Gå til innhold
Arkivverket

[#19034] Marit Olsd. født i Fron 1804


Gjest Toril Gjessing
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Gjessing

Jeg søker hjelp for å finne anene til Marit Olsd. hun er født i Fron i 1804 (Froen oppgitt som fødested i FT 1865), og hun er gift i Fron med Ola Toreson fra Uppigard Bottem i Lesja. Det eldste barnet blir født i Lesja i januar 1829. De flytter fra Lesja til Oppdal i 1836 (utflyttingsprotokollen viser at de er gift i Fron). Marits far heter altså Ola. Etter navna i barneflokken å dømme skulle mora kunne hete Berit (evt. Anne eller Oline). Ifølge familietradisjonen hadde Marit en bror som het Sven, og hun hadde slekt i Oppdal som gjør det sannsynlig at minst en av besteforelda eller foreldra kom derifra. Dåpen hennes er det vel uråd å finne etter at kirkebøkene så tragisk gikk med i brannen på prestegarden først på 1800-tallet. Er det mulig å finne vielsen fra ca 1828? Hva het foreldra og hvor bodde de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Iflg FamilySearch er en Marit Olsdatter døpt på Sør-Fron 21.7.1804 med foreldre Ole Larsen og Marit Olsdatter. Men om dette er riktig Marit vet jeg ikke ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vielsen er 16.10.1828, Ungkarl Ole Thoresen,23, fra Bottem i Lesjøe og Pigen Marit Olsdatter, 23, Schurdahlsbrænden, 23. (Fron Mini 3 1828-1838 6/8 f.182a no.28). Fedres navn er jo ikke oppgitt den gang.Den mest sannsynlige tror jeg Marit Olsdatter døpt 10.05.1805, datter av Ole Svensen og Berit Poulsdatter på Schurdahl. Blant faddere Ole Brænden. (Fron Mini 1 1799-1816 1/6 p.112).For det siste har jeg ikke andre holdepunkter enn gårdsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Gjessing

Marit Olsdatter var et navn svært mange hadde, så det er ikke lett å være sikker på at en har funnet den rette. Men jeg synes navna på Skurdalsbrenden passer svært godt. Dette har brakt meg et steg videre i leitinga. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Jan Skriubakken

Det kan synast som om Ole Svendsen og Berit Poulsdotter er dei rette foreldra til di Marit Olsdotter. Dei hadde antakeleg desse ungane: Sven f. 1798) Poul f. 1801, Marit f.1805, Amund f.1808, Hans f.1811 og Ole f. 1818 (truleg òg Ole f.1815 død 1817).Eg har som kilde ei avskrift av kyrkjebøkene, som diverre ikkje er korrekturlesen - for problemet er at mor til Paul (1801) er skriven Berit Nielsdtr. og far til Marit (1805) er skriven Ole Iversen. Eg trur dette er feil i avskrifta. I 1828 giftar Marit Olsdotter Skurdalsbrenden seg med Ole Thoresen. I 1826 giftar Poul Olsen Skurdalsbrende seg med Marit Jacobsdotter.Beret Poulsdotter Skurdalseiet døyr i 1834, 60 år gamal. Ole Svendsen Skurdalseiet døyr i 1843, 80 år gamal.Eg har leita etter Ole og Beret i 1801-tellinga utan å finne dei - på Fron i alle fall. Der i mot giftar Svend Olsen Brenden, 23 år, seg i 1821 med Anne Engebretsdtr. Hytten, 22 år. Desse er fyrst innerstar, seinare husmenn i Skurdalsbrenna! Sven døyr i 1849. Dette må vere den Svend som du nemner.Eg vil tru at det er slekt på Sør-Fron etter fleire av syskena til Marit.Odd Jan Skriubakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Gjessing

Takk til Odd Jan Skriubakken for arbeidet med å gå igjennom kirkebokavskrifta. Informasjonen om søskena til Marit Olsdatter er interessant. Dette må vel være de riktige folka.Der er merkelig at det ikke er mulig å finne Ole Svendsen og Beret Poulsdatter med sønnen Sven og evt. Poul FT 1801. Jeg har søkt med god margin på alder og alle tenkelige skrivemåter av navna, synes jeg, men finner dem heller ikke, verken på Fron eller andre steder. Mvh Toril Gj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.