Gå til innhold
Arkivverket

[#18956] Bygdebok for Vestre Aker (Kristiania)?


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Ifølge Stange bygdebok er Halvor Olsen, f. ca. 1647, Lalum nordre, Stange, gårdbruker på Sollerud, Vestre Aker. Jeg går ut i fra at det er Kristiania det er snakk om. Han var gift med Eli Halvorsdatter, Fåberg, d. 1711.Har noen opplysninger om denne familien, eventuellt om det er gitt ut bygdebok for Vestre Aker.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Sollerud var en del av Ullern Sogn, tidligere Vestre Aker, og som du vet er hele Aker nå en del av Oslo. I gammel tid må du lete under Aker eller Vestre Aker, som deler av Akershus (inntil 1948). Det er dårlige kilder på 1600-1700-tallet. Bygdebok for Aker ? Vel, det er vel langt fram, noen historieböker finnes, senest Finn Holdens Akers Gardshistorie som i en viss utstrekning bygger på Edvard Bulls Akers Historie fra 1919, men Holden har lite personal-historie. Det ville vel ha sprengt boken, som forövrig er meget pent utfört. Kildematerialet på 1600-1700-tallet er meget slett. I genealogisk forstand er det en hel del forskere som arbeider med Aker eller deler av dette, (jeg kjenner til noen, som: Tor Vigerust, Andreas Lilloe Olsen, Robert Skogly, samt Dag Brodin og Helge Næss (som samarbeider om Maridals-gaardene) og jeg har regisrtrert de fleste personer der fra 1650-1900. (Dette siste er bare til informasjon for andre som leser dette innlegget.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.