Gå til innhold
Arkivverket

[#18883] Werdahl, - Erik Olsen ca, 1667 - 1733 prest i Övre Rendalen


Gjest Helge R. Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Næss

Hans opprinnelse ? Den uvennlige omtale av ham hos Jacob B.Bull ('Övre Rendalen') er velkjent, likeledes 2.ekteskap m. Anne Cathrine Sommerschild 1676-1767. Hans tid v/ Nidaros Katedralskole og Köbenhavn Universitet er også dokumentert, men kan noen gi et tips om hans opprinnelse, bortsett fra at han vel var prestesönn (i eller utenfor ekteskap ?) Bok om Nidaros Katedralskole sier at 'mesteparten var prestesönner frå den bygda dei har namn etter'. Han kalles derfor også Ericus Olufsen Verdalinus. Dermed er det ikke sagt at han kom fra Verdal, men = ? Jeg trodde lenge at han var s. til Ole Christophersen (Tönder), 1. sogneprest til Vor Frue Kirke som hadde inntektene av en lang rekke gaarder i Verdalen, men selvsagt var prest i Trondhjem. Dog, Erik Werdahl er ikke nevnt i skiftet etter Erik Christophersen Tönder. Meget takknemlig for mulig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Det hjelper deg ikke mye videre, men skiftet etter hans 1. kone var blant gavene i digitalarkivets julekalender - se geistelig skifteprotokoll for Hedemarken og Østerdalen s 19a ++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Heggelund

Dette er heller ikke til mye hjelp om hans opprinnelse, men hans første kone var vel ( i følge Jakob Breda Bull) presteenken Maren Jensdatter (Hornemann). Ekteskapet inngått i 1697/98, men hun dør allerede 2-3 år etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Werdahl fra Övre Rendalen. Takker for svar, hyggelig å se at mange velorienterte folk fölger godt med i 'brukarforumet'! Nei, hans förste ekteskap med enken etter forgjengeren Bondesen, det er velkjent. Som del i tidens 'forsikrings-system!' måtte kapellanen 'overta enka' som var omkring 70 år eldre enn ham selv ! Hun döde et par år senere hvoretter han giftet seg med (sin kusine ??) Anne Cathrine Sommerschild. Har noen andre noe mer å foreslå ? Hilsen og takk, fra Helge Næss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Rett får nå være rett - Maren var nok bare drøye 20 år eldre enn sin mann nummer to, ikke 70 år eldre. Interessant i så måte er, siden vi nå har skiftet etter henne lett tilgjengelig, hvorvidt kapellanen her skodde seg på å gifte seg med og deretter arve en rik enke eller om det tvert i mot var hennes barn som stakk av med hans surt (?) oppsparte midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Takker for denne korreksen fra Löberg. Jeg hadde vel fantasert litt for mye om menneskelige forhold, uten å ha kilden foran meg - meget utilgivelig. Maren Jensdtr.Hornemann Bundison kom fra den rike kjöpmannsslekten Hornemann i Trondhjem, som også Werdahls neste kone A.C.Sommerschild kom fra. Den 1. 'plikt-konen' hans, Maren Jensdatter Horniman Bundison hadde en lang rekke barn og det var vel hennes forrige mann, presten Bundison som hadde eid mest av det som hun etterlot seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Jeg takker for korreksen fra Löberg, for jeg hadde vel fantasert litt for mye om de rent menneskelige forhold, og selv vi amatörer bör vel vokte oss for slikt. Begge hans koner (Sommerschild og Hornemann Bundison) kom fra de rike kjöpmannsslektene i Trondhjem omkring Angell-familien. Maren Jensdtr. Horneman Bundison hadde en lang rekke barn i sitt forrige ekteskap (hvis jeg nå husker riktig !) og det var vel fra presten Bundison at mye av dette var kommet. Hjertesukk: det er altså Erik Werdahls opprinnelse som jeg sliter med, og ikke så mye konene hans. Beste hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.