Gå til innhold
Arkivverket

[#18957] Trenger hjelp med Vestfold slekt/oppslag i kirkebok el.l.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg prøver å finne foreldrene til Hans Halvorsen og Anne Malene Hansdtr. Se lenke til annet innlegg om samme sak. LenkeHåper der er noen som kan hjelpe meg med dette. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Jeg har sett litt i Kirkeboken for Stavern, som er vanskelig å lese. I Klokker boken står det at matros Hans Halvorsen, 28 år og Pigen Anne Malene Henriksdatter, 28 år, ble viet 11. okt. 1835.Foreldre er dessverre ikke nevnt, Bare forlovere som var: Halvor Hansen og Frederik Chr. Hansen.Deres datter, Marthe Marie (Helene) ble f. 28.10-1834 og døpt 12.04-1835. ( uekte). Faddere: Jakobine Petersd., Kjeline Ulriksd., Halvor Hansen, Hans Chr. Markusen ? og Christen Nilsen.LenkeHvis familien var bofast i Stavern vil du ha nytte av å låne kirkebøkene for Stavern som starter 1756.Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Kjell.Den Halvor Hansen som var forlover , kan godt være hans far.På FamilySearch har jeg funnet en Hans Halvorsen døpt 03.01.1813 i Stavern med foreldre Halvor Hansen og Marthe Christophersdtr.De giftet seg ifølge samme kilde i Stavern 01.11.1812.Men dersom alderen i klokkerboka stemmer , så var Hans født ca. 1807.Sto det heller ingenting om fødested/oppholdssted i klokkerboka?Forøvrig ser det ut til at de har holdt til i Stavern fra de giftet seg i 1835 til 1848.Kanskje lenger også , men det siste barnet jeg har funnet ble døpt i 1848. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei! Jeg kan bekrefte at matros og enkemann Halvor Hansen og Marthe Christophersdtr. ble viet i Stavern 01.11.1812 .Forlovere var Kristoffer Sørensen og Kjel Jakobsen.Deres sønn Hans Halvorsen ble født 15.12.1812 og døpt 03.01.1813. – Faddere var: Malene Kristoffersd. – Pigen Kristine Andersd. – Tømmermann Kristoffer Sørensen, - Matros Kjel ? og Matros Uldrik Hansen. Steder er ikke nevnt og er vel Stavern som er og var et mindre sted.Jeg ser ellers at du er en flittig bruker av Brukerforumet.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kjell.Jo ,jeg bruker forumene flittig.Både til egne behov , eller til å hjelpe andre om jeg kan. Vedr. svaret ditt så gjelder det å knytte ' min ' Hans Halvorsen til den som ble født i 1812.Hans og Anne Malenes første barn ble døpt Marthe Marie , deretter kom Sara Henrikke , Hanne Henrikke og sist Severin Martin.Om den første datter er kalt opp etter farmoren kan jeg være på rett spor.Men jeg skulle så inderlig gjerne ha fått det bekrefte på noe vis. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kanskje den Uldrik Hansen som var fadder i 1812 var bror til Halvor Hansen.Da er det kanskje dem vi finner her i 1801. Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei igjen!Hvis de personene som du har lagt fram er korrekte, er jeg ganske sikker på at matros og enkemann Halvor Hansen og Marthe Christophersdtr. som ble viet i Stavern 01.11.1812.er foreldre til: Hans Halvorsen, som ble gift med Pigen Anne Malene Henriksdatter og at de fikk disse barna: ( kanskje flere)1.Marthe Helene f.1834 i Stavern (Marthe Marie (Helene) ble f. 28.10-1834 og døpt 12.04-1835. ( uekte).2.Sara Henrikke f.1837 i Stavern . (har ikke funnet dåpen)3.Hanna Henrikke f. 19.05.1845 i Stavern og døpt, 13.07.1845.4. Severin Martin f. i Stavern 30.05.1848 og døpt 30.09.1848.Det er for tiden litt for arbeids krevende og lete etter annen slekt, søsken etc. det skulle ellers ha vært lett hvis kirkebøkene hadde vært i bedre stand- ( mine mikrofilmkopier ). Jeg vil kanskje registrere noe i Stavern om et par år, men for tiden er jeg opptatt med og registrere døde og fødte i Tjølling, 1670- 1905. ( døde er ferdig til 1820 og har så langt 5000 poster.)Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for hjelpen Kjell.Jeg vil også holde en knapp på at det er rett det vi har funnet.Dersom jeg finner Halvor Hansen eller Marthe død , så kan det jo tenkes at der er et skifte etter dem som kan bekrefte det vi har funnet til nå.Jeg tror at de begge er døde før 1865. Mvh. Rune T.PS. Lykke til med videre registrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Når det gjelder Anne Malene Henrichsdtr. finner jeg kun en som passer ved å søke på FamilySearch IGI , hele Norge mellom 1802 og 1817.Hun ble døpt 06.04.1806 på Hidra i Vest-Agder av foreldre Henrich Tollefsen og Ingeborg Nilsdtr.Det kan jo ha en sammenheng med at Hans Halvorsen befant seg i Kristiansand i 1865. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.