglo Gjervan
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Først et riktig godt nyttår til alle dere som har bidradd med hjelp.Til deg Arne i innlegg(25) så er det riktig som du har funnet ut Ole O. Eggen f.1864 emigrerte som 17-åring i 1881 og ikke i 1883 som det er opplyst i Selbu bygdebok.Videre har jeg funnet en Ole G. Eggen f.01.10.1877 med mors fødenavn Alset død 27.06.1962 i Hennepin,MN i Databasen over døde i Minnesota. Denne Ole som er eldste sønn til Gunder O. Eggen f.1856 og Guri Sjursdtr. Alset f.1849 har jeg bestilt dødsattesten til. Mvh. Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Hei Laila og Arne - Etterhvert så deler jeg deres syn på at denne Ole Eggen dere har funnet i folketellingene i 1910, 1920 0g 1930 er min Ole O. Eggen f.1864. Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, vi får håpe det er rett. Jeg sitter her og kikker på 1930-tellingen, og ser på en Brown G. Eggen i Oregon (ED 492), Kerby Street nr. 858. Lurer på om dette kan være Gunders sønn; Bjørn?Brown G. Eggen, Head, leier bolig, 47 år gml., var 22 ved 1. ekt., f. i Norge, begge for. norske, imm 1883, am. statsb., selger livsforsikring.Hustru Lillie J., 44, f. i Norge av norske for., var 20 ved 1. ekt. imm. 1891.Le Roy, sønn, 6, f. i Minn. med mor f. i Sverige.Romaine A. Ringham, stesønn, 22, ug., f. i Minn. med far f. i Iowa og mor f. i Norge. Ekspeditør i juvelerbutikk.Maynard L. Ringham, stesønn, 20, ug., f. i Washington, far f. i Iowa og mor f. i Norge.Jeg får ikke tid til mer i kveld, men skal se nærmere på dette ut på dagen i morgen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen Anders -Ved tellingen den 3. juni 1900 finner jeg Brown G. Eggen som 'Ordinary Seamen' ombord i U.S.S. 'Hatford', U. S. Navy. Han er 19 år, født i Norge av norske foreldre i sept. 1880, ugift, imm. 1881. Hans hjemmeadresse er 114 - 26th. Ave. North, Minneapolis, Minn.Her kan han ha bløffet litt på alderen for å bli tatt opp i marinen. Vet du forøvrig om Bjørn Gundersen var født i September? Ved folket. (22. April) 1910 (ED nr. 21) Minnesota City, Hennepin, 2. Street, North East nr. 613, Brown G. Eggen, Head, 28, gift, f. i Norge av norske foreldre, imm. 1883. Am. statsborger. Agent, Insurance.Anna H. Eggen, Wife, 30, f. i Minn. av Polske(?) foreldre. 1920-tellingen Minneapolis, Hennepin, Minn. (ED 20). Adressen klarer jeg ikke, og heller ikke samtlige barns navn, grunnet noe 'grisete' skrift.I registeret (indeksen) til folketellingen er Brown innført med C som første bokstav i mellomnavnet/farsnavnet, men for meg ser det ut som det like godt kan være en G som er skrevet i tellingen.Brown G.(?) Eggen, Head, imm. 1883, f. i Norge av norske foreldre, amerikansk statsb., Agent (?) Life Insurance.Anna S (?), Wife, 45, f. i Sverige av svenske foreldre.Evelyn A., stedatter, 18, ugift, f. i Minn. av foreldre f. i Sverige........?, stedatter, (?) 16, f. i Minn. av for. f. i Sverige.Clifford (?), sønn, 12 og Cla....? sønn 12, begge f. i Minn. av foreldre f. i Sverige. Her er de to siste (tvillinger ?) innført som Browns sønner, men siden de har svenske foreldre så skulle det vel ha stått stesønner.Ellers kan det se ut som om at Brown er gift med en 'ny' Anna i denne tellingen. Oregon Death Index 1903-98, Brown Eggen død i mai 1931 i Portland County, Certificate: 2674. 'Spoouse: Lillie.'Oreg. D. Index, - Lillie J. Eggen, County Multnomah, død 18. Sept. 1961, Cert. nr. 11736. En Maynard Ringham død 33 år gl. i King, Wash. (?) 15 april 1943, - og Romaine Ringham f. 27.febr. 1908, død Mai 1974, last Resid. 94903 San Rafael, Marin, CA. (SSN: 540-12-0666)(Soc. Sec. Death Ind.): En Leroy V. Eggen f. 12. Aug. 1923, død 4. Mai 1997, Last Resid. Los Angeles, Los Angeles, CA. (SSN: 476-14-3638) Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Til Laila innlegg(24) - Jeg har forsøkt å få tak i fødselsdato i kirkebok for Selbu for Ole O. Eggen f.1864 men har hittil ikke lyktes.Til Arne innlegg(29) - Du lister opp en del døds- attestnr. for Brown G. Eggens familie. Jeg har bestilt en del dødsattester for døde i MN, men hvordan får jeg bestilt fra andre stater. Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette er noe jeg selv er helt uten erfaring med, så her tror jeg Laila får trå til.Som Ancestry-abonnent gjøres dette enkelt ved å fylle ut et delvis ferdig oppsatt skjema og sende det. Ser at det i noen stater kreves kopi av ID, f. eks. pass, førerkort ell. lignende. Men som sagt, Laila har sikkert god erfaring med dette.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.