Gå til innhold
Arkivverket

[#18904] Nord-Trøndelag, Verdal: Lyng


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

I manntallet for 1762, Verdal, finnes en Thore Lyng, husmann, gift med Gurru. De har en sønn Erich.Kan det være at de også har en sønn Christoffer Thoresen Lyng, f. ca. 1734 ?Er det noen som kjenner til Thore og Gurru og deres barn ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Inger! Några med de namnen finns tyvärr inte bland släkterna i Verdalsboka III-V. Så i den behöver du inte leta! Mvh/Janne Högdin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk skal du ha. Det var greit å få sjekket.Er det noen andre som vet noe om denne familien ? Kanskje de flyttet fra Verdal alle sammen ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Det må vera Tore Andersen 1700-1785 du leitar etter. Han døde på Lyngsholmen. Han vart gift 1724 med Guri Eriksdt. f.1695. Tore sin far var Anders Olsen født ca. 1670 og døde i 1756. Om han kan du sjå under Moen gnr. 206 i Verdalsbok nr. V side 276. Anders var gift to gonger og Tore var frå Anders sitt første ekteskap med Mali Thomasdt. Tore si kone Guri var frå naboheimen Øverholmen. Dette blir eit stykke oppe i Verdalen, på vegen mot Vera. Etter at dei gifta seg i 1724 har dei fått desse barna: Ole i 1725, Mali i 1727, Marit i 1729 Kirsti i 1731, Anders i 1733 og Erik som du nemner. Erik som døde i 1800, vart vel gift med Mette Kristiansdt. født 1746 død 1815. Desse to var på Flottamarka under Flotten. Christoffer finn eg ikkje i farten, men ein kan tru at også han er son av Guri og Tore. Mvh Thomas Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk skal du ha. Nå ble jeg glad. Kan det finnes skifte etter Thore, eller fins det noen andre muligheter for å finne ut om Christoffer kan være sønnen deres ? Finnes Christoffernavnet i noen av disse familiene fra før ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Eg har sett nærare på denne familien. Det finnes ikkje skifte etter Tore. Frå denne tida er det lite skifter etter husmenn.Tore og Guri fekk Anders i 1733, Erik i 1735, dødfødt barn i 1738 og Gundbjørn i 1740. Eg fann ingen Christoffer, heller ikkje i 1747 i 'sjeleregistre'. Dersom han var født ca 1734 skulle han vere med mellom desse kildane. Eg kan heller ikkje sjå at det er nokre med namnet Christoffer i familien. I Verdal var det ikkje mange med dette namnet på denne tida. Mvh Thomas Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk skal du ha. Det var veldig snilt av deg å sjekke alt dette. Da tror jeg nok vi kan se bort fra Verdal som opprinnelsessted for vår mann. Det er da også et skritt nærmere.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.