Gå til innhold
Arkivverket

[#18978] Eli Mathisdatter fra Grue Finnskog


Gjest Bodil Ed Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Ed Iversen

Er det noen som vet noe om Eli Mathisdatter, hun er oppført i FT 1875 som husmann uten jord på Sagerudskøjen og livnærer seg ved å lage soplimer og neverarbeid. Hun har 4 barn med forskjellige fedre, dvs. to av dem har Martin Nielsen som far. Noen som vet noe om disse? Marthea Martinsdatter er pleiebarn hos Gunder og Oleana på Trongsrud. Eli er av finneslekta fra Vålberget, far Matis Matisen f.1797. Jeg finner feks. ikke Sagerudskøjen i Grueboka ; Finnskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1900 er Eli eneboer og bor på gnr.3 bruknr.20 Sagerud i Grue herred. Jeg ville tro at Sagerudskøyen var et bruk under Sagerud gård.Har du sjekket gård 3/20 i Grue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Grueboka opererer ikke med matrikkelnr, men jeg har sett på de tre brukene i Grue som heter Sagerud og tror det er Sagerud under Sorknes, men finner ikke noe om Eli. Håpet at det kanskje var noen so satt på opplysninger om henne eller barnefaren Martin Nilsen. Eli er av finneslekt fra Vålberget/Kalneset og håpet er at noen har gransket disse slektene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nr. jeg skrev var gårds og bruksnr. fra 1900.O. Rygh har Sagerud gnr. 41, Grue Hedemarken. Grue Prestegård gnr.15 kom også opp da jeg søkte etter Sag%. Så etter hva jeg kan forstå så ligger Sagerud i Grue. Kanskje fantes det også en plass som beg. på Sag under prestegården også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Sagerudskøyen er nok en plass under Sorknes nordre. Den har gardsnr 12a i folketellinga 1875, det samme som Sorknes nordre. Plassen har nok aldri blitt skyldsatt og har av den grunn ikke kommet med i Gruaboka så langt, men når Grueboka blir revidert for Sorknes blir den nok med. Navnet som inneholder køyen forteller at huset de bodde i var gravet inn i bakken slik at jord dannet tre av veggene. Det var en ikke uvanlig byggemåte i Solør rundt 1875 blandt fattigfolk. I dag finner du igjen dette i flere stednavn og slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Takk for hjelpen, nå fant jeg plassen men ingenting om fattige Eli, men håper det kommer i revideringen som blir nevnt. Hilsen Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Elis første barn Johan f. 13.12.1853 Toverud, døpt i Grue kirke 15.1.1854. Far ung. og hms. Amund Johansen Køyen nu i Christiania. Barn nr. 2. Martin f. 9.5.1860 Køya u. Dal, døpt 22.7.1860. (Køya u. Dal. Grueboka II - 1. Halvbind s. 95). far Ungk. Martin Nilsen Stemsrudhagen. Begges 2. l.m. Ved folketellinga i Grue 1875 var Martin legdslem hos Ole og Lovise Olsen på Gruset nordre. Eli var f. i Kalneset, Grue Finnskog 13.2.1829, døpt 15.3.1829 i Grue kirke. (Finneslekta Mullikka) Hilsen Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Iversen

Takk skal du ha Finn, du har hjulpet meg bra før også! Men ang, Elis barn så nevner du Martin som hennes 2.barn, men hun hadde jo også Marthea, f.1857, bortsatt i 1865 men hos moren i 1875. Marthea er den på slektsgrenen jeg er ute etter. Marthea heter også Martinsen og jeg mener at jeg har funnet at hennes far også het Martin Nilsen og var fra Stemsrudhagen. Det er over 30 år siden jeg fant disse opplysningene så jeg hadde ikke nedtegnet kilde. Har du noe som bekrefter dette? Og hva med datteren Karen Emilie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det er riktig det at Marthea var barn nr. 2. Hadde ikke funnet hennes dåp i k.bok avskriften for Grue under Eli Mathisd.. Hennes mor er oppført som Eli Martinsdsd. Marte var f. 2.12.1857 Smiholen i Grue, døpt 1.1.1858.(Smiholen u. Sorknes). Barnefader var Martin Nilsen Stemsrudhagen. Karen Emilie vet jeg ikke noe om før vi får sett over døde eller konfirmerte.Det vil ta litt tid, har ikke avskrifter for hånden. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.