Gå til innhold
Arkivverket

[#18990] Sogndalsfjæra , Hafslo, Oldemor Synneve Hansdatter sine søsken, hvor ble dem av


Gjest Unni Krongård
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Krongård

Min oldemor Synneve er født i Hafslo av foreldre som også kom fra Hafslo begge to. De flyttet til Sogndalsfjæra, og fikk 4 barn derDet er Ola Hanss. f. 21.6 1865Det er Anna Sofia Hansd. f.8.9 1867Det er Per Hanss. f.28.9 1870Anne Hansd . f.1861 i følg 1865 telling for Sogndal nr. 1219 \15Foreldrene er: skomaker Hans Olas, Ols f.1829-1830 i Hafslo- Ingeborg Pedersdatter Prestegard f. ca 1832 Familien flyttet flere ganger frem og tilbake mellom Hafslo og Sogndalsfjæra I Hafslo har dem bodd på Tang og på Nøstøen Er der noen etterkommere etter disse??? Med vennlig hilsen Unni Krongård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Therese Brennesvik

Hans Olsen Tang og Ingeborg Pedersdatter Prestegård hadde flere barn:Ingeborg hadde en sønn fra før, Erik f. 1854 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Hafslodb&variabel=0&postnr=9028&fulle=true&spraak=n>LenkeSammen hadde de, i tillegg til du allerede har nevntIngeborg, f. 1858 Lenkeog din oldemor Synneva f. 1860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hans Olson (1831-1878) og Ingeborg Pedersdotter (1834-1913) fekk seks born i lag, og dessutan hadde Ingeborg ein son før ho gifte seg med Hans. Du spør ikkje etter dei tre eldste borni, so eg reknar med at du har oversikt over dei(?)Dei fire yngste:* Anna Hansdotter, fødd i Sogndal 25.4.1863, døydde i Sogndalsfjøra 22.7.1869.* Ole Hansson, fødd i Sogndal 21.6.1865, har heller ikkje eg funne att, førebels.* Anna Sophie Hansdotter, fødd i Sogndal 8.9.1867, vart truleg gift med skomakar Anders Olson i Sogndalsfjøra. Dei fekk ein son Ole Andreas Andersson, fødd 12.11.1892, som i 1900 var fosterson hjå bestemori Ingeborg i Fjøra.* Peder Hansson, fødd i Sogndal 28.9.1870, utvandra til Amerika i 1889, førebels ukjend.Unni, i samband med Gards- og Ættesogearbeidet for Luster kommune er eg interessert i fleire opplysningar om denne huslyden. Kanskje du kan fortelja meg:a) Dato og stad for dødsfallet til oldemor di, Synneva Hansdotter Hopen?b) Dato og stad for dødsfallet til oldefar din, Henrik Arneson Hopen?c) Henrik og Synneva budde i Bergen i alle fall fram til 1903 og hadde då fått 10 born - kvar vart det sidan av Henrik og Synneva?d) Kjenner du dødsdatoane til Ingeborg Hansdotter og mannen Carl Johan Nilsen i Bergen?Med felles innsats skal me nok klara å finna att dei borni som førebels er ''bortkomne''!Med venleg helsing,Lars E. Øyane, bygdebokskrivar - loya@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Hei begge to , tusen takk for hjelp, og til Lars E Øyane, det blir en lengre mail til deg fra meg, jeg har allerede begynt å kladde. Tusen hjertelig takk. Med vennlig hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Unni, eg er glad du likte opplysningane mine.I påvente av å høyra frå deg, kan eg fortelja at eg har undersøkt fødsli til Ole Andreas i Sogndal i 1892, og det syner seg at foreldri var ugifte Anna Sophie Hansdotter i Sogndalsfjøra og Anders Olson Tønjum, ''no i Bergen''.So har eg leitt litt meir etter Anna Sophie, og eg trur eg har funne ho:Ei Anna Sophie Hansdotter, fødd 1867, gifte seg hjå Byfuten i Bergen 28.5.1898 med ein Karl Emanuelsen (skal vera Karl Emanuel Jakobsen!!), fødd 1865. Karl er mursvein, og dei får to born i Bergen:* Magdalene Ingeborg, fødd 10.4.1898, foreldri då busette i Nøstegaten 39* Emma Konstance, fødd 20.12.1904, foreldri då busette i Søndre Klev 5Men, eg finn ikkje huslyden att korkje i FT1900 for heile Noreg eller i FT1912 for Bergen.Eg trur dette må vera ''vår'' Anna Sophie, ikkje minst på grunn av namnet til eldste dotteri (Ingeborg etter mor hennar), men før eg leiter meir, kanskje du har skyldfolk som har høyrt gjete Anna Sophie Jakobsen eller borni hennar??Eg gler meg til å høyra frå deg att!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Hei til Lars E. ØyaneTusen takk for allt arbeid du legger ned, i dag har jeg fått et brev fra min gamle , svært syke mor, og hun har lett frem det hun kan huske fra sin barndom. Anna Sofia må være hennes Sophie, hun hørte aldri navnet Anna foran. Og hun nevner navnet på Mannen henns, og det er Jacobsen. Hun har ramset opp Sofies barn , men er ikke siker på rekkefølgen. Det er Karl ,Bernhardt, Magda, Emma, Sigurd. Så da har du nok truffet rett når Du fant Karl Jacobsen. I tellig 1900 ,Jeg så at Tippoldemor Ingeborg hadde et fosterbarn i Sogndalsfjæra, men vet ikke noe om ham , eller hvem sitt barn det kunne være.Min mor kunne så vidt huske Ingeborg , søster til oldemor Synnøve. Hun var enke, og bodde i et lite hus i skråningen ovenfor Mariakirken i Bergen. Hun hadde gitt kommunen huset i bytte mot Sykehjemsplass, men min mor skriver at det huset fikk kommunen billig , da Ingeborg døde bare noen få uker etter at hun kom på sykehjem.Ingeborg og mannen var barnløse.Hun hadde noen info om barna til Sofie, om hvor dem ble av. Det får jeg ta med i mail til deg. Jeg skal forsøke å lete etter dødsdatoer. Hjertelig tusen takk for allt det arbeidet som du legger ned , Ps. Min mor spurte om når boken fra Hafslo blir ferdig??? Med vennlig hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.