Gå til innhold
Arkivverket

[#18951] Johan og Martea Jensen, Aamot i Øster dalen


Gjest Anne-Lise Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Pedersen

Er det noen som har tilgang til bydebok for Aamot i Østerdalen og som kan gjøre et oppslag for meg.Finnes det noen opplysninger om Johan og Martea Jensen ? Ved folketellingen i 1900 bor de i Hovdedalen i Aamot og hadde 8-9 barn.Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om denne familien.Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det står Næsset som gårdsnavn ved FT 1900, men mer presist skal det vel være Lillenæsset/Lilleneset (mange stavemåter) eller Øvre Næsset (Neset) til Sorknes i Åmot. I bygdeboken står Johan (fra Aastbrobakken/Åstbrubakken nordre) og Marthae (fra Baanerud, Elverum) oppført med 13 barn. De kom dit i 1890, og Johan var oppeinnelig møller. Men etter at møllen brant for 3dje gang, ble han gårdskar på Sorknes.(bind 2, s.45-46). Johan døde i 1947 og sønnen Nils overtok. Johan fikk Selskapet for Norges Vels medalje for lang og tro tjeneste.(Alt fra bygdebok 2, jeg har ikke kontrollert opplysningene. Det bør gjøres.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.