Gå til innhold
Arkivverket

[#18875] FT 1900 for Bærum, har store problemer med å få opp gårdsnavn og personer ?


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei !Jeg prøver å søke i FT 1900 for Bærum, da jeg søker på gårdsnavn kommer de ikke frem.Jeg går inn på Bærum Akershus i FT 1900 tar alle gårdsnavn, markerer feks Trulsrud, men da kommer bare Haslum østre opp (første gårdsnavn på lista). Dette gjelder flere gårder som Tandberg osv... Jeg finner heller ikke mange av de personene som skal leve i FT 1900 i Bærum.Så nå lurer jeg på om det rett å slett er jeg som gjør noe galt, eller om det er en feil i FT 1900 for Bærum??Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Marie,Prøv å klikke på 'Alle' før du gjør videre søk.Dvs når du først har søkt opp f.eks Trulsrud så klikk på 'Alle' før du søker på nytt. Da kommer du på en måte til 'roten av registeret'Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Heidi !Takk for tipset !Men jeg får ingen ting annet opp enn Haslum østre opp uansett hva jeg gjør. Har prøvd med alle og så gå videre, men det hjelper ikke.Søker jeg feks Trulsrud i hele FT 1900 får jeg bare opp Trulsrud for Gjerdrum i Akershus.Og mange av de gårdene jeg søker uansett gr.nr eller gårdsnavn kommer Haslum østre opp.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Forsøk med å markere gårdsnavn og alle,videre trykker du stjerne * i stedet for å skrive gårdsnavn eller såkalt trunkering er det vel det heter.Da kommer alle gårdene opp,marker så mange du vil se og hold samtidig Ctrl tasten nede,det funker fint for meg. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Takk igjen for tipset !Dette hjalp desverre heller ikke.Jeg har prøvd å søke på gårdsnavnene i RDH også, men gården Trulsrud kom ikke opp i Bærum der heller? Heller ikke Tandberg.Er det noen som får opp gården Trulsrud, for nå lurer jeg veldig på hva dette er?Kanskje jeg burde prøve en henvendelse til DA ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Jeg opplever også at det er umulig å få opp Trulsrud og de fleste andre navn på T samt også enkelte andre. Det kan ikke være tvil om at her er feil, for det fungerer andre steder.Trulsrud har gnr. 99, men heller ikke dette fungerer. Det er stadig Haslum som kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En vanlig forklaring på at en gård ikke kommer frem, når man søker, er at gården er ubebodd / fraflyttet. Har selv stilt spørsmål ang. dette og fikk en slik forklaring av Jan Oldervoll. Men her er det snakk om så mange gårder at det formodentlig er en feil som bør meldes i arkivforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Takk for svar !Godt å høre at det ikke bare var meg, for nå lurte jeg veldig.Jeg får fortsatt ikke opp noen av gårdene, det er kun Haslum østre som kommer opp.Skal stille spørsmålet i arkivforum.Takk for hjelpen !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !Takk for det !Det er flere personer, Hans Pedersen/ Peder Hansen / Hans Martinsen / Kristian Gulbrandsen Haug gift Emilie Steen, dette er noe og det er flere. Så det var 4 gårder, så det hadde vært kjempefint med linker.På forhånd takk !!Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Fra 'Husmannsplasser i Bærum - Lommedalen' siterer jeg:'Peder Hansen Horni kjøpte Øvre Trulsrud i 1784. Han var gift med Christine Sørensd. Butterud. I 1801 var Peder Hansen 54 og kona Christine Sørensd. 46 år. De hadde 5 barn, Søren 14, Mari 12, Kari 9, Hans 6 og Ole 3.... Peder Hansen døde i 1805.I 1815 var det Christine Sørensd. 60 år og enke, som drev gården. Hjemme var Mari 26, Hans 20 og Ole 17 år. Hans Pedersen overtok Øvre Trulsrud etter moren, og drev gården til 1830, da han solgte til broren Ole Pedersen.'Flere opplysninger følger. Er dette av interesse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Det er jo slik at folketellingen for Bærum 1900 dessverre ikke er fullstendig bevart. Dette kan man lese mer om under kjente mangler. Vet ikke om det kan ha betydning i sammenhengen?Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Takk for alle svar !Det er nok kanskje sånn at dette er lister som ikke er bevart, så innlegg 8162 med samme problem.Takk for informasjonen Kjell, om Peder Hansen.Takk for tipset Astrid, men dette var nok ikke rette Hans Martinsen, han er vel kanskje i de listene som ikke er bevart.Jeg må nok lete meg frem for å finne ut hvilke lister/gårder som mangler.Kanskje det er andre muligheter å finne ut av dette på ?Jeg vet om Husmannsplasser i Bærum i 4 hefter, så det er en mulighet, men det fins kanskje andre muligheter også.Takk igjen !!Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Én annen mulighet er kanskje boka som Halvdan Koht m.fl. har skrevet om garder i Bærum (ca. 1920.) Husker i farten ikke hva som står om husmannsplasser, men jeg fant ihvertfall det jeg lette etter. Den står på Deichmann (hoved-.)Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du merker adressefeltet når du er inne på den siden du ønsker å legge lenken til. Deretter klikker du på Rediger øverst og videre på Klipp ut. Så går du dit du vil ha lenken, setter markøren der, klikker Rediger og velger Lim inn. Da vil hel adressen komme frem, men når du har lagt inn ditt innlegg, vil alt dette fremkomme som Lenke.Mvh. Astrid som lærte dette i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror også man etter merking av adressen kan høyreklikke på musa, velge klipp ut, og gjøre det samme når man limer inn. Prosedyren blir kanskje noe lettvintere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Takk for alle svar !Jeg skal få sjekket med biblioteket, og jeg skal sjekke på Statsarkivets bibliotek over nyttår. Jeg kom på en annen ting også, og det er skifteprotokollene for Bærum på Statsarkivet, men jeg vet ikke om de er helt opp til 1900. Jeg fant ut, for Vestre Bærum mangler lister for FT 1900 med 3190 navn. Det var synd, da det er mange jeg ikke finner og sansynligheten er stor for at de er av de 3190 personene. Men, men da får jeg prøve å lete i andre kilder som Kirkebøker, Husmannsplasser i Bærum (4 hefter) Bygdebøker osv...Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hei MarieJeg ser at du har slitt hardt med Bærum i romjula. For oss som har en drøss med slektninger i Vestre Bærum, der tellinga er blitt borte, har dette forårsaket en del frustrasjon i årenes løp.Jeg har noen årganger av kirkebøkene hjemme, og kan gjøre oppslag. Ellers er det kort vei for meg til Bekkestua bibliotek, som har de fleste kirkebøker liggende.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Rune !Tusen takk for tilbudet, det var snilt.Det er så mange navn, at det blir for mye å be om. Så har jeg også mulighet til å reise til Statsarkivet i Oslo. Men får jeg ikke mulighet til å reise til arkivet på en stund, så tar jeg gjerne imot tilbudet om et og annet navn.Tusen takk igjen !!Marie Stephensen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solberg

Har hatt det samme problemet som deg, da også jeg er interessert i Trulsrud og Tandberg. Min kones slekt kommer derfra. (Johan Larsen, Trulsrud i FT1865 og Tandberg FT1875). Kirkebøkene for Bærum (i hvertfall for Tandberg og Trulsrud) 1800 til 1878 ligger her i Digitalarkivet under Asker, men det vet du sikkert fra før. Jeg har Bærumsbøkene, og kan sjekke disse for deg, hvis du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.