Gå til innhold
Arkivverket

[#19044] Seljeset i Hornindal


Gjest Kjell Ove Hattrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Ove Hattrem

I 1701 bodde 24 år gamle Elling Andersson på Seljeset i Hornindal. Han skal ha bygslet gården i 1695.1. Boken 'Eid og Hornindal' av Edvard Os (etter Jacob Aalands 'Nordfjord frå gamle dagar til no') har ledet meg til å tro at han kan ha vært sønn av tidligere bruker Anders Olsson, hvis enke skal ha vært bruker mellom dem -- men jeg finner ikke denne Anders i primærkilder!2. Neste bruker er Anders Ellingsson (f. ca. 1704), som jeg langt fra er alene om å stamme fra, men han er ingen steder nevnt som sønn av Elling Andersson. Har noen synspunkter på dette?Kjell Ove Hattrem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg vet ikke noe om disse, men finner dem også omtalt i Knut Svaar-Seljesæters 'Hornindal, Nordfjord. Ættelister for kvar bygd i bygda'. Utg 1989. Se s 219.Jeg vet ikke om Svaar-Seljesæter bygger på Aaland, på de samme kilder, - eller...?Han refererer innledningsvis - på brnr 4 - Anders Olufs. br 1602, Oluf Anderss. br. 1626 - gm Lisbet, Oluf Ols. 1648, Peder Ols.Siden kommer - som førstemann med oppgitt biografiske data/barneflokk - Elling Anderss. 1669-1747.Etter ham kommer Anders Ellingss. 1700-1764.Anders er ikke nevnt i Ellings barneflokk, selv om der er kronologisk plass i barneflokken.... - Lykke til med videre gransking!Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tor Kvien

Kanskje kan skiftet etter Elling Andersen kaste lys over saken? Prøve arkivforum, og skifte:4522 Elling Andersen Seljesæter Hornindal 466b 16b 1777-1780Jeg antar dette kan være samme person, selv om han må være svært gammel ved skiftet. Men dette kan jo også være en sønne/sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Ja, dette er nok hans sønnesønn Elling Andersson, som døde i 1776.Men tanken er god! Mon tro om der finnes skifte etter Elling Andersson på Seljeset, død 1747? Jeg finner det i alle tilfelle ikke i skifteregister for Nordfjord 1690--1853.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.