Gå til innhold
Arkivverket

[#19037] Kiøbmand - Aabel fra Aust-Agder.


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Fjeldsgård

Vel 2 hyllemeter er noe å gi seg inn på, jeg får inderlig håpe at det er bra organisert med kryssreferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Aalholms etterlatte papirer ligger på A.A.arkivet i Arendal som ble besøkt idag.Papirene er ikke systematisert ut over en registrering av mapper og esker ved mottakelsen. En del er merket 'diverse'.Bringsværslektens Galle-linje er fremsatt i et foredrag, senere trykt, uten henvisning til kildemateriale.Jeg skal kontakte Fjære Historielag for å høre om noen derfra har forsøkt å etterprøve Aalholms Galle-teori nærmere.; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Fjære historielags leder: Tor Liene, Fevik.Historielaget utgav jo for noen år siden (1990), ved daværende formann Kjetil T. Frogner, en bok med opptrykk av mange eldre artikler om Fjære-bygda. Denne boka inkluderer: - 'Omkring Aust-Agders lendmannsætter' (O.A.Aalholm) - 'Om Bringsværd' (O.A.Aalholm)Disse to Aalhom-artiklene er gjengitt uten dypere kommentarer, og jeg har min tvil om historielaget har jobbet systematisk med å oppdatere/etterprøve innholdet.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Agder Historielags årsskrift nr. 58, 1981: Omkring Aust-Agders lendemannsætterOm Bringsvær har jeg sett referert til et eller annet sted, tror også den har vært publisert i ÅAH en eller annen gang, men når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Knut Fjogstad

Knut Fasting:Muligens et noe for tidlig spørsmål, men har du fått anledning til å bli kjent med 'Bringsværslektens Galle-linje' ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei. Etter besøk på AA-arkivet (se 32 og 33) og samtaler med der tror jeg ikke det er mye å hente om Galle-linjen her. Jeg har derfor latt dette ligge. Kanskje noen andre kjenner Aalholms argumentasjone ?; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest knut fasting

Hauk Erlendson Aabel..... hvor i all verden fikk han Erlandson fra ? Mortenson eller Andreasson, Wilhelmineson eller Louiseson ville vært ok, men Erlandson ?Dette har sikkert vært tatt opp tidligere både her og der, men har gått meg hus forbi.Er det noen som vet ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Når det gjelder ditt første spørsmål, må jo dette være et pyntenavn,for det har jo ingenting med virkeligheten å gjøre. Hvor har du plukket opp denne Anne Marie Aabel? Mvh.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fra innlegg nr. 39 hentes: 'Hauk Erlendson Aabel..... hvor i all verden fikk han Erlandson fra ?'Den vanlige kabal-løsning tilsier følgende:Hauk var hans fornavn.Erlend var hans fader.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.