Gå til innhold
Arkivverket

[#19016] Mikkel Arntsen og Eli Andersdtr. i Ryggvik på Frosta i 1800


Gjest Janne Anita Aasvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Janne Anita Aasvik

Mikkel Arntsen Riseth (f.1760)hadde gården Ryggvik på Frosta i 1800. Han var gift med Eli Andersdtr. Stensvald f.1761. Jeg finner dem ikke igjen i Riseth eller Stensvald. Hvor kommer de fra?Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Sissel Endresen

Hallo! Jeg har ikke vært inne her på en god stund og ble litt paff når jeg så innlegget ditt. De du spør etter er mine tipptippforeldre. Er du også i slekt med dem?Jeg har ikke greid å finne ut hvem som er foreldrene til Eln Andersdtr. Stensvald f. 1762 i Frosta og døde 1857 i Frosta. Har du noen opplysninger om hennes foreldre etc? så hadde jeg vært veldig glad for disse opplysningene.Jeg har navnene på hans foreldre etc. hvis du ønsker dette.Med vennlig hilsen Sissel Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Hei! Jeg har fortsatt ikke greid å finne verken Eli eller Mikkels foreldre, og vil svært gjerne ha opplysninger om Mikkels foreldre som jeg skjønner du har funnet. Eli og Mikkel var mine 3X tipp. Min 2X tipp var deres sønn Ole f.1791.mvh Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Hallo! Jeg nedstammer fra deres datter Martha. Jeg har ikke noen flere opplysninger om Eli. Men Mikkel sine foreldre hette: Arnt Kristoffersen Riset og Beret Einarsdtr.De hadde barna: Einar R. Hojem, Mikkel Arntsen Riset, Anna Hernes, Karen Banlien og Berit Arntsdtr.Beret Einarsdtr. sin far hette Einar Riset. Beret Einarsdtr. hadde en datter fra tidligere som hette Siri Madsdtr. Risan.Det er de opplysningene jeg har greid å finne ut. Skulle du finne ut noe mer om denne familien ville jeg vært veldig glad hvis du tok kontakt. Min email adresse er: tord-jo@online.noMed vennlig hilsen Sissel Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Hallo, det er meg igjen. Jeg så plutselig at din ane har du oppført som f. i 1791. Jeg hvet ikke hvor du har fått dette årstallet fra for i folketellingen i 1801 står han oppført som 6 år. Da er han f. enten 1794/1795.Dette til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Idar Kaare Loe

Heisann. Spør på biblioteket om de kan fremskaffe 'Wigal Siursen Stoche og hans slekt' utgitt i Oslo 1979 av forfatter Eivind Reitan. Han skriver Elin som: Elin Andersdatter Vikeleiret, født på Frosta 1762, død 1857 på Frosta. Foreldre Anders Arntsen Vikeleiret,født 1721 på Frosta, død 1807 på Frosta. Gift på Frosta med Marit KristensDatter Lian. Elin hadde 3 søsken. Ragnhild, født 1766, Jon, født 1769, og Andreas, født 1773. Alt i følge Eivin Reitan. Lykke til videre.Idar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Jeg trodde også at Arnt Kristoffersen Riset var far til Mikkel, men Arnt døde allerede i 1749. Dette er i alle fall opplyst i Frostaboka. Mikkel var født i 1760.Opplysningene om Eli Andersdatter, datter av Anders Arntsen Vikeleiret som Idar Kaare Loe kom med er svært interessante. (Morsomt at denne plassen lå et steinkast unna der jeg selv er oppvokst...) Jeg fant familien i 1801. Da er far Anders gift for andre gang, og Elis bror Joen er gift og har to barn.LenkeTakk for tipset om Eivind Reitans bok.mvh Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Idar: Er det slekten til den Vigal Sjurdsen som ble født ca 1640 det gjelder, og som hadde en sønn som het Jens Vigalsen? Som hans barn har jeg døtrene Ingeborg og Bereth som begge er blant mine aner, men jeg ser ingen forbindelse til de andre det spørres om her.Har også aner i Steningsval som jeg lurer på det er noen forbindelse til her: Arn Olsen Steningsval født ca 1751, og Ingeborg Pedersdatter født ca 1748. Er det forbindelse mellom disse og de andre i Steningsval her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Idar Loe

