Gå til innhold
Arkivverket

[#18949] Ole Johannesen, N-Fron


Gjest Arnfinn Småli
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfinn Småli

Jeg prøver å kartlegge fortida til min tippoldefar, Ole Johannesen, som kom til Rana i 1861. Han var født 9. juni 1832 på husmannsplassen HarildstadEjet i Nord-Fron. Jeg kjenner til foreldrene og søsknene hans og at han ble konfirmert i 1847, men så er det helt blankt til han dukker opp i Trondheim i 1861. Da blir han sendt til Mo i Rana, av investorer i Trondheim, som sprengningsbas i et gruveprosjekt. Med seg har han Hansine Olsdatter Li fra Trondheim som han gifter seg med i Mo i Rana 1862. Det som pirrer nysgjerrigheten er at da er han oppgitt som enkemann. På sin ferd fra N-Fron til Trondheim har han altså rukket å gifte seg og bli enkemann, en gang mellom 1850 - 60. Det er mange kommuner mellom N-Fron og Trondheim, og det er som å lete etter nåla i høystakken. Slik sett venter jeg egentlig ingen respons, men man må jo prøve. Ofte kalte man opp sitt første barn etter en avdød ektemake, og Ole og Hansines første barn het Johanne, men det er knapt noe spor; mest sannsynlig var hun oppkalt etter hans far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hvis han var sprengningbas kunne det kanskje være en ide å se på kirkebøkene på de steder hvor det var gruvedrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Ja, jeg har tenkt på det. Det er lite tilgjengelig på nettet av slike, som f. eks. fra Røros og Løkken, så jeg håper at det finnes mikrofilmer en kan låne gjennom biblioteket. Glemte visst å nevne at han ikke er registrert som gift i heimkommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Du kan låne mikrofilm av alle kirkebøkene på biblioteket, men ikke alle bibliotek har mikrofilmapperat. Har du prøvd å søke i FamilySearch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Biblioteket her i byen har mikrofilmleser, så det går greit, jeg har tidligere lånt filmer fra bibliotek andre steder i landet. Ja, jeg har prøvd FamilySearch, hvor jeg fant en Ole Johannesen som giftet seg med en Johanne Christiansdatter, 14. nov. 1859 i Romedal (Stange) i Hedmark. Bortsett fra at dette er 'feil retning' i forhold til Vinstra - Trondheim, så er det litt interessant, da jeg ikke har klart å finne dette paret igjen andre steder. Skulle gjerne visst mere om denne Johanne Christiansdtr. FamilySearch har ingen andre opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

