Gå til innhold
Arkivverket

[#18995] Dåp i Bergen 1777.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 31.08.1777 ble det i Nykirken døpt en jente Julianne Marie.Moren skulle i følge merknaden være en negerinne fra Vestindien.Står der noe mer som kan identifisere Julianne Maries foreldre.Og kan hun være identisk med fosterdatteren vi finner 24år gammel her. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg kan legge til at den Juliane Marie jeg henviste til i 1801, giftet seg med barnefaren og sønn i huset Johan Gulbrandsen Berg i 1802. Ved to av barnedåpene og ved sin død i 1822 bruker hun etternavnet Malling. Lenke Hvordan kan man forklare det? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for påminnelsen Tor. Hun brukte Christiansdtr. og Malling om hverandre.Kanskje der var en Christian Malling på den tiden? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Denne negressen som døpes i NK er 19 år i 1777 og kan ikke være 24 år i 1801.Hun ble hentet hjem av Dessingthun som tjenerinne for fruen. Mener en del av 'de finere' i Bergen stilte som faddere. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Til Tor. Det er ikke en mor som døper sitt barn her. Det er ei ung jente på 19 år hentet hjem fra VestIndien som døpes og får navnet Julianne Marie,da det er fødselsdagen? til Dronning Julianne. Men det døpes ei jente i KK 6/3-1777 Julianna Marie med foreldre Henrich Sars og Maria Nielsdat. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Tor og Terje.Takk for engasjementet til dere begge. Jeg har nok missoppfattet merknaden vedr. Juliane Maries dåp i 1777.Den personen jeg prøver å finne ut av er 24 år i 1801 , se lenken i innlegg nr. 1.Hun bruker etternavnene Christiansdtr. og Malling om hverandre. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.