Gå til innhold
Arkivverket

[#18885] Etterlysning Anders Iverson Grov f.1846,Vik i Sogn utv. 1866 til Minnesota,US.


Gjest Anders Lauglo Gjervan
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Min kones oldefar Anders Iverson Grov f.1846 i Vik i Sogn av foreldre Iver Samuelsen og Britha Olsdtr. emigrerte til US. Han forlot Bergen havn 6.05.1866 og ankom Quebec 5.juni.1866 med skipet Aurora. Tre av hans brødre hadde emigrert tidligere( Ole f. 1829, John f. 1832 og Erick f. 1840). Jeg fant de tre brødrene med familier i 1880-tellingene i US : Eric Iverson, Yankton,Dakota and John and Ole Iverson in Rushford,Fillmore,MN. I 1880-tellingen for MN fant jeg :Andrew Iverson, 33 år, Skomaker,født N. levde Saint Paul,Ramsey,MN med kone Martha, 30 år,og følgende barn Irvin(6),Hanah M.(5), Bertha A.(4) og Adah(2). Jeg håper noen kan være til hjelp for i første rekke å verifisere at denne Andrew er min kones oldefar og event. å finne etterkommere i US idag. Opplysninger om Anders' brødre og deres etterkommere mottas også med takk. Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taryn Flolid

I hope someone else jumps in here and tries to help you also, but I will try a little.You could try to contact the Fillmore county historical society, or the Rushford, Fillmore county historical association.FILLMORE COUNTYFILLMORE COUNTY HISTORICAL SOCIETY Mailing Address: 202 County Road #8 Physical Address: 1 block east of Jct. US 52 and County Road 8 Fountain, MN 55935 507/268-4449 FAX: 507-268-4492 Email: fillmorehistory@earthlink.net Director: Jerry Henke Hours: (November - April) Monday - Friday, 9-4; (May - October) Monday - Friday, 9-4, and Saturday - Sunday, 1-4:30. [url="http://www.rootsweb.com/~mnfillmo/society.htm>http://www.rootsweb.com/~mnfillmo/society.htmRushford Area Historical Organization c/o Alton Morken, President 403 East North Street Rushford, MN 55971 507/864-7223Maybe someone can find Andrew Iverson on later census records?If you write to Fillmore county, have them check for Ole Iverson's death - I found only one listed on the Minnesota death index in Fillmore: IVERSON, OLE CertID# 1929-MN-004245 Date of Birth: Place of Birth: Mother Maiden Name: not indexed not indexed not indexed Date of Death: 08/16/1929 County of Death: FILLMORE Maybe there is an obituary for him and his brothers are listed?On the South Dakota Census for 1880, is this the Erick Iverson you found?Lenke22445 Erick Iverson m 40 lab N N N 463 Yankton Yankton Dakota Ter 22446 Brynell Iverson f 31 N N N 463 Yankton Yankton Dakota Ter 22447 Irwin G Iverson m 9 Dak N N 464 Yankton Yankton Dakota Ter 22448 Sam A Iverson m 6 Dak N N 464 Yankton Yankton Dakota Ter 22449 Gertrude Iverson f 5 Dak N N 464 Yankton Yankton Dakota Ter 22450 Annie I Iverson f 3 Dak N N 464 Yankton Yankton Dakota Ter 22451 Harrold Iverson m 6/12 Jan Dak N N 464 Yankton Yankton Dakota TerSouth Dakota has their birth records online that area older than 100 years old.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