FamilySerach: Dette paret får en søn, Johannes Olsen 19. feb. 1860 i Romedal. Det stemmer ikke med at 'dine' fikk barn i Mo i Rana, hvis jeg har funnet riktig familie. LenkeSe hva du finner i kirkeboken for 'Ørkedalen'. Det hender det står noe om folk som er fra andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Du skriver jo at han gifter seg i Mo, men de fikk et barn på Orkdal. Sjekk dåpen der. Og kanskje er hans første kone begravet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg glemte en viktig ting. Se på innflyttede både i Mo og Orkdal. Der skal det stå hvor han kom fra. Da håper jeg du finner sporene hans bakover mot N. Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Som du kan se av Folketellingen 1865 fikk Ole og Hansine dattera Johanna Mathilde i Mo i Rana. Hun ble døpt 13. juli 1862, to uker før foreldrene ble gift. Det eldste barnet, Marie, var ikke Oles, men et 'uægte' barn Hansine fikk 4. april 1859. Hun ble døpt i Holtålen kirke, faren var svensk og het Ole Olsen. Det står at Hansine var fra 'Ørkedalen', og kanskje levde hun der, men hun var født i Trondheim. Jeg har trålet kirkebøkene for Holtålen og Orkdal uten å finne spor av Hansine. Jeg har imidlertid ikke søkt etter Ole Johannesen der. Som jeg sa innledningsvis, så kjenner jeg Oles historie fra han fikk betalt reisen for seg, Hansine og Marie fra Trondheim til Mo. Men det er dette mysteriet med hans første kone jeg gjerne vil til livs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det er utfordrende å finne spor med disse folkene som flyttet rundt. Jeg har selv flere, og det er gjerne håndverkere eller militært personell. Jeg har sporet om en fra Christiania som er født i København av tysk opprinnelse, flyttet til Kerteminde, deretter til Christiania, så tilbake til Danmark og Nyborg hvor han giftet seg med sin ungdoms kjæreste, deretter tilbake til Christiania hvor han giftet seg med min 2 tipoldemor. En annen giftet seg og fikk barn i Gjerdrum (ingen av dem var født der), fikk flere barn i Stokke i Vestfold, deretter til Chritiania og så til Aker. De hadde også et barn som jeg ikke har funnet dåpen til. Jeg har mange slike.For å finne hans første kone er det jo om å gjøre å finne så mange spor som mulig. Har du sett på inn/utflyttede disse stedene på begge to (Ole og Hansine)? De har jo møtt hverandre et sted. Vet du hvor Hansine ble konfirmert? Ofte kunne de bli konfirmert det stedet hvor de hadde tjeneste?At Ole Johannesen er et vanlig navn er en ulempe, men han hadde et uvanlig yrke.Siden det første barnet ikke var hans, kan han jo faktisk ha vært i Romedal. Kikk på denne vielsen og dåpen og evt begravelse og inn/utflyttede i Romedal. Og ikke glem å fortell resultatet!! Dette er litt spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til innlegg (6). Denne Johannes (som var døpt, ikke født 19.02.1860) var et 'ektefødt' barn, noe som rimer dårlig med ekteskapet i 1862. (Romedal Mini 4 1847-1861 8/15 f.211 no.15)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Dessverre var det mange kvinner som døde etter fødselen, og ofte døde barna ikke så veldig lenge etterpå. Morsmelk var enda mer viktig dengang enn nå.Jeg ville ha sjekket dette sporet. Det er fort gjort når en vet dato både for vielse og dåp. Det er ingenting i veien for at dette kan være samme Ole Johannesen, men om det er sannsynlig er en annen sak. Hva gjorde han i tilfelle i Romedal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Siste innlegg forstod jeg ikke. Selvsagt er det teoretisk mulig at gutten vokste opp, at moren døde og at faren giftet seg i 1862 med en ny Hansine Olsdatter.Om dette virkelig skulle stemme, vil det gå frem av vielsen i 1862 at han hadde vært gift før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Arnfinn opplyser at Ole Johannesen var gift to ganger.Hvis Ole var i Romedal, må barnet ha dødd tidlig, for det er ikke med i ft 1865.Forøvrig står det ikke alltid at personer har vært gift før, hverken i folketellinger eller i kirkeboken. I all fall har jeg eksempler på det blandt mine egne aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg kan slå opp i kirkeboken for Romedal neste gang jeg er på Riksarkivet, men da vil jeg gjerne vite hva Oles far het, slik at jeg kan se om det er den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Dere er inne på noe der, og det er et spennende halmstrå å fabulere litt over, denne Johannes Olsen. Hvis, og jeg sier hvis, Johanne Christiansdtr. var 'min' Oles kone og Johannes hans sønn, hvorfor er de så ikke i F 1865? Som dere antyder; de kan være døde. Det er ingen tvil om at Ole hadde vært gift før han giftet seg I Mo i Rana i 1862. Flere steder er han betegnet som 'enkemand'. Han kan godt ha giftet seg i 1859 og blitt enkemann i 1860, for bortsett fra hans barndom, vet jeg ingenting før han dukker opp i Trondheim i juni 1861. Oles far het Johannes Larsen. Når det gjelder Hansine har jeg ikke, selv om jeg har trålet tilgjengelige kirkebøker på nett samt mikrofilmer fra Holtålen og Orkdal, ikke funnet annet enn hennes dåp i Bakklandet kirke (Trondheim) og hennes datters (Marie) dåp i Holtålen 1859. Ole var forøvrig også en dyktig gråsteinsmurer. Tusen takk, Kari, om du sjekker kirkebøkene i Romedal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Jeg kan også nevne at Ole Johannesen kalte seg 'Kongsli', etter en gård i distriktet der han vokste opp. Hvorfor han gjorde det er uvisst, han syntes vel det lød fint. Det var ikke så uvanlig på den tida, at man 'lånte' etternavn, vi hadde jo ingen navnelov da. Han kunne like gjerne kalt seg 'Harildstad' etter der han ble født, eller 'Grosberg' etter hvor han vokste opp. Han valgte altså 'Kongsli', og det ble slektsnavnet etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Geir: At Johannes sin far het Ole Johannesen vet vi, men det er en bekreftelse på at denne Ole Johannesen er den samme som er født i N Fron og som senere er i Trondheim og Mo i Rana vi skal forsøke å finne.At Johanne Christiansdatter ikke er med i ft 1865 tyder på at hun er død. Det gjør at dette ekteskapet er interessant fordi Ole var enkemann. Men det vil jo være et slumpetreff om han skulle være den riktige! Selv har jeg funnet flere av mine 'bereiste' aner nettopp ved å søke på deres navn som foreldre i FamilySearch.Jeg tar med en tur på Riksarkivet en dag i denne uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

At Ole Johannesen var far til den Johannes som ble født i Romedal, visste jeg ikke var dokumentert (bortsett fra FamilySearch eventuelt). Men bedre med for mye enn for lite.Ungkarl Ole Johannesen og Pige Johanne Kristiansdatter ble viet 14.11.1859. Hans alder er oppgitt til 32 3/4 år, hvilket skulle tilsi at han var født på starten av 1827. Hans far igjen var Johannes Olsen. Johanne var 21 år, datter av Kristian Eriksen. Han hadde vaksinasjonsattest av 14.10.1828, fire år før Arnfinn's tippoldefar ble født. (Romedal Mini 4 1847-1861 10/15 f.269 no.20).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Takk, Geir, der forsvant det halmstrået, og så var man tilbake til start. Jeg har for lenge siden innsett at dette ville bli en nesten umulig oppgave, og jeg vet ærlig talt ikke hva ejg skal gjøre. Men takk til dere som har engasjert dere, det var hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.