Gå til innhold
Arkivverket

[#18942] Det norske lepraregisteret


Gjest Arne Østensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Østensen

På sidene om Lepraarkiva i Bergen snakkes det om Det norske lepraregisteret og at dette register er digitalisert. Hvor ligger dette registeret? Jeg kan ikke finne det i digitalarkivet.Hilsen Arne Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det norske lepraregisteret er tre protokoller bygd opp av overlegen for den spedalske sykdom. Registeret ble oppfunnet av Ove G. Høegh, og gir sykdomshistorien til samtlige kjente spedalske i Norge etter 1856. Det skal være det første i verden i sitt slag. Vi har så langt fotografert deler av det, og en del av innholdet ble tastet inn i en database tidlig på 1970-tallet. Denne databasen, som vi ikke har publisert i Digitalarkivet, er en rent vitenskaplig database. Vi har planer om å digitalfotografere protokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hei Yngve og Jan (og Bjørn D hvis han leser dette);Kommer de andre protokollene fra Lepraregiseret også til å bli digitaliserte?En kvinne står oppført med 'RØMT' i 'Pleiestiftelsen for spedalske nr. 1: Pasienter: Av- og tilgangslister 1874-1918 'LenkeEr det mulig, tror dere, å finne noe mer ut om hennes skjebne?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Alle protokollene fra Lepraregisteret (med sine vel 8000 pasienter) er digitalisert, men av hensyn til personvernet vil det ikke være naturlig å publisere alt før om mange år. De yngste pasientene levde forbi år 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for den opplysningen Yngve. Nå forstår jeg at mange av de leprarammede kunne leve lenge, og at enkelte faktisk fortsatt kan være i live. Den rømte pasienten (5), som rømte i 1872, døde på hjemgården i Sogn 40 år senere, 85 år gammel, - av alderdom. Jeg fant flere som ble nærmere 90 år.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.