Gå til innhold
Arkivverket

[#18896] Ønsker opplysninger om Nils Jensen Birkeland f. i Hyllestad S. og Fj. 1844 el.47


Gjest Kari Haraldsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Haraldsen

Ønsker opplysninger om Nils Jensen Birkeland, født Hyllestad Sogn og Fjordane 5. sept 1844 eller 1847. Var gift og bodde i Fagerdalen på Askøy. I 1890 fikk han et barn utenfor ekteskap, Nille Kristine som er min bestemor. Ønsker opplysninger om Nils og hans slekt. Kan noen hjelpe ? MVH Kari Haraldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Haraldsen

Til Astrid Ryen: Kan være denne personen. I hvertfall et sted å begynne, takk for hjelpen.Til Rune Thorstensen: Vet ikke hvem han var gift med eller hvor han giftet seg. Det jeg vet har jeg funnet i registeret over døpte i Herdla. Bestemor:Født:1203 1890. dåp:3004 Stadfestingsdato:1105 Navn: Nilla Kristina Far:Gbr. Gift Mand Nils Birkeland paa Fagerdalen Askø Mor:Tjenestepige Gjertrud Maria Olsdtr. lille Fuskanger Bustad:Fagerdalen - l.Fuskanger Far født:1847 Mor født: 1861 Barn: uægte. MVH Kari Haraldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er vel fødselen hennes. Lenke Hvor har du farens fødselsdato fra, og hvordan vet du at det er Birkeland i Hyllestad han kom fra? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Haraldsen

En onkel av meg har vært på statsarkivet for lenge siden og fått dette bekreftet. Har ikke vært der selv men det blir nok det neste jeg må gjøre.MVH Kari Haraldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! Jeg finner på FS en Nils døpt 14.9.1844 i Askvoll - foreldre Jens Carlsen og Synneve Hansdatter.Hyllestad ble eget prestegjeld først i 1861 - hørte tidligere til Askvoll.Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Et lite forsøk på å spore opp Jens Carlsen og Synneve Hansdatter:I Askvoll blir det døpt to med navn Jens i aktuelt tidsrom: 1. 31.8.1822 av foreldre Carl Gregoriussen og Gertrud Andersdatter 2. 16.1.1820 av foreldre Carl Pedersen og Abelone Christensdatter (som ble gift 14.4.1811 i Fjaler).I Askvoll er det døpt tre med navn Synneve (Sonnev) i aktuelt tidsrom: 1. 13.1.1822 av foreldre Hans Knudsen og Inger Nilsdatter (finner disse gift i Askvoll 5.11.1824?) 2. 11.7.1824 av foreldre Hans Findsen og Lovisa Gunnersdatter (gift 16.4.1811 i Askvoll) 3. 4.4.1820 av foreldre Hans Gunnersen og Gellaug (Gislov) Lassesdatter (gift 2.7.1809 i Askvoll)Alt er funnet på FS. Kanskje kan det være noe til hjelp for deg. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Niels, sønn av ungkar Jens Carlsen og Sønneve Hansdatter Birkeland, ble født 5. september 1844, og døpt 14. september samme år. Dåpen er ført i protokollene for Askvold.Jens Carlsen kom seinere til Eide i Hyllestad, nabogard til Birkeland/Byrkjeland, og han giftet seg i 1849 med Johanne Hansdatter Akse, før han døde i 1851 på Eidsneset.Sønnen kalte seg Nils Jensen Laxevaag, sønn av Jens Carlsen Eide, da han giftet seg i 1871 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Haraldsen

Hei alle som har skrevet til meg. Tusen takk. Dette var mer enn jeg hadde forventet. Jeg er nokså fersk i dette så disse opplysningene jeg har fått her har vært både lærerikt og nyttig for meg.MVH Kari Haraldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.