1880 US: Du har også Andrew Iverson 34 år, smed, f.Norge, kona Annie 33 år, f.Norge og datteren Eda 4 år f. Ill. Sted: Central Park, Cook, Illinois.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Hello Taryn - Mange takk for god informasjon.Den Erick Iverson som du har funnet i 1880-census for Dakota er den riktige Erick , bror til min kones oldefar Andrew Iverson. Erick f.1840 farmer Yankton SD,deltok i borger- krigen(the civil war),medlem av Dakota Territorial Legislature og var US Marshal. Ifølge 'obituary' etter John Iverson, hans bror, så bodde han i Yankton,SD i desember 1904. I likhet med brødrene John og Ole, var Erick en av pionerene da de kom til Rushford,MN rundt 1855.John Iverson f.1832 er den av brødrene jeg har mest opplysninger om. In the 1880 census for MN,Fillmore County, Rushford : John Iverson, age 47, immigrant agent,born N. Julia, age 42, wife,born N. Samuel G, age 21, post office clerk,born MN Charles, age 17, store clerk,born MN Ada, age 9, born MN Mollie, age 7, born MN and Nettie, age 4, born MNJohn emigrerte i 1852, slo seg først ned i Chicago, ett år i Dechora for så å slå seg ned i Rushford, MN som en av pionerene i området.Han giftet seg i 1856 med Gunhild(Julia)Kristendtr. f.15.10.1837 i Hittedal(el.Hiterdal), Telemark som hadde emigrert med foreldrene i 1852. John kjøpte farm øst for Rushford ved siden av at han i 40 år var kjøpmann og også postmann i Rushford.John deltok som broren Erick i borgerkrigen. Rushford ligger i Fillmore county, og i 1866 vart John valgt som den første county- embedsmann for Rushford. I 1896 flyttet familien til Ottofy, ND hvor han var 'storekeeper'. John døde 19.12.1904 og kona Gunhild den 04.09.1917.Sønnen Samuel Gilbert Iverson f. 1859 ble etterhvert 'State Auditor i MN'(revisor) og han var også 'Legislature-member' og stilte også som kandidat til guvenør i MN rundt 1916. Samuel giftet seg i mai 1900 med Calista Bently.Sønnen Charles E. Ivarson f.1863,ugift og døde05.02.1916. Han var soldat i den spansk-amerikanske krig i 1898, som medlem av kompani C, tredje regiment av Virginia frivillige Han levde i Rushford til 1889, døde i Raymond, Washington.Begrav på Rushford Lutheran Cemetery.Søstrene Ada Iverson f. 21.01.1871 gift med W.Estabrook og Irene Amalia(Molly)Iversen f.07.04.1873 gift med Claude S. Brown levde begge da broren Charles døde i 1916.Når det gjelder Ole Iverson f.1829 så vet vi lite. Han utvandret i 1854 til Winnishele, Iowa (ett år) så til Rushford,Fillmore Co.,MN i 1855 hvor han var til 1875 da han dro til Chisholm,MN. Har ikke funnet noen familie på han til nå.Er fortsatt interessert i opplysninger som kan føre til kontakt med etterkommere etter disse brødrene Ola, John, Erick og selvsagt Andrew. Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Anders.Denne Samuel G. Iverson tror jeg kan ha vært barnløs. Ved 1910-tellingen bor han i Ramsey Co. sammen med kona og hennes mor. Ingen barn er nevnt.I 1920 (i Saint Paul, Ramsey, Minn.) bor han hos Claudes S. Brown som er gift med hans søster Irene A. Samuel er da enkemann.Claud(es) S. Brown er 47, f. i Illinois med far f. i New York og mor f. i Connecticut. Jobber som 'Tax Agent - State'.De har barna Gertrude på 17 og Samuel på 1 måned (tror jeg,- det er litt kluss med innførselen her)('Imaget' for 1930-tellingen får jeg ikke frem)En Claude Sturtevant Brown død i Ramsey 04. 01. 1938, - og en Irene A. Brown død samme sted 08. 12. 1952.Samuel G. Iverson død i Ramsey 27. 03. 1928 og Mrs. Calista Beuttey Iverson død samme sted 12. 01. 1912.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Hei Laila - et riktig godt nytt slektsgranskningsår ønskes deg!Til innlegg(6) - Her er fødselsdatoene for de fire brødrene som utvandret fra Vik i Sogn til US: Ole Iverson f.10.11.1829, John Iverson f.05.04.1832, Erik Iverson f. 25.04.1840 og Anders Iverson f.08.07.1846 Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Anders, du skriver at Samuels far var postmann i Rushford, - lurer på om ikke også Samuel også kan ha vært det for en tid. Finner en liten notis i avisen 'Freeborn County Standard' (City Albert Lea, Minn.) fra den 15. mars 1883:Samuel Iverson, postmaster at Rushford, Minn., and probably the youngest and one of the best P.M´s in the Northwest, was a welkome caller at The STANDARD office yesterday.Sams apointment was held back for him several months awaiting for him to becom of age.