Gå til innhold
Arkivverket

[#18862] Døde i Bergen 1912-1970/ evt. utflyttet Bergen.


Gjest Bjørn Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Jeg finner i vigde i Bergen 1895 ekteparet Gustav Emil Holm f.1863 Kristiania og Johanne Elisa Andersen f.24/8-1876 Bergen.Ved FT 1900 bor de i Ålesund og han er dampskips kaptein .Hun er der kalt Hanna.I oversikt over stemmeberettigede i Bergen 1904 finner vi ekteparet. Vi finner Gustav Emil i fortegnelsen over stemmeber. i Bergen 1906-1907 i nordnes valgkrets.Jeg finner dem ikke som døde i Bergen i oversikten 1912-1970.,kan de være ført i andre lister eller er de flyttet på nytt og i så fall står de i lister over utflyttede fra Bergen.Er interessert i dødsår på begge. På forhånd takk.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi ser av det bevarte registeret til flytteprotokollene for Bergen at Skibsfører Gustav Emil Holm er registrert som flyttet fra Bergen som nummer 4077 i 1911. Med seg hadde han Hanna, Hustru, og barna Valborg, Gudrun, Einar, Solveig og Esther. Flyttedato var 13. oktober 1911, og reisemålet lå ikke langt unna: Fana.Men vi finner dem ikke registrert som døde i Fana eller Birkeland, så vi går ut fra at de har flyttet videre. Han står oppført som 'HA 685', som trolig er fra sjømannsregisteret, trolig for Ålesund. Der skulle man kunne vente å finne hans på- og avmønstringer, og adresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Bjørn Gundersen

Jeg må igjen få takke Yngve Nerebø for god hjelp.Jeg har nå fått undersøkt via SA Trondheim at Gustav E. Holm finnes i sjømannsregisteret for Ålesund ,men kun i tiden før han flyttet til Bergen og uten å henvise til senere adresser.Han var heller ikke å finne som innbygger i Ålesund eller Borgund etter 1911.Jeg har funnet ham som far til en elev ved Bergen katedralskole i 1914 og han bor da på Minde ved Bergen.Jeg går ut fra at Minde hørte under Årstad. Ligger utflytta og døde fra denne bydelen i årene etter 1914 under Bergen eller er det en egen bolk? Har også fått undersøkt Adressebøker for Kristiania i 1920 og 1925 uten å finne ham der.Er det andre protokoller for utflytta det er mulig å leite i ? Hilsen Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Hei ! Jeg har sett denne oppføringen i emigrasjonslistene, men jeg oppfatter det slik at alle måtte føres inn i disse listene for å få gå i land i USA.Det står jo også at han skulle føre et skip som kaptein. Og vi har jo at han flytter til Fana året etter i 1911, så det er lite som tyder på at han emigrerte i 1910.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.