Om Wigal Siursen Stoche på Frosta: Wigal født 1639, hadde to barn, Jens f. 1683 og Ragnhild f. ca 1690. Jens ble gift med Marit Larsdatter Aatlo i 1723 og de fikk barna Ingeborg f 1718,d 1793, Lars f 1721, Ole f 1725 og Beret. Jens giftet seg på nytt med Anna Amundsdatter, f. 1707 og fikk sønnen Amund Jenssen skrevet som Kvammen. E.Reitan skriver her f.år 1751 mens Frostaboka oppgir 1748. Ragnhild Vigalsdatter Stoche f. 1690 ble gift med Kristen Kristoffersen Lian. De fikk Barbro f. 1723 d. 1776 og Marit f. 1728. d 1812. Marit ble gift med Anders Arntsen Vikeleret f. 1721 d. 1807. Marit og Anders fikk barna Elin f. 1762 d 1857, g med Mikkel Arntsen Ryggvik. - Ragnhild f. 1766 d. 1844 g med Ole Olsen Vigeleret. - Jon f. 1769 d 1804 gift med Marta Arntsdatter. - Og Andreas f. 1773 g med Anne Greisdatter. Ragnhild Vigalsdatter Stoche er datter av stamfar Wigal Siursen Stoche. Alt dette er i flge Eivind Reitans bok om Wigal Siursen Stoche og hans etterkommere. Eivind Julius Reitan har også laget 'Slektstavle for Åtlo vestre- nordre kring 1700' utgitt i Oslo 1978, som sikker kan være av interesse for dere. Og Kolbjørn Nestgaards 'Slekta mi fra Frosta' om Stene og Vinge gårdene på Frosta. Den siste som privat utgivelse i 1995, men den ligger i allefall på Verdal folkebibliotek. En gang til: Lykke til.Idar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for dette svaret. Jeg skal ta utskrift av dette, og prøve å få tak i de nevnte slektsbøkene når jeg begynner på anene på Frosta igjen. Har jo også en del aner i Åtlo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Hallo! Jeg må si meget tusen takk for opplysningene. Føles så veldig godt når det kommer åpninger på grener man på en måte har akseptert å ikke finne noe mere på. Jeg har opplevd noe lignende på en annen gren også så dette er så utrolig bra. Jeg er så utrolig glad for at jeg ikke vist før jeg begynte på slektsforskning hvor utrolig tålmodig man må være for å få med seg mest mulig opplysninger om slekten. Dette var virkelig et lykketreff.Med meget vennlig hilsen Sissel Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er det mulig å få kjøpt Eivind Julius Reitans slektsbok? Ellers kan jeg jo bidra med litt jeg også. Jens Vigalsens datter Ingeborg Jensdatter var gift med Helge Jacobsen Buset, og av de 5 barna skaljeg skal videre på datteren Marit født ca 1747. Jens Vigalsens datter Berit ble gift med Guttorm Joensen Brattviken. De haddeogså 5 barn, og der skal jeg videre på datteren Malena døpt 14.p.trinit. 1767. Kunne ha skrevet mye mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Idar Loe

