Gå til innhold
Arkivverket

[#18985] Pige Kari Olsdatter Sota, f 7.juli 1837, Våge, seinare til Fræna


Gjest Knut R Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut R Sande

Denne personen gifta seg i juli 1869 med Anders Tronsen på garden Håset i Fræna. Kven er foreldra hennar? Faren hennar er oppgitt å vere ungkar Ole Olsen Sota. Det tyder på at ho er fødd utanfor ekteskap. Klarer nokon å finne fødselsår og namn på hennar foreldre, og eventuelt giftemål.Kvar er Sota?Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Kanskje er det flere steder som heter Sota, men helt innerst i Bråtådalen i Skjåk ligger en plass med dette navnet. I dag driver DNT turisthytte der, - et flott utgangspunkt for turer i Breheimen og i nordlige deler av Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Kari kom til Fræna i 1867. Samstundes kom og Ole Olsen Sæta f 8.11 1840 hit. Denne Ole Olsen trur eg gifta seg 2. juli 1876 med enka Elen Kristensdatter på Oksegrov i Fræna. Faren til denne O O heiter og O O iflg kyrkjebok. Kan det vere at dei to som kon hit i 1867 var søsken? Kan nokon sjekke dette?På førehand takkKnut R SAnde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det dreier seg nok om en feiltyding her. Det skal ikke være Sota, men Sæta, som på den tiden var èn av flere husmannsplasser under gården Blessum i Vågå hovedsogn.Ja, det kan se ut som at Ole Olsen og Kari Olsdtr. var helsøsken, men 'uægte' begge to, ettersom jeg ikke kan se at foreldrene giftet seg i det hele tatt.Kari døpt 30. juli 1837, foreldrene innførte som ungkar Ole Olsen Sæta og pike Ragnhild Jørgensdtr. BlessumEie. Kari hjemfestet til Sæta ved konfirmasjonen i 1851.Ole døpt 21. mars 1841, foreldrene innførte som ungkar Ole Olsen Sæta under nordre Blessum og pike Ragnhild Jørgensdtr. Oppistuen Skårvangen. Ole hjemfestet til Sæta ved konfirmasjonen i 1856, samtidig står oppført fødested Hølmo.Moren Ragnhild tror jeg må være henne: LenkeHun ble døpt 3. søndag i advent (11. des) 1814. Uekte barn av pike Eli Syversdtr. og ungkar Jørgen Johannesen SundhagenEie. I konfirmasjonenslista 1829 er hun hjemfestet til et SkjedsvollEie.Faren Ole Olsen Sæta har så mange navnebrødre at jeg ikke kan blinke ut den rette sånn umiddelbart. Jeg har funnet en Ole født 23. des. 1810, døpt 2. juledag som Ole Olsen Sætas dåpsbarn. Blant faddere var en Ole Sæta.Skjønner du hva jeg mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Takk til Aud for fullgodt svar. Eg treng ikkje vite meir, men at dei var fullsøsken og blei naboar her på dei nye traktene, er greit å vite.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.