Gå til innhold
Arkivverket

[#18921] Søstrene som drog til Amerika: Gurine, Ingeborg og Johane Samsonsd. Krabbestig


Gjest Herdis Holvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Herdis Holvik

På 1890-talet drog tre søstre til USA. Dei var døtre av Samson Abrahams. Krabbestig og kona Ragnilde Jondatter Vedvik. Alle var fødde i Davik prestegjeld, og reiste ut frå Bergen.Gurine Samsond. Krabbestig var fødd 27.04.1861. Ho emigrerte 25.09.1890. I emigrasjonslista står ho oppført med fødselsår 1863, og etternamnet Krobbesti. Under yrke står det Syerske Inmanlinjen Ho utvandra frå Bergen, og har truleg vore busett der før avreisa.Johane Martine Rasmine Samsonsd. Krabbestig var fødd 21.02.1867, emigrasjonsdato 25.09.1892. I emigrasjonslista er etternamnet skrive Krabbesti, yrket er 'tjenestepige'. Også ho utvandra frå Bergen.Ingeborg Samsonsd. Krabbestig var fødd 10.02.1865, emigrasjonsdato 26.06.1894. I emigrasjonslista er etternamnet skrive Krabbestig (Kvalheim, yrke tjenestepige. Det er oppgitt at ho utvandra frå Davik.Eg har ikkje vore i stand til å finne nokon av desse damene registrerte på Ellis Island, og heller ikkje i andre kjelder i 'det norske Amerika'. Vanskeleg å søke sidan eg ikkje veit kva namn dei levde under i USA.Det er ingen nolevande slektningar her som veit kvar dei vart av. Kan nokon med meir avanserte søketeknikkar hjelpe?Mvh Herdis Holvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest inger krabbestig

Dette kommer sent, men forhåpentligvis godt. Jeg har her i mine papirer et brev fra Amerika,datert 12 april 1988 signet Joan W.Hantel Brevhodet er Mrs. Wilbur Charles Hantel,, 42 Lum Avenue Chatham New Jersy. Hun etterlyser opplysninger om sitt norske opphav. Hun er datterdatter av en Johanna Krabbestig Brevet er som følger : Dear Sir: I am anxious to learn if there are any raltives of my grandmother, Johanne Martine Rasmine Krabbestig, born 21 june 1867, davis, still living in the Davik area. Johanne was the dougther og Samson Abrahamsen Krabbestig, b. 1804 Vågsøy and his wife Ragnilde Johnsdatter Vedvik b 1826 Vågsøy. The had three sons John b 1849, Abraham b 1854, Kristian b 1870, Inge and Guri b. 1860, Ingeborg b 1863 and Johanne b 1867. Johanne emmigrated to the united states in september 1892 - to stay with one of her brothers who had emmigrated to wiskonsin earlier. I would appreciate ypu sending me any names and adresses of descendants og Samson and Ragnilde still living in your davik area....Dette brevet ble sendt til sognepresten i davik og han sendte det videre til min manns Onkel som heter Krabbestig til etternavn. Jeg har fårr kopi av papirene (siden jeg har drevet litt med slektsforsking) og kom over innlegget ditt nå i dag da jeg søkte på 'krabbestig' på webdebatten her.Som sakt så vet jeg at det er lenge siden du søkte etter disse opplysningene, men jeg håper likevel de kan være til hjelp. Er det noe mer du vil vite så er det bare å sende en mail til ilk@bork.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Lat dette vere eit strålande døme på kor viktig det er å bruke informative overskrifter! Hadde Herdis t.d. brukt berre fyrste halvdel av overskrifta hadde Inger ikkje fått tilslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Krabbestig

Jeg har nå fått kontakt med den damen i Amerika som skrev etterlysningsbrevet, men desverre klarer jeg ikke å komme i kontakt med Herdis Holvik. Det er virkelig morsomt når man klarer å spore opp slekt som har vært etterlyst i 15 år !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.