Gå til innhold
Arkivverket

[#18931] Marit Andersdtr f 1819, Vågå- Fræna -Bud


Gjest Knut R Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut R Sande

Eg er interessert i nærare opplysningar om Marit Andersdatter. Ein finn ho i FT 1865 for Bud i Romsdal under garden Hostad, berre at etternamnet er feilskrive til Olsdatter. Ho er då gift med Syver Hansen frå Grytten.Dette paret gifta seg 20.9 1863 i Fræna. Der framgår det at Marit er fødd 13. mai 1819, heimstaden er noko utydeleg å lese, men eg tyder det til Lijeneie, og det må vere Vaagaa. Marit fekk minst 4 born utanfor ekteskap før ho gifta seg.Eg håper det nokon med lokal kjennskap som kan finne opphavet hennar, og ca når ho reiste heimafrå. Første bornet hennar me har funne er i 1846. Eg ser ei Marit Andersdatter innflytta til Fræna ca 1843 frå nabokommune Bolsø (Molde) Det kan vere ho. På førehand takk for hjelpa.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Knut,Iflg FS:Marit Andersen f 132. mai 1819,Vaagaa, døpt samme dato, foreldre Anders Knudsen og Mari PoulsdatterHeidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Knut og Godt Nytt ÅR.På FamilySearch IGI er farens navn i forbindelse med ekteskapet oppgitt til Anders Knudsen.Kanskje det kan hjelpe deg videre. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kanskje denne linken kan gi deg tips om hvor du kan finne mer om Marit og foreldrene. Lenke Som du ser er ikke kirkebøkene for tiden søkbare , men du kan jo ta kontakt med de rette instanser. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg bruker ofte å henvise til det genealogiske arkivet Norddalsarkivet, 2680 Vågå. En vennlig og dyktig person, Gunnar Ottesen, er ofte der: gunnaott@online.no Lien er jo et vanlig navn. Den gården som går under det navnet idag, er Øverlien på 2682 Lalm, Gardkona der vet veldig mye om slekt og lokalhistorie.(Mari Lien). Jeg kan gjerne kontakte henne. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

p.s.: Hvordan kommer jeg i kontakt med noen slekt-/lokalhistorikere i Fræna/Bud ? Jeg har 5-6 ganger forgjeves å få svar fra kulturkonsulenten (Hestad). (Det gjelder mellomkrigstiden). Unnskyld at dette er noe utenom temaet, men jeg fant det oportunt å henge meg på.Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Takk til alle så langt.Det er vanskeleg å få kulturkonsulenten i Fræna på banen i slike saker som dette. Det er synd, fordi mange kom hit frå Gudbrandsdalen. Vi har heller ikkje bygdebøker, men arbeidet med dette er no i gang Eg sjølv kan prøve å hjelpe så langt eg kan, og formidle vidare der eg ikkje strekk til. Mi epostadresse er knrsande@online.noKnut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om det er rett person som ble funnet født 1819 , så var også hun født utenfor ekteskap.Anders Knudsen og Mari Poulsdatter giftet seg i Vågå 24.04.1823.(ref. FamilySearch IGI) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Knut R, Takk for tilbod om hjelp. (Det gjeld Averøykvinne til Bud). Så var det temaet: Mari Lien fann ut at det ikkje var Lieneie, men Lyeneie. Hun var frå ein plass utan namn ved sida av bruket Trælviken på solsida ved Vågåvatnet. Truleg kan Mari og Anders finnast i 1801; men der er som kjent ikkje namna på husmannsplassane med, Førebels helsing, Helge Hålåsæter, Koldalen 5, 2670 Otta frå 5. jan, vonar eg: helge.haa@tiscali.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Takk til Helge, når eg har fasiten ser eg at det står Lyeneie, og at faren er Ungk Anders Knudsen. Det tyder på at ho er fødd utanfor ekteskap, noko Rune har peika på. Er det nokon som kan seie meir om paret som gifta seg i 1823?På førehand takk for god hjelpKnut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ministerialboka for Vågå bekrefter samtlige opplysninger som er fremkommet i tidligere innlegg.Da Marit ble døpt 30. mai 1819 er foreldrene innført som enke Mari Paulsdtr. LyenEie og ungkar Anders Knutsen 'i en Plads uden Navn breved Trælvigen'. (Ref. innlegg 9)De giftet seg 24. april 1823 i Vågå (ref. innlegg 8), og står da innført som ungkar Anders Knutsen MosEie 55 år og enke Mari Paulsdtr. LyenEie 47 år. Kausjonister: Christen Kjøbanger og Ole Jukulen.Da Marit Andersdtr. sto til konfirmasjon 15. mai 1836, er hun hjemfestet til Rundhaugen. Jeg tipper hennes mor var enke etter Halvor Thordsen: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10515&variabel=0&postnr=447&fulle=true&spraak=n>LenkeAnders Knutsen er vanskeligere å peke ut i 1801. Etter alderen å dømme kan han være denne tjenestekaren:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Spesielt til deg, Aud, du har vel kommet så langt som det i praksis går i denne saken, bortsett fra eventuelt å finne hennes foreldre i 1801 og atter deres dåpsopplysninger. F.eks. MosEie så var det nok flere moer i Vågåmo, jfr. lokal uttale å vera i mo'om. (Jeg kjenner kun til Skinnarmoen i retning Lyen fra mo'om, men vet ikke engang om stedet var selvstendig gard. Rundhaugen er forøvrig i Myrumsgrenden sør for Sandbu, men det har jo ikke så mye å si, heller.) Ha et godt nytt år, Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.