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Anders, eg kontakta ein person i Amerika, Zona Mathison i Moorhead, MN, som har gode kunnskapar om emigrantar frå Vik, og ho seier ho har ein del opplysningar om denne huslyden, men at det vert for mykja å skriva ut i Debattforumet; om du vil kontakta ho direkte:zonam@moorheadcity.comMed venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ser nå at du nevner Samuel som 'Post office clerk' i innlegg nr. 4, så da levnes det vel liten tvil om at det er han som er nevnt i avisen. Flott omtale, forresten.Men det jeg ville nevne nå, var at jeg har funnet det som må være Andrews familie ved 1900-tellingen:Minn., - Ramsey Co. - City of St. Paul, - St. Peter Street No. 562. 7th. June 1900.Martha Iverson, f. jan. 1847, enke, imm. 1868, f. i Norge av norske foreldre.Hattie M., f. des. 1874.Bertha A. f. april 1876.Ada M. f. nov. 1877.Ovidia J. f. okt. 1880.Josephine B. f. juli 1882.Alma S(?) f. mars 1884.Samtlige barn født i Minn. av norske foreldre.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Hei Arne - Godt nyttår og takk for det arbeidet du har gjort så langt!I innlegg (5) deler jeg din oppfatning av at Samuel G. Iverson f.1859 døde barnløs. Forøvrig har jeg bestilt dødsattester etter Samuel og hans søsken.Av ditt innlegg(11) slutter jeg at min kones oldefar Andrew Iverson f.1846 må være død mellom 1884(Almas fødsel) og 1900(kona Martha enke). Dette selvsagt under forutsetning av at det er den riktige Andrew. I 'obituary' etter broren John som døde i 1904 er heller ikke Andrew nevnt som etterlevende men det er brødrene Ole og Erick. Mvh. Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Kjenner din kone til navn på sine besteforeldre? Går det tilbake til en sønn eller datter av Anders/Andrew? Var han skomaker også her i Norge? Har du noen bekreftelse på at han brukte navnet Andrew?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Konas oldefar Anders Ivarson Grov(Moane) f.08.07.1846 fikk barn utenfor ekteskap med Martha Jacobsdtr. Bartolomæi Grov f.12.05.1840, død aug. 1914. Dette barnet,konas bestefar, var Hans Bartolomæi Andersson Grov f.08.10.1865, død 11.07.1934. Hans ble gift med Gjertrud Nilsdtr. Vikøren f. 14.04.1863, død 13.01.1937.Martha Jakosdtr. f.1840 ble 1870 gift med John Guttormsen Grov f.01.01.1845, død 30.01.1922. De fikk 5 barn.Anders Ivarson Grov utvandret 20 år gml. fra Vik i Sogn , forlot Bergen havn 06.05.1966 og ankom Quebec 05.06.1866 med 'Aurora'. Det ser med andre ord ut som om han undro seg farskapet ved å emigrere.I boka 'Ein stad skal ein vera'(Utvandringa frå Vik i Sogn) av Rasmus Sunde, utgitt 1989 står Anders oppført som skomaker. Faren Ivar f.1801 var smed/husmann.En bekreftelse på at han brukte navnet Andrew har jeg dessverre ikke. Mvh. Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anders Lauglo Gjervan

Takk alle som har gjort det mulig å få et endelig svar på min etterlysning av min kones oldefar Andrew Iverson f. 1846 og hans tre brødre som utvandret til US. Hun har fått 42 'nye' tremenninger, hennes far 13 'nye' søskenbarn og hennes bestefar 7 'nye' halv-søsken. Vi har fått adressen til mange etterkommere og vi er iferd med å ta kontakt.Den som hadde nøkkelen til løsningen var Zona Mathison, Moorhead, MN.- en ekstra takk til henne. Hun slekter forøvrig fra Vik i Sogn og har undersøkt en hel del om hvordan det gikk med de fire brødrene i US, snakk om å komme til dekket bord.Det var med en viss tilfredsstillelse vi kunne konstatere at det var den riktige Andrew vi mente det måtte være i utgangspunktet. Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.