Gå til innhold
Arkivverket

[#18905] Gravlagde i Bergen 1816-1880. Abraham Olsen.


Gjest Marit Ådlandsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Ådlandsvik

21573 1846 2609 2309 Sygehuuslem Abraham Ols. Byens Sygehuus 70 Aar M KorskirkenStår det noe mer i kirkeboken som kan bekrefte hvem han er ? Finnes det noen dødsprotokoll som gir flere opplysninger ?Når et barn dør er farens navn oppgitt. Vil det da alltid gå fram av kirkeboken om denne faren er i live, f.eks. med merknad om 'afg.' hvis han er død ? Min Abraham Olsen har en datter som dør i 1844.27320 1844 1907 1207 Datter Elen Susanne 24-108 20 1/4 Aar K Daglønner Abraham Ols. Korskirken.Kan faren likevel være død på dette tidspunktet, selv om det ikke står noe om det, eller kan jeg regne dette som en bekreftelse på at han lever i 1844 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det står dessverre ikke mer verken i dødsfallsprotokollen til skifteretten, i kirkeboken eller i klokkerboken.Vi ser av kirkeboken at presten skriver 'Afd. Bødkersvend' på siden foran, så jeg vil tro det er bevisst valg av former, og at Abraham Olsen var i live i 1844.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Takk for svaret ! Det at det ikke står noe i dødsfallsprotokollen, er det en indikasjon på at den personen det her gjelder ikke har noen etterlatte, eller betyr det bare at det ikke var noe særlig av verdi i boet ? Det siste er ganske sannsynlig når det gjelder min Abraham, men han hadde etterlatte. Konen overlevde ham, hun står oppført som enke når hun dør i 1864 og i alle fall et av barna levde i 1846.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det at skifteretten var uinteressert skyldes ene og alene at avdøde ikke etterlot seg verdier for skifte. Han kan godt ha etterlatt seg både kone og mange barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Takk for svar ! - selv om det ser ut til at jeg ikke kommer i mål denne gangen. Jeg har nå gått igjennom Gravlagde i Bergen 1816 - 1880 en gang til. Det ser ikke ut til å finnes noen andre kandidater, selv om presten har lagt litt til på alderen hans, med mindre presten ellers har skrevet noe veldig rart. Dermed står jeg med et sannsynlig dødsfall som jeg trolig aldri vil kunne få en bekeftelse på. Også ved hans inntreden i denne verden mangler jeg helt presise data. Da ble han 'offer' for mindre nøyaktige kirkebokskriverier i Kinn. Men han har i alle fall 'vært her' - ellers hadde ikke jeg ( og en hel del andre ) satt her i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.