Gå til innhold
Arkivverket

[#19033] Anders Brynildsen, g.1813 i Eidsberg


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

I følge Familysearch giftet Anders Brynildsen seg 6.mars 1813 i Eidsberg, Østfold, med Oloug Amundsdtr.Jeg prøver å finne ut hvor Anders kom ifra, og hvem som var hans far. Kan noen gjøre et oppslag i kirkeboka for Eidsberg dette året, og se hva som står om han ? Jeg har to bind av bygdebøkene for Eidsberg, men har ikke funnet han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Anders Brynhildsen var fra Schiønhoug i Trøgstad ifølge vielsen med Oloug Ammundsdatter Mellebye. (Eidsberg Mini I 1807-1814 2/3 f.160a)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Det stod ikke noe om alder eller sivilstand på Anders? Jeg ser det finnes et par ved dette navnet i Trøgstad i 1801, men begge er gift, og uten nærmere opplysninger å gå etter blir det bare skudd i blinde. Ingen ting sier jo at han må befinne seg i Trøgstad på det tidspunktet, selv om han gjorde det noen år senere.Er det kjent hvor Anders senere tok veien og hvor og når barna var født etc. - faddere kunne jo gi en pekepinn om slektskapsforholdene!Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Jeg gjorde et landsomfattende søk på Olaug Amundsdatter med ulike stavinger i folketellingen 1801. Ser at det blant annet finnes én i Hærland sokn i Eidsberg: LenkeDet er jo ikke sikkert dette er den riktige Olaug, men om henne sier i hvert fall Isak Lundsrud i sine 'Kommenarer til Folketellingen 1801 Eidsberg' på side 55:'Torper søndre: Thor Willumsen Haugsten er født på Haugsten i Rakkestad av foreldre Willum Amundsen og Kari Henrichsdtr. Morens opphav kjennes ikke, men faren er sønn på Gjølsjø i Øymark og bror av Amund Amundsen Lundeby (se der) som på morsia er stamfar for Grimstadætten som kom tli Eidsberg. Thor var først g.m. Olaug Amundsdtr. fra Aaserud i R.stad. Av deres barn var Thor g.m. Kari Svendsdtr. S. Høie og bodde på Foss i Skibtvedt. Han døde i 1806. Amund hadde vært g.m. Sophie Mortensdtr. Opsal, men var død. Hans dtr. er Olaug Amundsdtr. som bodde hos sin farfar. Anne Torsdtr. se Vest-Høie i 1801. Peder Tordsen ble g.m. sin stedmors brordtr. Rønnaug Ivers [uleselig parti omfattende cirka en linje med skrivemaskin på A4.] Peder Tordsen ble medlem av matrikkelkommisjonen i 1918 fra Trømborg. Hans etterkommere er ikke kjent. Etter sin første hustrus død ble Tor Willmsen i 1774 g.m. Johanne Gulbrandsdtr. som var fra Søndre Homstvedt. Selv bodde Tor da på Nordre. (...). Tor og Johanne fikk også mange barn. Ved sk. etter henne i 1795 levde hennes 7 barn, men ved sk. ettet Tor i 1804 var det 6 igjen. Tor hadde da ialt 12 barn i live. (...)'Jeg er klar over at ovenstående er vanskelig å lese, men manuskriptet er skrevet på denne måten og jeg vil ikke sette inn linjeskift for å unngå å legge føringer for hvordan teksten skal tolkes. Iblant kan det nemlig være litt forvirrende! :-)Dersom det viser seg at dette er riktig familie, kan jeg gjerne skrive inn alt som fremkommer, men foreløpig nøyer jeg med med dette utdraget!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

En liten ting til: jeg vet ikke hvilke av de fem bindene med gårdshistorie du har Ronny, men i bind 2 finner du Sofie Mortensdatter behandlet under gården Oppsal på side 224. Det fremkommer ikke her hvor hennes mor Katrine Olsdatter var fra, men Katrine kom fra Bergby Nordre i Varteig. Så vet du det - om nå lenkene bekover holder.MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Har ikke sett ditt spørsmål før nå Marius, men alder er ikke oppgitt ved vielser her. Mini'en er forresten Mini I 6, slurvefeil fra min side. De er hhv. 'Ungkarl' og 'Pige' og forlovere er Jørgen Mellebye og Tollef Spanniland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Tusen takk for opplysningene dere kom med.Jeg hadde et innlegg tidligere, 12183, om Ole Brynildsen fra Kråkstad. Da han og kona fikk barn var Anders Brynildsen og Oloug Amundsdtr. faddere.Jeg vet om 4 av barna til Anders og Oloug :-Maria f.1813 i Eidsberg -Niels f.1815 i Eidsberg -Berte f.1822 i Eidsberg -Andreas f.1829 i KråkstadDa er det mye som tyder på at Anders og Ole Brynildsen var brødre, og at Anders flyttet til broren i Kråkstad. Ole Brynildsen bor på Ringen i Kråkstad i 1865, som enkemann. Der står det at han er født i Trøgstad, som Anders.Jeg skal sjekke hvilke bind av Eidsbergbøkene jeg har, og se om de dekker Oppsal. Jeg har også boka fra Varteig.Det finnes vel ikke noen bygdebøker fra Trøgstad ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.