Gå til innhold
Arkivverket

[#18961] Oppslag i Innberetninger fra distriktslegene om spedalske


Gjest Arne Østensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Østensen

Er det noen som kan være så snille å se etter min tippoldemor Brynhild Knutsdtr Innbjoa (f.1839 på Hauge) som døde av spedalskhet i 1879 (i følge KB). Hvis det er mulig hadde det vært fint å fått et digitalfoto av siden. Hun står antakelig oppført i følgene bok:I.C.a 50 Innberetninger fra distriktslegene om spedalske 1856-1887 Hordaland: Ytre Sunnhordland (Materialet i meget dårlig forfatning)Jeg synes det er litt merkelig at hun dør av spedalskhet når hun i 1874 føder et barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg fant - i konas slekt - legenotater (innberetninger) som antyder at barnefødselen kan ha utløst noe ved spedalskheten... - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi finner Brynhilde Knudsdatter som nyregistrert spedalsk i 1860, 21 år gammel. 'Hun har været gift i 2 Aar. I det 16de Aar leed hun ondt af Kulde og Væde; men forøvrigt kan ingen Aarsag angives til Sygdommens Udbrud.' 'Ingen af Familien saavidt vides - har været eller for Tiden er angreben af Spedalskhed.'Hun hadde levd med sykdommen i 1 år da hun ble registrert av distriktslegen, og fortsatte å leve med den i 19 år til.Hun hørte under Fjelberg prestegjeld i Indre Søndhordlands Lægedistrikt. Jeg har tatt et digitalt foto av registreringsskjemaet, og sender det som vedlegg til epost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Østensen

Tusen takk Yngve, foto mottatt. Jeg må nok bare innse at hun var spedalsk. Det kom som et sjokk på meg første gangen jeg så det, men sykdommen var visst ikke så uvanlig i Norge på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.