Gå til innhold
Arkivverket

[#18940] Cook og forlis i den engelske kanal


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Jeg har en etterlysning for om mulig å finne en tråd å nøste i. Denne Cook er en ane? til bekjente. En Cook fra Halden eller Fredrikstad forliste med sine to? barn i den engelske kanal. Jeg har ikke fått noe årstall, men noen mener at navnet Hagbart er med i bildet og at det kunne være sønnens navn.Dette er alt etterkommerne? vet. Hvis noen kan hjelpe med opplysninger, kan jeg kanskje hjelpe dem med å komme inn på riktig spor. Jeg lurer selv på om denne Cook likeså godt kunne være fra Vestfold. Dette må jo ha vært i seilskutetiden. Jeg vet at dette er magre opplysninger, men håper likevel på noe å gripe tak i. Mvh Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk Heidi for oversikten. Det kan godt være at dette er en begynnelse. Navnet eksisterer i alle fall. Jeg tenkte at det kanskje var laget oversikter over seilskuter som har gått ned i kanalen og at man på denne måten kunne få hjelp til å undersøke videre.Det skal være sikkert at barna omkom sammen med faren.Men det hendte vel ikke så sjelden at familie var med på disse turene. Hadde jeg hatt fornavnet til denne Cook/Coch hadde det vært enklere. Finnes det digitaliserte kirkebøker for Vestfold? Jeg håper på videre hjelp IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn S. Horn

Jeg har ca 30 stk Cook`er i slekta. Det begynner med:Alfred Cook Født 26jul1839 #1, No.19 Warren Pancras,London Død 14feb1905 Minde ved Bergen Gift med: Johanne (Hanne) Petrine Paulsen, 25jul1863, Borre Kirke,Horten.Francis Isaac Cook(e) | Født 1810 #2 | London | Gift 9feb1834 | St. Church,Lambeth,London | Død 29okt1866 | | HortenKezia Garrod | Født 14jun1815 #3 | England | Død | | London (?)Dersom dette er noe du kan spinne videre på gi en tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har i dag fått oppklart dette problemet. Forliset ligger ikke lenger tilbake enn 1875. Det var Michael Arnesen som forliste med sine to barn Helga og Hagbart med briggen ' Scandinavia' i Den engelske kanal. Mauritz Coch var bror av Helga og Hagbart. Men jeg skjønner fremdeles ikke hvordan Coch-navnet kommer inn her.Det ble brukt som etternavn og har ført oss på villspor. Mvh IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En Carl Christofer Emil Cock 41, født 'Laurkullen', finnes i FT 1865 i Christiania, muligens en slektning av ham som forliste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk til dere alle for fine opplysninger. Coch var altså det blindsporet som gjorde at vi ikke kom noen vei. Navnet må vel bare være et mellomnavn siden ingen av de andre barna har det og familien også heter Arnesen i det som du Astrid har funnet.Kanskje kan det være en Coch-gren også. Her får vi også oppgitt stedsnavn og da greier vi kanskje å finne familien bakover i tid. Jeg skal prøve om jeg finner noe mer om forliset. Det hadde vært fint å ta det med i en familiekrønike. Denne Mauritz Coch Arnesen skal forresten ha vært knyttet til Vardøhus. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.