Gå til innhold
Arkivverket

[#18881] Er det noen som kan hjelpe meg med å slå opp i kirkeboka for Sandsvær


Gjest Erik Wernersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Wernersen

Søker opplysniger om Tollef Hellichsen, født i Sandsvær rundt 1728. Iht.folketellingen fra 1801 bodde han på gården Sommerstad Nedre i Sandsvær. Han hadde muligens 3 sønner. Hellich født ca. 1750, Ole født ca.1753 og Tollef født ca. 1763, alle i Sandsvær. Trenger hjelp til å stadfeste dette, samt finne ut hvem han var gift med.Mvh. Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg kan ikke hjelpe deg med direkte oppslag i kirkeboka for Sandsvær. Men dersom du går inn i Digitalpensjonatet og via sidene til Buskerud Slektshistorielag vil eventuelle 'oppslagere' kunne bli hjulpet via data'ne som er tilgjengelige der. Jeg tok en rask titt og sønnen Ole døpes 15 aug 1753. Og han ble født på Hvam, Berthe Maria døpes 1756 og 1760 begge fra Hvam, Tollef fra Sommerstad i 1763 og Kirstine Carine fra Sommerstad 1766. Hellik døpes 1750. Finner en først disse datoene vil en jo spare mye tid på å slippe å leite....Tollef Helliksen er trolig sønn av Hellik Knutsen Livland og Berit Tollefsdatter Bjørkeset. Dersom så er tilfellet kan han være født på Bjerknes i Sandsvær. Men, jeg fant han ikke på sidene til Buskerud Slektshistorielag som døpt i Sandsvær. Han kan være døpt i Numedal eller i Kongsberg.Tollef Helleiksen gifta seg med Jørand Tollefsdatter 8 februar 1750 i Sandsvær. Dette ifølge Fam.search.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen Erik. På side 75 i Flesbergboka bind V av Sigurd Vinger omtales ekteparet Hellik Knutsen og Berit Tollevsdatter. Tollev var deres barn nummer 5. Du vil finne masse info om paret og deres aner i bygdebøkene for Flesberg. Og slekta kan vel da sannsynligvis følges videre via bøkene til Olav Såtvedt fra Sandsvær. Og Jørand Tollevsdatter var fra Hvam i Sandsvær - så under den gården i bygdebøkene vil du vel da finne hennes røtter...Ifølge Flesbergboka b.V side 75 skal Tollev og Jørand ha fått 7 barn. Men, disse sies det naturlig nok intet om under Nedre Lia i Flesberg.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved søk i Familysearch fant jeg noen veldig usikre data som kan brukes som kladd for sjekking av kirkebøker og mot bygdebøker:Tollef Helliksen gift 8/2 1750 Sandsvær med Jøran Tollefsdatter.Tollef f. 1728 Bjertnes Sandsv. + 27/3 1801 Sandsvær. Foreldre Hellik Knutsen fca. 1671 Livland Flesberg + 27/6 1753 Bjertnes og sønn av Knut Helliksen. Hellik gift 1710 Flesberg med Birgitte/Berrete Tollefsdt. fca. 1688 Bjørkeset Flesberg + 1747 Bjertnes. Foreldre Tollef Olsen og Ulvhild Herbrandsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Det er ingen tvil om at den Tollev det søkes info om er sønn av Hellik Knutsen og hans frue.Sigurd Vinger skriver i sine bygdebøker at Ola Helliksen Ås i 1755 solgte Nedre Lia til Tollev Helliksen Hvam, en av de yngste sønnene til Hellik Bjertnes. Tollev hadde odel på Nedre Lia. (Hans bror Knut hadde tidligere solgt den på sine egne og søskens vegne - men Tollev var på det tidspunkt umyndig.) Tollev solgte Nedre Lia samme året han kjøpte den og fikk da 616 daler - 96 mer enn han ga for den. Tollev Helliksen, er også kjent med etternavnet Sommerstad og han var også eier av Vestre Ingebu i Lyngdal, Flesberg i en kortere tid.Forøvrig kan det sies at begge foreldra til Hellik Knutsens kone kom fra Flesberg. Henholdsvis fra Ørstein og Lehovd.Send meg en mail på ; tallmoen@start.no så skal du få litt 'å bite i', mens du venter på Bygdebøkene selv. Du får lånt de på biblioteket, men som tidligere sagt oppslag i kirkebøkene blir verre med herfra.....Forøvrig stemmer de dataene som Berit opererer med bra med bygdebøkene for FlesbergTor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg er interessert i noen som ser ut til å være av samme slekt. Det er Maren Knudsdatter, 34 år i 1801 og gift med husmann Lars Olsen (Borge?) på Sommerstad eie. Det er antakelig de to som gifter seg i Efteløt kirke 1799, og kalles da Lars Olsen Wettestad og Marie Knudsdatter Biertnæs. Det er Marie/Maren jeg er spesielt interessert i. Hun kan kanskje være av denne Knut/Hellik-slekta på Biertnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Tollev Helliksen som i utgangspunktet er mannen som etterlyses i dette temaet hadde en bror ved navn Knut. Han gifta seg i 1740 med Sønnøv Tollevsdatter Hvam (søster av kona til Tollev!)Knut Helliksen bodde på Ne. Bjertnes i Sandsvær og fikk iflg. Flesbergboka til Sigurd Vinger 5 barn. Knut Helliksen ble annen gang gift med Åste Marie Andersdatter og dette paret fikk 11 barn. Men, navna på disse barna sies ikke i Flesbergbøkene.Den etterspurte Marie/Maren Knutsdatter kan altså være ei datter av Knut Helliksen og Åste Marie Andersdatter. Får du ikke svar i dette forumet Arnstein så vil en titt i Sandsværbøkene kanskje være en løsning. Du har jo flere gårdsnavn som en god start.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...Tollev og Hellik Olsen Sommerstad var forresten faddere da ei datter av denne Maren Knudsdatter ble døpt (dette er vel sønner av Ole Tollefsen Sommerstad Øvre og Berthe Hellichsdtr - og Ole igjen sønn av tidligere nevnte Tollef Hellechsen og Jørand Tollefsdtr)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo igjen. Denne Maren/Marie som det spørres om er datter av Knut Helliksen og Åste Marie. Det står ihvertfall så i Sandsværshistorien til Olav Såtvedt. Bind V side 346. Familien til Marie og Lars Olsen omtales forøvrig i bind IV side 85 på gården Sauer under Efteløt Prestegård.'Jeg har sånt å gjøre og sånt å føre....' så jeg stakk innom mitt lokale bibliotek en tur. 'Små' oppslag kan gjøres for dere begge i løpet av noen døgn. Bøkene er i heimen nå.Men, det beste er jo så klart å låne/kjøpe de selv. Men, send meg en mail så skal vi se hva vi kan få ut av disse to bøkene jeg tok med i løpet av nyttårs-helgen.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.