Gå til innhold
Arkivverket

[#18994] Har noen kjennskap til navnet Skach/Schach i Bergen?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 11.08.1720 ble Anne Cathrine døpt i Domkirken i Bergen.Foreldrene var tømmermann Anders Andersen og Anne Skachsdtr.Kan noen fortelle meg hvem som var denne Anne Skachsdtr. foreldre? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Tor.Jeg har vært inne på tanken at de kan være søsken/familie.Navnet er såpass spesielt at jeg håper noen kan ha opplysninger om hvor navnet kommer fra , og eventuell dokumentasjon på at Anders, Daniel og Anne er i slekt. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant en Daniel Petersen Schacht i som tok borgerskap i Bergen Lenke. En Peter Schacht født ved Wismar tok borgerskap i 1693.Det er ikke sikkert dette er det samme navnet, men likevel vel verdt å se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet Astrid.Her er en Hans Schack som også tar borgerskap i Bergen. LenkeTrolig her alle disse , Anders,Daniel , Hans , Anne og muligens Peter en felles link. Men hvor/hva?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var et godt forslag Astrid.Alderen kunne stemme bra. Men det spørs om ikke det er henne som gifter seg her i 1730. Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du finner flere barn hvor faren er Peter Schacht/Schact/Skagt og mora heter Else(be) med patronym eller med slektsnavnet Schefer/Skifer.Daniel f. 1692, Hillebrandt f. 1694, Peter f. 1696, Anna Beate f. 1698 (nevnt i innlegg 6), Dorthe f. 1701). Faren her er kanskje den Peter som tok borgerskap i 1693?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Anna Beate er dermed ikke den riktige. Jeg så først på Schach/Skak etc som et etternavn (etternavn etterfulgt av datter sønn/sen er ikke uvanlig), men ser nå at navnet også brukes som fornavn i Døypte for Bergen. En Hans Schach døpt to sønner Schach/Skak (1737 og 1739). Så det er muligens folk med fornavn Schach man må se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Der er en Schach Gulbrandsen som giftet seg i Bergen 1750 i St.Jørgen , ungkar.Det er trolig den samme som begraves 15.02.1750.Den andre som kanskje er mer interessant er en Skak Hansen som begraves i Nykirken 13.11.1731.Men så var det dette med å finne bekreftelsen på teoriene.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I FT 1801 finnes noen få med dette fornavnet, de fleste i Sogn & Fj. At fornavn brukes som slektsnavn har jeg flere eksempler på i Røros, f. eks. Saxe og Bonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

'Schach Guldbrandsen' som giftet seg i Bergen i 1750, var født i Indre Sogn (Sogndal?) ca. 1724. Han var sønn av Guldbrand Jensen (Bratt) og Siri Skaksdatter. Det var en del 'Skak' i Sogn på den aktuelle tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Navnet kom vel til Indre Sogn rundt 1600 med Skak Christensen Lystrup som slo seg ned på Vestrem i Sogndal. Jeg vil tro at de fleste med dette mannsnavnet i Indre Sogn er etterkommere etter ham. Så vidt jeg husker (har ingen oppslagsverk for hånden), så er hans opphav ikke sikkert avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nå beveger dere dere inn i diskusjoner som har vært ført tidligere her i Brukerforumet (Skack ol i Sogn og andre steder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.