Gå til innhold
Arkivverket

[#18892] Hvem var foreldrene? Viroqua, Wisconsin ca. 1900.


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Jeg sitter på et bilde av en familie som er tatt i Viroqua, Wisconsin rundt forrige århundreskiftet. På baksiden av bildet står navnene på barna: Petrine Thorensa Elton, f. 4.1. 1891 og Oskar Elton, f. 27.4. 1894. Han døde i Viroqua august 1986. Men hvem er foreldren til disse barna? Er det mulig å finne ut av dette med disse få opplysningene? Faren til barna kommer trolig fra Stange på Hedmarken.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Jeg har sett i folketellingene uten å finne noen Elton i 1900 eller 1920-tellingene. Derimot finner jeg en Oscar Elton i 1930-tellingen for Wisconsin, han er født ca 1894 og er da gift med Ella, en datter Helen.Det er ingen Elton-er i folketellingene mellom 1880 og 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Oscar og Ella er å finne i 1920 også, på samme bosted som i 1930, nemlig Longwood, Clark, Wisconsin.Oscars far er født i Norge, mens moren er født i Wisconsin, ifølge begge disse tellingene. I 1930 bor det et ektepar Elton i Viroqua (319 Rusk Ave), der dette stemmer. Hans navn er oppgitt til L.O. Elton, 67 år, og hennes til Helen, 58 år. De ble gift da de var 27 og 18, så det vil si ca 1890. Han kom til USA 1887.Ellers kan du prøve å få tak i en obituary for Oscar. Foreldrenes navn står gjerne også på dødsattesten. Jeg ser også at det finnes et eget fødselsregister for Wisconsin for 1820-1907 som er tilgjengelig via ancestry.com. Det kan man få opplysninger fra mot betaling. Jeg har dessverre ikke tilgang til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Ut ifra innlegg 3 kan jeg konstatere at dette er 'tjukke slekta'. Jeg hadde en kandidat som far til ovennevnte barn, nemlig Lars Olsen, f. 10.4. 1863, Elton østre, Stange. Han reiste fra Kristiania 7.10. 1888.Er det noen som har tilgang til nevnte fødselsregister som kan ta en titt?Hjertelig takk Marianne og Leif Erik.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Lars Olsen f.10/4-1863 Elton Søndre.Foreldre: Ole Larsen og Petrine Johnea Knudsdatter. Lars O.Elton 47 i Sterling Twp. Vernon Co.WI. i 1910.Er dette 'tjukke slekta' for deg så er jeg også interessert i å finne Stangesokninger som utvandret og deres historie/etterkommere men av andre grunner. hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Oscar Elton, fødd i Vernon Co., WI 27.2.1894, gifte seg i Houston Co., MN 24.9.1919 med Ella Yttri, fødd i Vernon Co., WI 3.8.1892. Ho døydde i Viroqua, WI 15.12.1966. Oscar og Ella farma for det meste i Sterling township, Vernon Co., WI og fekk berre den eine dotteri Helen. Ella Yttri var dotter av Tøger Tollefson ('Torger T.') Yttri (1852-1933) frå Luster i Sogn og Agatha Hoyum (1858-1954), fødd i Amerika, men med foreldre frå Luster i Sogn.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Lars Olson Elton, fødd i Stange 10.4.1863, døydde i Viroqua, WI 15.5.1941. Han gifte seg i Vernon Co., WI 1.12.1890 med Helena 'Helen' Helgeson, fødd i Vernon Co., WI 16.3.1872. Ho døydde i Vernon Co., WI 20.6.1955. Lars og Helen farma i Sterling township, Vernon Co., WI og fekk i alt fire born. Helen Helgeson var dotter av Thor Helgeson (1840-1889) frå husmannsplassen Øygarden under Dale prestegard i Luster og kona Gro Swenson (Thon) (1840-1904) frå Thon i Ål, Hallingdal.Nær helfti av alle pionerane i Sterling township, Vernon Co., WI kom frå Luster i Sogn!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Til Lars!Utrolig hva man kan finne ut med hjelp av et enkelt bilde med en liten påskrift. Og på så kort tid?Du har reddet nyttårshelgen for meg. Dette har jeg gått å grublet lenge på. Jeg var i villrede om jeg skulle legge ut opplysningene her i DA, da jeg syntes at jeg hadde for få opplysninger. Men her ble det full bingopott. Hjertelig tusen takk.Og skulle du ha navnene på alle fire barna til Lars Olsen Elton og Helena Helgeson så er jeg svært interessert.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Lars O. Elton 47, Helen H. 38, kone og sønnene Oscar 6, George 5 og Rudolph 1/12 er i Sterling City , Vernon Co. WI. i 1910 Census. Han er farmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Kan fortelle at jeg sitter på ett bilde til av to guttetasser som jeg heller ikke har klart å plassere. På bilde var følgende nedskrevet: Rudolf er et aar og et halvt. Georg 6 aar. Men vips, så var disse på plass i folderen.Tusen takk til Hans og dere andre gode hjelpere.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Rudolph dør for øvrig 5. mai 1978 i La Crosse by i La Crosse county, Wisconsin. Han er i Milwaukee, Wisconsin i 1930, der han jobber som selger.George bor trolig i Minneapolis i 1930. Han har da vært gift et års tid med Loo M (hvis jeg leser rett). Hun er 20 år i 1930 og kommer fra South Dakota (foreldre fra Minnesota).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Bengt!Om du sender meg e-postadressa di, kan eg formidla adressa til ei som kjenner denne Elton-ætti i Viroqua, WI og som truleg har diverse nekrologar...!Med venleg helsing,Lars E. Øyane, loya@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.