Gå til innhold
Arkivverket

[#19009] Benådingspapirer fra 2. verdenskrig


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

Vet noen om benådingspapirer fra 2. verdenskrig er tilgjengelige noe sted/i noe arkiv? Eller er det offer for tidsfrister så det ikke fristilles på mange år ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Jeg tenker på et tilfelle hvor vedkommende ble tatt til fange og sendt til Tyskland. Dommen var 15 års tukthus. Men han kom hjem før krigen var over, fordi han var blitt benådet. Hva slags tilfelle kunne føre til benåding? Har hørt snakk om at det ble søkt om benådning fordi foreldrene var gamle og trengte hjelp på gården, men er det 'nok'???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Noe slikt har jeg ikke hørt om (høres absolutt merkelig ut), men jeg kjenner tilfeller av at menn som er satt i fangenskap på Grini ble sluttet fri, fordi de vervet seg som frontkjempere (SS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Det var ikke det som skjedde med han vil jeg tro. Han var i alle fall i tysk fangenskap i over to år. Og hvordan kom de seg hjem? Jeg har i dette tilfellet hørt at han ble satt på en tysk frakteskute. Finnes det noe arkiv over 2. verdenskrig som kan oppklare noe av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Det var jo Einar Gerhardsen da, Tore, men ellers er jeg enig i at det høres merkelig ut. I så fall hadde vedkommende overhode ikke deltatt i det han var 'dømt' for, men det er også tvilsomt. Hjemmefrontmuseet på Akershus kan svare på dette. Det er greiest å kontakte dem. Hilsen K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Vel ikke så merkelig i forhold til alt annet merkelig som skjedde: Forfatteren Sigurd Evensmo ble ikke bare benådet fra dødsstraff, men til og med løslatt, på julaften 1943. Alle de 18 andre som sammen med ham prøvde å seile en skøyte fra Ålesund til Storbritannia ble skutt. Se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Et eksempel (som du kanskje kjenner fødselsdatoen på?), født 03.06.1911:1. Arrestert 10.09.1941. Overført Møllergata 19 samme dag.2. Overført Akershus 08.10.19413. Overført Hamburg-Fuhlsbüttel 16.10.19414. Overført Rendsburg, ankomst 06.08.19435. Løslatt 01.01.1944Fra 'Nordmenn i fangenskap 1940-45'. Kristian Ottesen skriver i forordet at databasen vil bli overlevert Riksarkivet (1995). I innledningen skriver Ottesen nettopp om nordmenn med tukthus- og fengselstraff (vanligvis) i Hamburg-Fühlsbuttel, som ble det store oppsamlingsstedet for dømte nordmenn. Dommene kunne lyde på 1/2 års fengsel til livsvarig, etter endt soning ble de sendt hjem (side 56).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Ja Geir, det er samme personen jeg prøver å finne ut av. Jeg skjønner bare ikke hva som gjorde at han kom hjem igjen 'før tiden' og før krigen var slutt. Han fikk først livsvarig tukthus, så ble det visstnok anket og endret til 15 år. Vet noen hva slags steder Hamburg-Fuhlsbüttel og Rendsburg er? Jeg tenker på om det ene er bedre/verre enn det andre? Har forresten sendt mail både til Riksarkivet og Hjemmefrontmuseet i dag for å høre hva de evt. har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Jeg lurer litt på hvem vi snakker om her. Etternavnet er veldig kjent. Snakker vi om skiløperen Olav Økern ? I så fall kan forklaringen være hans status som idrettsmann. Vennlig hilsen K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Hei igjen. Jeg ser at Økern ble arrestert tidlig under krigen. Det kan også ha hatt betydning. Slike løslatelser var neppe vanlig senere. Vi snakker jo ellers her om et meget solid navn, både i patriotisk og idrettslig sammenheng. Jeg vil nok derfor tro, at i alle tilfelle, var tyskernes tanke å vinne sympati med løslatelsen. Hilsen K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I Rendsburgs bymusem (Stadtmuseum) er det en stor utstilling om forholdene under 2. verdenskrig, bl a vedr fangeleire. Jeg var der i mai 2003, men jeg husker ikke om utstillingen var permanent eller temporær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Part av den temporære utstillingen i Historisches Museum Rendsburg er nå permanent. Tittel: Zwangsarbeit in Rendsburg 1939-1945. Presentasjonen omfatter fotografier og en modell på fangeleir.Adresse: Kulturzentrum Hohes Arsenal, Arsenalstraße 2-10, Tel. 04331 - 331336Åpningstider: Tirsdag - Fredag kl. 10.00 - 12.00 og kl. 15.00 - 18.00, Lørdag + Sønndag kl. 10.00 - 13.00 og kl. 14.00 - 17.00.[Hjemmefrontmuseet på Akershus stenger kl. 15.00 i oktober. Jeg var dessverre ikke klar over det i 1999. Det ble et altfor kort besøk.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Jeg leser nettopp en bok av Conrad Vogt-Svendsen : 'Med guds ord i fiendeland' og undertittel : Fra sjømannskirken i Hamburg 1940-45. Det er meget mulig de hadde noe med hjemsendelsen av din far å gjøre. Kansje en ide å sjekke med hovedkontoret i Bergen ?. I alle fall, boken er leseverdig.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Jeg vet at han hadde besøk av sjømannspresten i Hamburg! Hjemme har jeg har et par brev som sjømannspresten har skrevet til moren hans der presten forteller at alt etter forholdene står bra til. Takk for et godt tips. Skal i alle fall få lånt boken. Har forresten fått tilbakemelding fra Hjemmefrontmuseet og de mente benådningpapirene hadde gått tapt. De hadde ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Johannessen

Hei, For 4-5 år siden søkte jeg informasjon om en person som satt på Vollan - Møllergata - Grini - Natzweiler - Dachau. Etter å ha gjort en del henvendelser tok jeg kontakt med Kristian Ottesen som satte meg i kontakt med personer som hadde kjent den personen jeg søkte informasjon om. Jeg fikk veldig mye ut av dette.mvhStein Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.