Gå til innhold
Arkivverket

[#18937] Plassen eller området Engene i Drammen


Gjest Liv Ofsdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Ofsdal

HeiJeg har funnet min tippoldemor Gurine Nielsdatter døpt i Bragernes kirke i 1826. Har også kommet fram til (med god hjelp) at foreldrene Niels Olsen og Elen Gullichsdatter ble viet i samme kirke i 1821. Det står også om Niels Olsen : 'Bjelkeh. p. Engene'. Jeg antar at han da var bjelkehugger og bodde på Engene. Er det noen som kjenner til disse personene?...og....er det noen som kan si meg hvor Engene var?...et bostedsområde?...eller en gård?....var det i Bragernes?Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelis

Hei Liv, jeg tenker først på Hurum, og der er det 'flest' funn på ENGENE i f.eks ft 1865.Men jeg ser at det er mange gårdsnavn med Enge.. i seg også i Lier. Dyno fabr. ligger bl.a i dag på Engene i Hurum. Hilsen Egil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Engene er i dag ei lang gate som går tvers gjennom Bragernes (der vi kjørte gjennom Drammen retning Kongsberg før tunnelen kom). mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

En liten korreksjon:Gaten heter Engene fram til Bragernes Torg. Fra Torget og mot Kongsberg heter den Hauges gt.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

HeisanTakk skal dere ha alle sammen....er nok overbevist om at 'min' Engene dreier seg om denne gata som går mot Bragernes Torg. Hadde de bodd i Hurum hadde de vel døpt barna sine der også. Men...ingen som kjenner til disse personene vel? Skulle gjerne ha kommet litt lenger bakover, men den mikrofilmrullen jeg lånte fra Drammen Bibliotek var vedig slitt og innimellom uleselig.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei MagneDen linken der så ikke dum ut....du mener vel at hun står som født i Vestfossen? Jeg har søkt endel på henne men ikke funnet den du fant. Dette skal jeg sjekke ut litt mer....feks se etter i kirkeboka om mannen hennes døde før 1865. Vet du om det finnes bygdebøker for Vestfossen?Tar vare på den linken jeg...inntil noe annet dukker opp.Thanks Magne!Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen. Du finner denne Eli på Vestfossen på Eiker i 1801 telingen. Bor der sammen med familien sin.Bygdebøker finnes det nok desverre ikkeMvh. M. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

De hadde barn til dåpen (Bragernes) i 1821, 1823, 1826 og 1829 (tvillinger).Dersom det er Eli fra Vestfossen, så begynte hun kanskje å bli så gammel at hun ikke fikk flere barn? Eli Gullichsdtr f 6.2.1791, døpt 13.2.1791 Eiker. Foreldre: Gullich Andersen og Eline Christensdtr. Kilde: VRI (FamilySearch)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

HeiTakk skal dere ha Magne og Arnstein for tipsene!...jeg fant henne i FT1801 og dermed også foreldrene og søsken. Jeg har også funnet 2 av barna i kirkeboka, så nå skal jeg leite etter de andre utfra de årstallene du fant Arnstein.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Et parallellt spm. siden det er så mange her som er velkjent i Bragernes etc.: Jeg sliter med en forfader, Christopher Rolfsen 1701-1801 (sic !) senere gartner på Bærum Verk, döde 100 år gammel etter 4 ekteskap og en sönn som han avlet i en alder av 70 år (nevnes bare fordi jeg synes det hele er så pussig). Han var f. 1701 på Nöste utenfor Drammen - var dette i Bragernes, eller i Lier ? Kildene er vel for tynne fra den tiden ? Men er takknemlig for veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei HelgeSkjønner at du syns det er greit å fortsette her med din etterlysning....men det hadde vært lurere av deg å begynne et nytt tema....det er nok ikke mange som vet at du har en etterlysning her :)Dessuten så er det jeg som får alle varsel-mailene hvis folk svarer...og ikke deg.... .....bare ment som et lite tips :) Lykke til!Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til Helge (beklager Liv, men siden det ennå ikke er lagt ut et eget tema på dette, fortsetter jeg her):Nøste tilhørte i hvert fall Lier i 1865. Det finnes kirkebøker for Lier tilbake på 1690-tallet, så det kan jo være at du finner Christoffer Rolfsen født der - men det er jo ikke sikkert at han var så gammel som 100 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Takker for respons. Joda: iflg.folketellingen for Bærum 1801! Og referansen til 1701 og Nöste finnes også. Han må ha vært kjempesterk, med alle disse konene og barn i höy alder.... Undskyld at jeg er litt uprofesjonell idag, det skal ikke gjenta seg.Er det noen som kan slå opp kirkebok som viser dåpen til Christopher Rolfsen ca. 1700/1701 - i (östre ?) Nöste, Bragernes og/eller Lier ? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.