Gå til innhold
Arkivverket

[#18930] Logutrøa, Frosta, Nord-Trøndelag


Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Andal

Er det noen som har bygdebok for Frosta, og vil sjekke i bind 2: Logutrøa, og sen på følgende personer:Johannes Johansen, f. 1819, og hans kone Beret Marta Andersdatter. Hvor er disse to fra?Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Jeg har sett i Frostaboka bind 2, Logtutrøa. Her står ikke hvor Johannes og Beret Marta kom fra. 3 barn er nevnt: Magnus Røkke (1856), Bernt Krogstad, Meråker (1860) og Johan Andres Jali ('som han jamt var kalla') (1861), flytta til Stjørdal. Frosta Historielag er igang med nye bygdebøker, men enda går det litt tid før boka som omhandler Logtutrøa, kommer ut. Om det vil stå noe mer der, gjenstår å se.Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg har lett litt i kirkebøkene for Frosta (1838-1857 og 1819-1829). Ungkar Johannes Johanssen Stokmoen på 28 år og pige Berith Martha Andersdtr Bakken på 31 år blir ekteviet der 30.11.1849. Som hennes fødested oppgis Frosten og far Anders Larssen Vinleret, som hans Størdalen-Frosten og far Johan Anderssen Stokmoen. Må ta forbehold om gårdsnavnene Stokmoen og Vinleret. Forlovere er Anton Hagerup og Haldor Joensen Logtun.Finner ikke Johannes blant de konfirmerte i Frosta, men Beret Martha på 15 1/2 år blir konfirmert 25.10.1834. Far er gaardmand Anders Holte.Det er mulig at jeg har rett jente når Beret Martha er registrert som født 19.2.1819 og døpt i kirken 21.2.1819. Foreldre inderst Anders Larsen Donspladsen og hustru Martha. Greier ikke å tyde moras patronym.Donspladsen er en plass under Logtu. Bakken (se over) kan være kortform for Donsbakken.Jeg dumpet over en Anders Larsen Loktuvaldet på 42 år som dør 15.4.1819. Kan kanskje være faren.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.