Gå til innhold
Arkivverket

[#18989] Magdalene Nilsdatter


Gjest Jan Egil Basteson
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Egil Basteson

Jeg søker etter en person med navnet Magdalena eller Magdalene Nilsdatter Hosanger, født i 1865. Gift på Askøy med Ole Johan Pedresen. I giftemålet står det at hun er født i Hammer SB. Jeg finner ikke hennes foreldre. Er det noen som kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hosanger er (var?) et sogn i Hamre (Hammer) prestegjeld (på Osterøy).VRI på familysearch.org har en Magdeli, datter an Nils Olsen og Sygni Olsdatter, født 10. januar 1865. Disse finner du igjen i FT-1865 på Bysheim søndre i Hosanger:LenkeVar ikke farens navn oppgitt ved giftermålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Basteson

Takk for svar, men jeg tror det er feil person. Hun er nevnt som Magdalena og Magdalene. Jeg finner henne i FT 1900 i Askøy som Magdalena og er født 1865, Men er gift som Magdalene. Der står fødseldato 1878 og er gift 6/6 1895. Hverken far eller mor er oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Magdeli er nok samme navn som Magdalene/Magdalena. Navnevarianter er det skrevet opp og ned om her tidligere. Du kommer neppe noen vei hvis du ikke innser at navn ble skrevet forskjellig i en tid da det ikke eksisterte noen navnelov. Det finnes mange eksempler på at selv skrivekyndige personer skrev navnet sitt på forskjellige måter. Kirkebøkene viser også at presten ofte skrev navn på forskjellige måter i samme innførsel.Slå opp vielsen i kirkeboken. Da får du nok både fødselsdato og farens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har en Magdali Nilsdt. f.30/7 dpt. 4/9 1864 Hammer, foreldre Nils Nilssen Grøthvet og h. Cecilia Erlingsdt.Kilde Kirkebøker her i DA for Hordaland, Hamre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Basteson

Takk for alle svar. Siste kan jeg bekrefte at det er dette giftemålet jeg sikter til. Der kan en se at det ikke er oppført fars navn annet en Nilsdatter. Hvis en går ut fra at det kan være Magdeli, har man mange å ta av. Det var et vanlig navn på Osterøy. Det er også mange som har Nils som far. I FT er hun født 1865 mens i giftemålet er født i 1878 og gift i 1895. Hun fikk sitt første barn i 1896. Siden hun har Hosanger som etternavn/gårdsnavn kan det ikke være noen av de som er nevnt i svarene jeg har fått. Da ville vel hun ha gårdsnavn Bysheim eller Grøtveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hvis du sjekker vielsen i kirkeboken vil du nok finne flere opplysninger enn det som ligger i databasen her i DA. Sannsynligvis er fødselsdato oppført, og helt sikkert farens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Basteson

Takk igjen. Ja si det hvor Hosanger kommer inn. Jeg har gått igjenom mine papirer, men ikke funnet noe nedskrevet. Mulig at det var noen eldre som mente at hun var fra Hosanger. Jeg har byttet program ett par ganger, mulig at noe har skjedd ved oveføring av filene. Jeg begynte med dette da en kunne hente data fra TELESLEKT. Mulig at det har dukket opp der. Jeg skal ta meg en tur på Statsarkivet i Bergen og sjekke hva som står der. Takk for hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jan Egil Basteson

Jeg har nå endlig vært på riksarkinet og det stemmer. Hennes far er oppgitt til Nils Nilsen Grøthvet. Så da må hun ha vært født/døpt Magdeli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.