Gå til innhold
Arkivverket

[#18962] Foreldre til Lorentz Hamilton


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Hvem er foreldrene til denne mannen? Lorentz Hamilton født i Drammen på Strømsøgodset - 'var en af de 16 sønner der og het egentlig Strøm' Han var født 16/1 1767 død i Fredrikshald 17/7 1845. Ble gift i Guernessey 13/5 1804 med Rachel Torode, født på G. Men hennes egentlige familinavn skal ha vært Hamilton fra forfedre som flyktet fra Skottland. Jeg har barn og barnebarn til Lorentz. Er det så at denne Lorentz har tatt sin kones etternavn? Hvem var hans foreldre? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg prøver enda en gang for å se om jeg kan få opplysninger om denne mannen. Selv har jeg gått gjennom en god del stoff som Tor Vigerust har på sine linker om Strømsø. Jeg har ikke funnet noe som passer og derfor lurer jeg på om de opplysningene jeg har er feilaktige på noen måte. Opplysningene stammer fra nedtegnelser som en familie har. 1767 er ikke så langt tilbake. Jeg har forsøkt med Strøm som familienavn og sett på dem som har Lorentz som fornavn - uten noe overbevisende resultat. Håper fremdeles på noe som kan være til hjelp og takker på forhånd for alle innspill. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Kjell Ove Hattrem

Angående Hamilton og Drammen:30. desember 1816 døpes barnet Karoline Vilhelmine i Fredrikshald. Hun er født utenfor ekteskap, og moren oppgir ''Styrmand Carl Wilhelm Hamilton fra Drammen'' som barnefar. (Lenke)Jeg finner ikke denne Hamilton i folketellingen 1801. Mon tro om han f.eks. kan ha vært bror av denne Lorentz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden Lorentz tok konas etternavn så kan det jo være mulig at han har pynta litt på fornavnet også. Kanskje han ganske enkelt het Lars: dpt. 25/1 1767, foreldre Brynild Larsen og Guri Christensdt. Øvre Strøms eie. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell Ove Hattrem

Et Lorents Hamilton-apropos: 2. april 1852 dør en ''Constants Lorents Hamilton'' i Sørhalden, fem måneder gammel. Han var sønn av ''Lodsoldermand [Hamilton]''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hvis det ikke er veldig sterke indisier for at denne Lorentz tok navnet Hamilton etter konas familie, så kan det kanskje være greit å vite at det må ha bodd noen Hamilton i Drammensområdet på 1700-tallet. To eksempler:Hans Hammelthon var fadder ved en barndåp i Skoger kirke den 09.10.1735. Se [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp06021725ta&personpostnr=2243&merk=2243>LenkeMargaretha Hamilton ble begravet i Modum den 27.01.1737. Se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.