Gå til innhold
Arkivverket

[#18918] Elling Johannessen Hegrenes - fødested? - Fylke: Sogn & Fjordane


Gjest Karen Waage
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Waage

Min tipp-tipp oldefar Elling Johannessen Hegrenes fra Sunnfjord skal være født ca. 1772, etter det jeg har fått oppgitt (muntlig, fra en annen slektning). Vi har imidlertid hatt vansker med å bestemme Elling Johannessens fødested. Nå lurer jeg på om det i de aktuelle kirkebøkene kan være opplysninger om fødested, eksakt fødselsår og foreldrenes navn.Jeg har funnet følgende i databasen for viede i Sogn & Fjordane: Elling Johannessen Hegrenes, viet den 2.2.1814 med Torbjør Nielsdatter Tysse. Både brud og brudgom står oppført med Ytre Holmedal prestegjeld. Bruden står i tillegg oppført med 'Tysse' som bosted, mens feltet for brudgommens bosted er blankt.Videre skal Elling Johannessen Hegrenes` dødsdato være 7.2.1852. Denne datoen skal min slektning ha funnet i kirkeboken for enten Førde, Kinn eller Jølster prestegjeld. På dette punktet var det imidlertid litt usikkert, da min slektning ikke husker eksakt i hvilken kirkebok han fant den aktuelle dødsdatoen. Førde er antagelig den mest aktuelle, Hegrenes-navnet stammer sannsynligvis ikke fra Hegrenes i Jølster, men Hegrenes i nærheten av Førde. Her kan det imidlertid hende at geografi-kunnskapene mine svikter litt, men jeg mener at det skal finnes to steder som heter Hegrenes i Sogn & Fjordane.Går det frem av kirkebøkene for vielse/død hvor og når Elling Johannessen er født, og evt. navnet på hans far?Jeg har prøvd å søke i folketellingen for 1801, men finner, ihvertfall på landsbasis, flere aktuelle kandidater. Det har vært grunn til å tro at Elling Johannessen kan ha kommet fra et annet sted/fylke enn Hegrenes/Sogn & Fjordane, og i en annen forbindelse skal navnet 'Erlend' ha vært brukt, istedet for 'Elling'.I første omgang ville jeg altså undersøke om det fantest relevante opplysninger i forbindelse med vielsen og begravelsen.Med vennlig hilsen Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er i allefall dåpen til et av barna deres i Førde 1816. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=FORDFO81&variabel=0&postnr=3397&fulle=true&spraak=n>LenkeOg her er dåpen til at annet av barna.Da står han oppført som Elias. Lenke. Johannes ble forøvrig født på Tysse i Y. Holmedal 04.07.1814 og døpt 17.07.1814.Her er forøvrig ekteskapet deres 02.02.1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ifølge Askvoll bygdebok, Folket III, kom Elling (Erlend) Johannessen Hegrenes fra Indre Ålen i Vevring, var sønn av Johannes Andersen og Ingeborg Ottosdtr (fra Liset). Foreldrene står under Indre Ålen ved folketellingen i 1801: LenkeElling Johannessen var husmann på Hegrenes i Vevring, og Torbjør Nilsdatter døde der i 1830, 40 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Waage

Tusen takk for hjelpen, alle sammen! Nå får jeg samle informasjonen, og se hva jeg kan finne ut. Godt nytt år!Med vennlig hilsen Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.