Gå til innhold
Arkivverket

[#18955] Carl Ludvig Halvorsen


Gjest Kjell Werner Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Werner Nilsen

Kan noen hjelpe meg med informasjon om Min oldefar, han skal være født i Ski 1842, og hans navn var Carl Ludvig Halvorsen?På forhånd takkKjell Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Werner Nilsen

Takk Berit! Det tror jeg stemmer! Jeg fant en carl i Dakota i 1880. Hvor finner jeg register over tilbakevendte fra Amerika. Kan noen hjelpe meg?MVH Kjell Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Kjell,Så langt jeg vet finnes det ikke noe register over tilbakevendte fra Amerika. Men, et sted å begynne for å finne ut om denne Carl i Dakota er din Carl er å se i emigrasjonslistene. Det kan kanskje gi opplysninger om Dakota-Carls fødested.I 1880-tellingen i Dakota Lenke kan du se at alle hans barn bortsett fra den yngste er født i Norge. Den yngste datteren er 9 og født i Minnesota. Den nest eldtste er 11 og født i Norge. Det gir jo en grei pekepinn om når familien dro, -i alle fall kone og barn, Carl kan jo ha dratt før.Vil tro at destinasjon i emigrasjonslistene er Minnesota, og at de har flyttet på seg senere.( Men den yngste datteren kan jo også være født 'underveis')Lykke til!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel... dersom Berit har funnet rett Carl i 1865, bør vel det holde hardt at den Carl som bor i Brookings i 1880 er rett... med en sønn på 20... han var 18-19 år da han ble far... men i 1865 er han ugift og 24 år.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Werner Nilsen

Hei, og takk for hjelpen! Min bestefar ble født i Oslo i 1900, hans mor var ikke gift.Oldemors navn var Maren Lovise Hansen, født i 1853,Sandefjord. MVH Kjell Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Dette er vel riktig familie i FT 1900 Lenke ?Neste gang jeg skal på Statsarkivet kan jeg få sjekket kirkeboka for Ski/Krogstad, for å se om jeg finner Carl Ludvig Halvorsen f. 1842 Ski.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Utfra ft, ser det unektelig ut som om gutten er f. i tellingskretsen, selvom det ikke er skrevet noen 't'.Jeg skal på RA i morgen, og skal ta en rask mys. (Hvis ingen andre har sett før det)Det var artig å se at disse bor i Rødfyllgata 12, der bodde min familie i både 1865 og 1875! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Rødfyldgaden er i Vor Frelser hvor ikke er filmet døpte etter 1892 om jeg husker rett, så i tilfelle må det letes i originalboka (som jeg tror er i kirken).Det underlige var at jeg heller ikke fant Carl Ludvig Halvorsen i Kråkstad rundt 1842. Men jeg har blingset før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Werner Nilsen

Hei igjen! Dette er riktig alt sammen, kirkebøkene finnes i kirken, det var der vi fant hans navn! Det skal bli spennende om noen finner noe i kirkebøkene for Ski!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Han er ikke døpt i Kråkstad(=hele prestegjeldet) 1842 +- 1 år. (Kråkstad og Ski er samme krk.bok da), og heller ikke i Ås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Werner Nilsen

Hei igjen alle sammen!Nå kan man vel si jeg er like langt igjen! Det var jo skuffende, det med kirkebøkene for Ski! MVH Kjell Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

hmmm.. denne ser spennende ut hvor sikker er du på Carl Ludvig-navnet???CARL JOHAN HALVORSEN Male Event(s): Birth: Christening: 09 MAY 1841 Nesodden, Akershus, Norway Parents: Father: HALVOR MADSEN Family Mother: KAREN JOHNSDRog hvorfor er denne interessant? Jo, se på 1900-tellingen igjen, under Carl Halvorsen, bor det nemlig en herre ved navn.. Halvor Madsen!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Siden magefølelsen min sier at dette kan være rett fyr, han Carl Johan hadde ett par søsken også: 3. CARL JOHAN HALVORSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 09 MAY 1841 Nesodden, Akershus, Norway 4. MARTIN HALVORSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 26 DEC 1837 Nesodden, Akershus, Norway 5. JOHANE MARIA HALVORSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 26 DEC 1828 Nesodden, Akershus, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Om det skulle være rette Carl Halvorsen, så er vel dette hans bror i FT 1900, Lenke. og gifter seg 28 desember 1872 i Norderhov Buskerud med Inger Marie Olsdatter. Martin og Inger får en datter Hilda Othilie født 8 september 1874 i Norderhov.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Werner Nilsen

Hei igjen! Carl Ludvig navnet er jeg ganske sikker på, det fant vi i kirkeboka i Oslo Domkirke, men hvor han er født er jeg ikke sikker på. jeg har også funnet en Carl Halvorsen i Hof i vestfold, født i 1842, far Halvor Nilsen,mor Anne Halvorsdatter! MVH KJELL WERNER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Men, Kjell Werner, dersom ikke Carl (Ludvig) og moren ble gift, og kanskje ikke moren kjente vedkommende så veldig godt, kan hun ha tatt feil!Jeg har sett mange mange eksempler på dette.Nesodden er ikke langt unna Ski, mens Hof i vestfold er veldig langt unna...Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.