Gå til innhold
Arkivverket

[#18996] USA: Hvilken Fergestad?


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Jeg prøver å spore opp noen nålevende slektninger i USA. I denne sammenhengen lurer jeg på om følgende slekt kan være samme Fergestad som meg.Jeg har ikke hatt noe hell i å finne disse personene i folketellingene eller i emigrasjonsprotokollene. Informasjonen under er utdrag av e-post fra en av de nålevende Fergestad'ene i USA (Wisconsin).The only reference I have to the Fergestad family in America comes from a photo of Halver Fergestad pictured with his wife Christina Jacobsen Fergestad labeled as taken in 8/1890. The note indicates Halver’s age to be 34 and Christina’s age to be 31.Another oval family photo was taken about 1904. The current possession of these photos is unknown.Other notes that were recorded:Halver Fergestad, born in Norway. He was a stone mason, worked in Minneapolis, Minnesota as a building contractor, and worked on many of the brick buildings in the Loring Park area. He had asthma. He had a brother Andrew Fergestad who lived in the Minnetonka area and had no family.Christina Jacobsen was born in Norway and may have married Halver in the United States. The photo shows her as a heavy brunette woman. She may have had two half-sisters named Tina and Marie (m. Henry Kinseth).Children of Halver and Christina Fergestad: Inga: married in Washington a teacher from the University of Minnesota named Jorgenson. They had two children, one named Glen. She died of a stroke at the age of 35 or 40.Kan noen hjelpe meg å finne ut mer om Halver/Halvor og Christina, og deres forbindelse til Fergestad-navnet?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Etter det jeg kan se av census 1900, bodde Halvor og Christina Fergestad i Minneapolis, med sin datter Inga, og en sønn Chris på 19 år, f. i MN.Census sier at Christina faktisk har f. 4 barn, og at alle 4 er i Live! I denne censusen er Halvor 53, og fruen 50, datteren Inga er 23, og f. i Minnestota. Dette indikerer at de emigrerte før 1880. Det er vanskelig å lese imm. året for halvor, det kan være både 1880 og 1890.Kan det være feil notert, og at Inga ble f. i Norge?Christina og Halvor hadde vært gift i 27 år, dette indikerer vel at de var g. før de emigrerte.De bor forresten i Colfax Avenue, der de også bor i 1920----I 1920 bor også Inga (gift Jorgenson) med sin mann Walter og sønn Walter H. , Sammen med familien bor også Anna Bremseth, datter på 36 år, f. i MN hun og. Immigrantåret på Halvor og Christina er her helt tydelig 1880.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Tok et søk på 1930-tellingen, og finner Halvor og Christine bosatt i Minneapolis, Hennepin, Minnesota.Han er da 73 år gl., Christine 70. Han imm. 1880, hun 1880 ell. 86. (Vanskelig å lese) Han var 25 da han giftet seg, og hun 22.De har sønnen Morris på 43 boende hos seg, og det som trolig er hans kone; Mina på 45, (Daughter in Law).En Halvor M. Fergestad død i Hennepin den 13. 06. 1934, - og Christine Fergestad død Henn. 15. 04. 1939.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg lurer vel litt på 'halvsøster'-teorien...En Graham M. Kindseth dør i California 3. juni 1940. Han er født i Minnesota, 9. april 1892. Morens pikenavn: Fergestad!Tror du finner ham i SSDI, han har i hvertfall SSnr. 564101659Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Minneapolis city directory: Name: Halvor M Fergestad Location 2: r 515 23d avenue s Occupation: contractor Year: 1890, 1891 City: Minneapolis State: MN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Må bare få korrigere meg selv, mitt innlegg nr. 3, dette er fra 1910 census, beklager!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg lurer på.. Kan det være Christina som er en Fergestad, og ikke Halvor???? Bare en tanke.. lurer på hva den M-en betyr. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da fant jeg Halvor og fam i 1900 (indexert som Haron!) Det aller aller beste med 1900-census, er at den gir oss fødselsmåned og år!!!Halvor f. Jan. 1857 i Norge, imm 1880 Christina f. Sept. 18x9? (40 år) imm 1880, de hadde vært gift i 18 år, og hun har født 4 barn 4 barn i live.Anna, f. July 1883 i MN Inga f. Sept. 1885 Morris f. April 1887 Henry f. Aug. 1890Sammen med familien bor en Bernhard Fergestad, bror av head (altså Halvor), f. July 1874 singel, f. i norge. han immigrerte i 1882.Er det denne Bernhard som ble til Andrew?==Laila --------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kanskje en som kunne gjøre oppslag i Stjørdal vedr. dåpen til denne Halvor magnusen, og se om han er f. i riktig måned?Finner ikke noen med navnet Sandferhus i noen censuser i us, så de byttet helt sikkert navn til noe mer Amerikansk spiselig.. Sand? Eller.. Fergestad kanskje?Kanskjen Arnt ble ANdrew?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

JESS! Jeg hadde rett Stjørdalsboka - Stjørdals Herad Bind II del I side 636 Magnus Halvorsen Sandfærhus f. 17011833 døde i Usa. Han utvandret i 1881. Gift med Bergitte Arntsdatter Husby, f 28061836 d. i AmerikaBarn: Halvor FÆRGESTAD!! f. 29.1.1857, reiste i 1880 Berntine f. 21.5.1863 Arnt f. 23.12.1866 Magnus BERNHARD f. 9.1.1874 De tre siste barna reiste i 1881Så, da får du bare se da, om du er i familie med disse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hvis det er nåtiden som interesserer, så får en frem to Fergestad personer i Minnesota ved å søke på Whowhere; men det er kanskje ikke det som er hovedintensjonen, eller at du har kontakt med Fergestad pr. idag ? Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Heisann, her var det mange bidrag! Supert!Laila: Jeg har vært på reisefot noen dager siden mitt innlegg, og har derfor ikke vært online....Skal gå gjennom informasjonen som er kommet opp her, og sjekke med mine kontakter i USA om dette kan føre oss nærmere en avklaring. Kommer tilbake når jeg har oppsummert.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Rune Fergestad

Hei Laila. Har vært på reisefot igjen. Venter i spenning på noen papirer i posten som en i familien har satt opp ang. en del utvandring i min familie. Håper det kan virke oppklarende i forhold til den flotte infoen du kom med.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rune Fergestad

Hei!Endelig har jeg fått satt av tid til å avklare mitt slektskap til de personene du fant fram til Laila. Jeg må igjen takke for glimrende hjelp. Det var strålende jobbet!Denne Fergestad-familien i Stjørdal har ikke noe med min å gjøre. Det forhindrer forhåpentligvis ikke at min USA-kontakt blir takknemlig for det du satte meg på sporet av. Det var et par interessante historier om denne familien i Stjørdalsboka som jeg håper kan slå an hos de nåværende slektningene.Masse hilsner Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.