Litt til om Frostaslekt. (men hvor er de innfødte) i denne utvekslingen?) Frosta har jo flere skikkelige gode slektsgranskere vi alle burde kunne få litt innspill i fra. Jeg har en slektbok til i mine hjemmer: 'Slekts-tavle som begynner med VIKAGRINDA Frosta ca 1725, med henvisninger til Frostaboka. Flere kjente Frosta-slekter, deriblant: Alstad - Hogstad - Stokkan - Ulvik - Tvete - Lian' Utgitt av Ingar Hovd. Trondheim 1976. Pris kr 50,00' Jeg mener bestemt at min kopi kommer fra et eksemplar som finnes på Verdal Folkebibliotek. - Om disse kan kjøpes? Neppe! De er nok produsert med nensom hånd på en gml 'Remington skrivemaskin (med hull i o'ene) deretter kopiert på en skikkelig orginal spritdublikator, - stiftet i hop etter beste evne, og muligens solgt gardimellom'. Eller tar jeg helt feil? I såfall ber jeg om unnskyldning for det! Hovedsaken for oss nålevende er at det er et flott sorteringsarbeide som er gjort, og at vi lettere kan følge slektslinjnen men bygdeboken er laget mest som gardhistorie. Om den gamle Frostaboka har feil, så er du i allefall helt sikker på at disse bearbeidelsene har de samme feilene! VÆR OBS PÅ DET! Disse gml stensilheftene er ikke annet enn, nettopp en slektsgren-utdypning. Kanskje flere kunne gjøre en slik jobb? Men med en klar referanse om at det er gardshistorien i bygdeboka som er grunnlaget. Mao ikke noe revolusjonerende grunnarbeide som blir fremlagt.Nye slektshilsener fraIdar Loe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Du snakker om innfødte Frostinger. Jeg er jo opprinnelig fra nabobygda Åsen(Åsenfjord), og har mitt etternavn fra Hovdal Indre på Frosta.Har jo ikke spurt så mye om anene i den slekten, fordi at mye av dette ble gjort før jeg kjøpte PC og internett.Det du skriver om slektsbøker som muligens ble solg gardimellom gjelder da sikkert også Eivind Reitans bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når det gjelder feil i de gamle Frostabøkene som du Idar skriver om, så kan jeg understreke at der har du rett. Jeg var veldig ukritisk i begynnelsen da jeg holdt på med slektsforsknin, go fikk svært mye å rette anågende mine aner i Reitan da jeg fikk sett kirkebøkene på mikrofilm. Noen andre feil har jeg også funnet, men de mest ekstreme var i Reitan(til og med en av mine som var oppgitt å få barn 9 år etter at hun døde). Derfor er det bra at det nå skrives nye Frostabøker, og jeg har kjøpt bind 3-7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Til Sissel!Hvor kommer Hojamnavnet fra, er det fra Hojemsveet? Eller gården Hojem? jeg tenker da på Einar R. HojemKjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Opplysningene jeg har fått om denne familien har jeg mottatt fra Janne Aasvik som også er i aner med denne slekt og Skatval historielag. Har innhentet opplysninger da jeg synes det er utrolig vanskelig å lese de eldre kirkebøkene på Frosta. Hojem navnet kommer fra gården Hojem på Frosta. I folketellingen for 1801 så Ejner Arentsen oppført som bonde. Han er 69 år.Arnt Kristoffersen Riset var lagrettsmann i 1733. Denne familien hadde vistnok 10 barn, men jeg har kun navnene på 6. stykker.Jeg vil til slutt nevne at Eivind Reitan`s sine bøker er på fylkesbiblioteket og man kan bestille de derfra. Ettersom Deichmanske bibliotek her i Oslo ikke har disse bøkene har jeg ikke mottatt noen respons fra fylkesbiblioteket i Nord-Trøndelag om jeg kan få fjernlånt disse for jeg skulle mer enn gjerne sett disse.Med vennlig hilsen Sissel Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har omsider nå fått lest litt i kirkeboka for Frosta/Åsen 1750-1778. Den før nevnte Amund Jensen som ut fra Frostaboka skulle være født 1748 ble døpt 9.p.trinit. 