Gå til innhold
Arkivverket

[#18920] 1664 manntall for Sandeherred; Arve Jonsen Semb


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

I nevnte mantall finner jeg (i Digitalarivets versjon) Arffue Joensen 30 Opsidere. Ble han boende her?Bakgrunnen for spørsmålet er at det 'dukker opp' en Arve Jonsen i Holla gift med Anne Nilsdtr Vale. Anne er datter til Nils Torbjørnsen Vale, hvis far var Torbjørn Guttormsen fra Liltvet i Hurum (Kfr NST 1999 1)Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reidar Christiansen

I følge Ole Bjørn synes det nå å være bevist at Nils Torbjørnsson på Vale var sønn av Torbjørn Guttormsson fra Liltvet. Forelegget hans er imidlertid min artikkel fra 1999, der jeg fremhevet at denne slektskoplingen var en hypotese som støttet seg på ulike indisier. Koplingen er fortsatt hypotetisk med mindre ikke Ole Bjørn har funnet beviser. mvh Per Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Takk for nødvendig reservasjon vedr. denne forbindelsen.Jeg forsøker kun å se om denne teorien kan gi forklare andre tilsynelatende Holla - Vestfold/Buskerud forbindelser.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Ole Bjørn!Når er det du har en Arve Jonsson nevnt i Holla? Og hva kommer det av at det er den 30 år gamle Arve Jonsson i Sandeherred som er mest interessant?Det finnes en 16 år gammel Arve Jonsson på ødegården Stenstad i Holla 1664, sønn av den 51 år gamle Jon Arvesson på samme gård. Det finnes også en 60 år gammel Arve skredder på Østre Romenes i Holla, uten at dennes patronym er kjent.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Arebygdeboka for Holla har konkludert med at Arve Jonsen Vale (ca 1644 - ca 1717) kom fra Stenstad i Holla og er den sønnen på 16 år som nevnes i mantallet 1664. Arve hadde en bror Anders som også tilsynelatende stemmer med han som overtok Stenstad etter faren.Nå er Holla-soga notorisk uetterrettelig og en slektsforsker (Halvor Sigurdsen) har stilt spørsmål ved denne konklusjonen i bygdeboka, selv om det tilsynelatende (alder, geografi) stemmer.Bakrunnen for å stille spørsmål er at Arve Vales bror Anders Lunde hadde en sønn Rolf. Rolf nevner spesifikt Anders Lunde som sin far i tingboka i 1701.I skiftet etter Anders Stenstad 1690 er ikke noen sønn Rolf nevnt. Men skiftet kan være mangelfullt?Arve Jonsen Vale nevnes fra ca 1670 først som bruker på Solberg i Holla iflg skattelistene. Han nevnes siste gang i tingboka 1717 som har en merknad om at Arve Jonsen Vale da var 73 år, dvs. f. omkr. 1646.Kirkeboken starter i 1718, og han er ikke skrevet inn her som begravet.Det er Halvor Sigurdsen som har plukket fram grunnlagsfakta i denne saken.Det er som nevnt nærliggende å konkludere med Stenstad som opphav, men det forutsetter at et skifte på Stenstad i 1690 er mangelfullt.Med dette som bakgrunn søker jeg etter alternativ.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Sandar bygdebok (av Lorens Berg) sin omtale er meget knapp:'Arve Jonssøn fra omkr. 1660, var da en ung mand.'Neste bruker som nevnes er:'Nils Anderssøn har bruket 1701, 46 aar. Blir snart væk.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.