Gå til innhold
Arkivverket

[#18988] Søker opphavet til Marie Larine Pedersdatter Stege f. ca 1809


Gjest Håkon Otterlei
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Otterlei

Marie Larine Pedersdt. kom i 1828,19 år gammel som tjenestepike til Haram fra gården Stege. I 1838 giftet hun seg, 28 år gammel, med plm Elling Hansen Haram. De bygslet Kleiva, Otterlei på Fjørtoft, der hun døde i 1889. Anders Pedersen Stige som trolig var hennes bror var i 1845 fadder på en av hennes sønner. Stege, Stige eller Stiige er vel i Engestdalen, Skodje(som på den tiden var i Borgund), men jeg finner hverken Peder, Marie eller Anders der. Kan noen hjelpe meg på sporet? Hilsen Håkon Otterlei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiDette gikk for fort for meg. Du etterlyste Marie Pedersdr slekt. Kanskje de er å finne i Steigen, Nordland ?Hilsen Lill Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Otterlei

Til Lill. Takk for tipset, men etter det jeg har sett, var hennes fødested i Skodje. Lenger har jeg ikke kommet. Håkon Otterlei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Bygdebok for Skodje, Gard og slekt, band 2, side 817, Sitat: Marie Larine f. 1809. 14 år gammal flytta hun til Haram i teneste, mogleg hun vart gift der. Sitat sluss. Hadde ein yngre bror, Lars som flytta til Haram i 1829. Foreldre til Marie Larine var: Peder Larsen Vatnehaug, ca 1767-1859 g. 1804 med Anne Marie Paulsdatter Stige, 1779-1852. Mvh Ingmar Seth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Her er litt til, noko uredigert, direkte frå min egen database:1. Marie Laurine Pedersdatter Stige født 1809, Stige, Skodje, gift 29 jul 1838, Elling Hansen Haram, født 10 des 1808, Haram, Haramsøy, Haram, døpt 18 des 1808, Haram Kyrkje, Haramsøy, Haram, død ett 1875, Otterlei, Fjørtoft, Haram. Marie døde ett 1875, Otterlei, Fjørtoft, Haram.Foreldre2. Peder Larsen Vatnehaug født 1773, Vatnehaug, Vatne, Haram, gift 1804, Anne Marie Paulsdatter Stige, født 1779, Stige, Skodje, død 1852, Stige, Skodje. Peder døde 1859, Stige, Skodje.3. Anne Marie Paulsdatter Stige født 1779, Stige, Skodje, død 1852, Stige, Skodje.Besteforeldre4. Lars Anderssen Vatneødegård født 1754, Vatneødegård, Vatne, Haram, og Inger Sørensdatter Vestre, født Vestre, Haram. Lars døde 1787, Vatnehaug, Vatne, Haram.5. Inger Sørensdatter Vestre født Vestre, Haram. Ukjent opphav i følge Vatne bygdebok, band 2, side 72.6. Paul Pedersen Busengdal født ca 1737, Busengdal, Stordal, Møre og Romsdal, gift 1765, Marie Ebbesdatter Øvrebust, født ca 1730, Øvrebust, Stordal, Møre og Romsdal, død 1813, Stige, Skodje. Paul døde 1781, Stige, Skodje.7. Marie Ebbesdatter Øvrebust født ca 1730, Øvrebust, Stordal, Møre og Romsdal, død 1813, Stige, Skodje.Oldeforeldre8. Anders Pedersen Gjelstein født ca 1730, Gjelsten, Fiksdal, Vestnes, gift 1753, Marthe Olsdatter Vatne, født ca 1723, Vatne, Haram, død 1789, Vatneødegård, Vatne, Haram. Anders døde 1808, Vatneødegård, Vatne, Haram.9. Marthe Olsdatter Vatne født ca 1723, Vatne, Haram, død 1789, Vatneødegård, Vatne, Haram.Tippoldeforeldre18. Ole Arnoldsen Vatne født ca 1686, Vatne, Haram, gift 1711, Kari Andersdatter Ulvestad, født ca 1690, Ulvestad, bnr. 1, Haram, død 1759, Vatne, Haram. Ole døde 1753, Vatne, Haram.19. Kari Andersdatter Ulvestad født ca 1690, Ulvestad, bnr. 1, Haram, død 1759, Vatne, Haram.Tipptippoldeforeldre36. Arnold Olsen Vatne født ca 1641, Vatne, Haram, gift Halfri Olsdatter Os, født Os, Vatne, Haram, død ett 1706, Vatne, Haram. Arnold døde 1705, Vatne, Haram. Sjekk på Vatne, band 2, side 82, legg inn foreldre etc.37. Halfri Olsdatter Os født Os, Vatne, Haram, død ett 1706, Vatne, Haram. Sjekk på Os, legg inn foreldre etc. Mvh Ingmar Seth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Håkon, mail meg på ingmar.seth@adsl.no, har ein del etterkommere etter Marie også. Reiser ut av landet på torsdag/fredag, kjem ikkje heim før ut i mars ein gang. Mvh Ingmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Om det er av interesse og ikke kjent, så kan det nevnes at Ingemars nr 8 Anders Pedersen Gjelsten og hans aner er vel omtala i Bygdebok for Fiksdal Sogn.Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Otterlei

Dette er i høgste grad interessant.Må nok få tak i boka, men først: Vi er vel nå tilbake på Gjelsten slekta og for så vidt tema 16835. Kan Anders Pedersen Gjelstein være brorsønn (?) til Johanne Johansdtr. Gjelstein (f.1703) som ble gift med Rasmus Gundersen Myklebust(når - hvor?). Da er en ring sluttet. Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Maren og Anne var døtre til Jens Gjelsten. Om Jens og hans forfedre er det en interessann diskusjonstråd under Skrivarætta på Gjelsten.Maren først gift med Peder Toraldson og deretter med Jon Jonson Røsok. Maren og Jon fikk sønn Peder 1688, som fikk 7 kjente barn, av dem Anders Pedersen f ca 1732. I følge bygdebokforfatter Olav Rekdal er: Jon Røsok son til Jon Røsok Harøy, son til Anders Røsok, son til Knut Røsok, son til Olav Godøy, son til Olav Synes- osv. attover.Anne fikk datra Johanne c 1698, som viser seg være gift med Aasmund Gunderson av Myklebust Harøy (Bror til Aasmund, Ole ble gift til Birkevoll Vatne med Anne, søster til Johanne)Den Johanne som vi har her er altså søskenbarn med Peder, far til Anders Gjelsten Vatneøydegard.Ønskes flere opplysninger kan jeg sende disse over til deg.med vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

En liten rettelse. Jeg skrev Aasmund Rasmusen som er feil. I boka står følgende:Johanne Johansd. Gjelsten er i KB ført copl. i Vestnes 1728 med Aasmus Gundersøn af Haram (altso Myklebust, Harøy)Da har vel Rasmus blitt til Aasmus.Gunder er vel barnebarn til Store-Rasmus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Otterlei

Dette ser jo greitt ut. Din skrifttolking må være rett. Den eldste av Rasmus og Johanne sine 4 barn ble døpt 30 juli 1729. Johanne døde i 1746, 43 år gammel. Rasmus var som du antyder sønnesønn til Store Rasmus. Jeg takker for tilbud om mer informasjon om disse personene og tar kontakt med deg. Takk også for hjelpen til Ingmar og Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.