1751 hvis dette skulle ha noen interesse.Ser ellers at Eivind Reitan har utgitt slektsbøker om disse både i 1979 og 1983. Er den som er utgitt i 1983 en fornyet og oppdatert utgave av den i 1979. Den som er utgitt i 1983 har jeg muligheter til å få låne privat, og den andre har jeg tenkt å fjernlåne gjennom biblioteket hvis det ikke er en eldre utgave av den utgitt i 1983.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis det er interesse for det så kan jeg godt se i kirkeboka etter barn av Amund Jensen Kvammen(døpt 1751 og sønn av Jens Vigalsen) som døpt. Jeg har jo mikrofilmen med kirkebøker frem til iallefall 1817 på fjernlån i et par uker til enda. Amund var jo halvbror av mine aner Berethe Jensdatter og Ingeborg Jensdatter, og jeg legger jo også selv inn noe på etterkommere av søsken. Hvis jeg skal gjøre dette må jeg ha litt tid på meg, og legger da eventuelt inn svar her hvis dette skulle være av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Til Sissel i innlegg 18 her. Du har kanskje alle barna til Arnt Christophersen Riset og Berethe Einarsdatter nå, men her er opplysningene jeg fant i skiftene etter disse:Den 15.septemeber 1749 'blev arverskifte foretaget og holdet paa gaarden Riset udi Frostens prestegjeld og hovedsogn efter afgagne' Berethe Einersdatter 15.september 1749, og igjenlevende ektemann var Arent Christophersen. De hadde disse barna:-Christopher Arnsen 26 år-Christopher Arntsen 17 år, og hans formynder var Peder Arnsen Aasen-Einer Arnsen 15 år, og hans formynder var Rasmus Bersvendsen Moxnes-Arent Arensen 13 år-Anna Arensdatter 27 år, og hennes verge var Peder Larsen Riseth. Verge er det samme som formynder eller curator.-Siri Arnsdatter 23 år, som var gift med Povel Riseth-Marit Arnsdatter 21 år, og henens verge var Peder Larsen Riseth-Karen Arnsdatter 20 år, og hennes formynder var Hans Nilsen Riseth-Berit Arnsdatter 9 år, og hennes formynder var Ole Christophersen Wigtil-Ingeborg Arnsdatter, og hennes formynder var faren selv.Tirsdagen den 15.09.1750 'blev registrering til pssfølgende arveskifte og deeling' foretatt på gården Riseth i Frostens prestegjeld 'efter afgagne' Arent Christophersen Riseth, og igjenlevende enke var Mali Olsdatter. Han må altså ha blitt gift med henne i 1749 elleer 1750. Hans barn fra ekteskapet med Berit Einarsdatter: Det er mye av de samme opplysningene som året før, men sønnen Christopher var nå soldat i capteni Jørgen Coldevins anfortroedne compagnie. Sønnen Arent Arensen 14 år i 1750 har fått Povel Olsen Risan til formynder. Siri Arnsdatter 24 år var nå gift med Povel Olsen Risan. Ingeborg Arnsdatter hadde nå fått Ole Christophersen Vigtil til formynder, som her er beskrevet som 'farbroder'. Ellers var det de samme formyndere som i 1749.Jeg er ellers klar over at jeg har skrevet Arnsen og Arnsdatter om barna her selv om faren heter Arnt, men jeg prøver å være kildetro når jeg skriver av skiftene, og det står faktisk slik der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er også skiftet etter Ragnhild Vegalsdatter: Den 16.september 1751 'blev registrering og vurdering til paafølgende arveskifte og vurdering foretaget paa gaarden Lien udi Frostens prestegjedl efter afgagne' Ragnild Vegalsdatter. Igjenlevende enkemann var Christen Christensen. Deres barn:-Barbro Christensdatter, som var gift med soldat Ole Amundsen-Marit Christensdatter som var uforseet.Skiftet er ikke så enkelt å lese utenom arvingene, men sum på utleggene her var iallefall på 56 riksdaler og 16 skilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Alderen på Ingeborg Arnsdatter i skiftet i 1749 skulle være 6 år, og hun var 7 år ved farens skifte i 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.