Gå til innhold
Arkivverket

[#18966] Gifte i Bergen


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Krøger

Min oldemor Olga Marie Hansen f. 1904 og oldefar Jens A. Våge f. 1898 gifter seg i Bergen. De får en datter Jenny Marie f. 9.6.1924. Når gifter de seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har Bergen folkeregisters kartotek over gifte kvinner 1912-1955, ordnet etter pikenavn. Vi finner ikke Olga Marie Hansen, født 1904, der. For at vi skal kunne finne disse må vi nok ha litt mer opplysninger. Hvor de bodde da datteren ble født, og hvor de bodde seinere. Jeg finner en Jens Vaage i 'Landaas hus, Nordbø' (i Årstad sokn) i 1922, men i adresseboken for 1924-25 står en (trolig samme mann) Jens E. Vaage i Svartediksveien, og kan vel da ikke være brudgommen Jens A. Vaage.Kort og godt vi må vite litt mer for å kunne ha håp om å finne svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Jeg har ikke så mange opplysninger å gå ut i fra. Jens A. Våge dør i Bergen 6.4.1925. Jens sitt fulle navn er egentlig Jens Andreas Ellefsen Våge.Olga er vokst opp på Herdla og Jens i Sogn og Fjordane, usikker på hvor (Ytre Holmedal eller Askvoll?).Håper det kan hjelpe.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved dødsfallet står det at Jens Andreas Waage var 26 år gammel, sjåfør, bosatt i Svartediksv. 23, mens hans enke Olga var bosatt i Vestre Holbergsalm. 10 med datteren. Men jeg finner ikke noen vielse i Årstad sokn, og heller ikke i Nykirkesoknet - de to soknene de hadde bostedsadresser i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg finner Jens Andreas Ellefsen Våge, f. 1898, i Askvoll Bygdebok, Folket IIB under Våge.Han hadde tre søsken:Gustav Elias, f. 1893, til USA 1912Gurine Lovise, f. 1895, gift 1921, VågeAnna Marie, f. 1904, til USA 1922 (Gjesting heim 1954, da var mannen d.) A.M. g. USA m. Tollev Farsund, berre 1 son Kenieth - i Koreakrigen. Heime på ferie vart han drepen ved ei bilulukke.Bygdeboken forteller om foreldre:Eilev Gabrielson Øen, Våge 90a, f. 1861 i Fj. d. 1945, sk. 1915 br. 3, g. 1892 Marie Ellefsdtr Kysnes, f. 1865 Fj. d. 1928. (f. husm. Ellef Karstenson).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Våge 90:Gabriel Endreson Øen, f. 1835 i Fjaler, d. 1921, sk. br 3 i 1883, g.m. Lovise Eilefsdtr, f. 1837 i Fj., d. 1919.Felles barn:a. EILEV, f. 1861 i Fj., g. 1892, Våge 93b. Endre Øen, f. i Fj. 1863, g. 1891 m. Lisbet Klausdtr Hatleli f. 1868 i Hyllestad, til Varlid, Hyllestadc. Nikolai, f. 1871 i Fj., g. 1899, Våge 95d. Nikoline Sofie, f. 1875 i Fj.e. Anne Jensine, f. 1878, d. 1883f. Jens, f. 1881, g. 1906, våge 96Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Tusen takk for opplysningene så langt. Og en takk til Barbara Lose for opplysningene. Du har kommet meg i forskjøpet med opplysningene.Jeg lurer på om Olga og Jens kan ha giftet seg hos byfogden! Kan adressen som Jens er registrert på være til et sykehus eller lignende? Jens dør av tuberkulose.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Kan vielsen ha skjedd på Herdla. Olga Marie Hansen har vokst opp der hos sine besteforeldre. Eller byfogden.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.