Gå til innhold
Arkivverket

[#19025] Ane Andersdatter, frå Fron-Vågå, til Fræna


Gjest Knut R Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut R Sande

30.juni 1850 gifta pigen Ane Andersdatter frå Froen seg, 24 år gammal, med ungkar Edvard Ingebrigtsen frå Eidem i Fræna, i Vågøy kyrkje.Kven kan ho vere, eg har ikkje opplysnigar om ho utover dette, ho må vere fødd ca 1825-1826. Finst det mange moglege kandidatar?Håper på fortsatt god hjelp frå dei lokale!Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har du sjekket listene over innflyttede? Jeg stammer selv fra en ane fra Fron som reiste til Kristiansund i 1840, og hun fant jeg også i innflytterlistene. Det er riktig nok ikke alle som tok seg bryet med å melde fra, men det er verdt forsøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

An(n)e Andersdatter var ikke akkurat noe uvanlig navn på Fron. I farten fant jeg disse på FamilySearch:1. Anne Andersdatter f. 16.10.1825, dp. 13.11.1825 Sør-Fron, foreldre Anders Larsen/Kari Pedersdatter2. Anne Andersdatter f. 19.11.1825, dp 11.12.1825 Sødorp, foreldre Anders Pedersen/Gunnil Poulsdatter3. Anne Andersdatter dp 11.12.1825, Sør-Fron, foreldre Anders Pedersen/Guri Paulsdatter (samme som nr. 2 ??)4. Anne Andersdatter dp. 27.4.1827, Sødorp, foreldre Anders Simensen/Mari Olsdattermvh Trond Myrstad (utflytta frøning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Takk for gode forslag. Eg har ikkje funne henne som innflytta hit. Ho fekk første born her i 1846, så ho må ha komme før den tid. Kva med utflytta frå Fron? Eller kan nokon av dei Trond nemner utelukkast fordi ein kjenner skjebnen deira? Håper på fleire bidragKnut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Ja,det er ho, og ho lever og ved FT 1900, fødd 1825. Ved giftemål i 1850 står det berre Anders som bruras far, og som brura sin fødestad står det slik så langt eg kan tyde: Froen Stavig Altså både der ho kom frå opphaveleg, og der ho truleg budde i Fræna. Andre haldepunkt har eg ikkje, og forstår at dette kan vere vanskeleg. Håper eliminasjonsmetoden kan fungere.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg har egentlig alt for lite opplysninger på denne Anne til å kunne identifisere henne herfra. Vet ikke engang om hun faktisk var fra Vågå eller fra Fron, og da blir det ganske mye materiale å lete igjennom ved eliminasjon.Den nærmeste jeg kommer er Anne Andersdtr. Skomakerstuen 23 år som reiste til Bolsø i 1843 fra Vågå prestegjeld. Hun er i det minste oppført i utflyttingslista.Alderen stemmer ikke, og hun skulle til Bolsø, men derfra til Fræna var det jo ikke så langt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.